Forse omzetstijging bij Hibin-leden
 
Koninklijke Hibin presenteerde afgelopen maand haar Conjunctuurmeting onder ondernemers in de bouwmaterialengroothandel, uitgevoerd door Buildsight. De omzetgroei in de bouwmaterialengroothandel komt in 2019 uit op een gemiddelde van circa 5,1 procent, zo blijkt uit dit rapport.
 
De gemelde omzetgroei is een forse stijging ten opzichte van de verwachtingen in het voorjaar van 2019 (+ 3,3 procent). “Daarmee zijn de verwachtingen terug op het niveau van eind 2018.” De margegroei blijft achter bij de omzetgroei en daalt ten opzichte van de verwachtingen in het voorjaar (van +1,5 procent naar +0,8 procent).
De fysieke locatie blijkt volgens Hibin nog steeds het belangrijkste verkoopkanaal en is sinds de vorige meting in belang toegenomen. Verkoop uit voorraad of ter plaatse bestellen zijn namelijk goed voor 55 procent van de omzet (voorjaar 2019: 42 procent). Hibin-leden zien webwinkels en online aanbieders niet als een bedreiging. Bedreigender vindt men (57 procent van de respondenten) meer directe leveringen door fabrikanten (inclusief prefabricage). De opkomst van nieuwe retailbedrijven als Bauhaus en Hornbach wordt door bijna een kwart genoemd (in het voorjaar nog 38 procent). Grotere deskundigheid, klantgerichtheid, groei van de markt en logistiek zijn de voornaamste kansen die ondernemers in de huidige markt zien.
 
 
Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2019 - november | Pagina(s) 4
Vertaal via Google
Uw mening
Is internet belangrijk voor uw bedrijf?