Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
“Betalux hoeft zich niet meer te bewijzen”
 
Michel Wierda, markiezenfabrikant Betalux:
Op de komende editie van vakbeurs Polyclose is Betalux, de markiezenfabrikant uit het Noorden van ons land, wederom met een eigen stand aanwezig. In een compleet nieuwe huisstijl, met meer wit en een wat frissere uitstraling.
 
“Vorig jaar zijn we op de Polyclose al begonnen met het neerzetten van de nieuwe look & feel. We hadden onze stand volledig zelf ontworpen en gebouwd, daar waren we best trots op. We hebben natuurlijk minder budget dan de grote spelers in de branche, maar deden zeker niet onder voor de andere exposanten op de beurs. En komend jaar staan we er dus weer”, vertelt directeur/aandeelhouder Michel Wierda.

De markiezenfabrikant gebruikt de vakbeurs vooral als ontmoetingsplek met dealers en toekomstige klanten. “Betalux hoeft zich niet meer te bewijzen, mensen weten wel wie wij zijn en wat we kunnen. We gaan dus niet al onze markiezen op de beurs neerzetten. Je kunt natuurlijk al je producten presenteren, maar dat is vrij uitgekauwd. Polyclose is voor ons een meetingpoint. We gaan net als vorig jaar een stand maken met beleving en sfeer. Statafels, koffie, een borrel, ruimte voor een babbeltje. En we presenteren onze vernieuwde huisstijl.”

Betalux heeft goede ervaringen met de Belgische vakbeurs en kijkt alweer uit naar de editie 2020. “De eerste keer dat we meededen was in 2010, middenin de recessie. Toen hebben we enorm goed gescoord. Hetzelfde geldt voor 2012, ook dat was een goed beursjaar. De edities daarna, in 2014 en 2016, hebben we overgeslagen. Een beurs is toch een dure aangelegenheid en door de recessie waren de omzetten destijds wat lager.” Lacht: “Ik ging er wel heen als bezoeker en had een grote bus op de parkeerplaats neergezet. Alsof we gewoon op de beurs stonden.” Dat was dus weer het geval in 2018. “Met een hele mooie stand. We hadden een zes meter hoge, draaiende paal met markiezen eraan neergezet. De hoogte in en bewegend, dat heeft gewerkt. Het was echt een aandachttrekker.” Samen met medewerker Richard Hamersma is Wierda druk aan het uitwerken hoe de beursstand er begin 2020 uit gaat zien. Eén ding weten ze in elk geval al zeker: De paal gaat weer mee!

Team Betalux
Het bedrijf Betalux bestaat inmiddels ruim 40 jaar. Sinds 2003 ligt de focus volledig op markiezen. “Dat we van markiezen ons speerpunt gemaakt hebben, is een goede zet geweest. Er waren al zoveel totaalleveranciers, dat wij er bewust voor gekozen hebben ons te specialiseren. De focus op die markt, heeft gezorgd voor een behoorlijke groei. Onze reikwijdte vanuit Friesland is groot. We leveren ook aan dealers in Brugge, Antwerpen en Duitsland. En wij bezorgen de markiezen zelf, in overleg op locatie. Afstand is geen issue. Wat dat betreft hebben we een super service ten opzichte van onze concurrentie. Onze contacten met een aantal andere markiezenbouwers is overigens prima en indien nodig helpen we elkaar. Beter samenwerken dan elkaar tegenwerken. De taart is groot genoeg,” aldus Michel Wierda. Hij vervolgt: “Betalux wordt wel gezien als een autoriteit op het gebied van markiezen. Wij weten waar we het over hebben en zijn van de eerste tot de laatste stap betrokken. Ik sta ook zelf doosjes in te pakken en ga met de bus op pad, markiezen uitleveren. Dit geldt ook voor mijn compagnon Cor Osinga. Doordat ik als ondernemer ook op de werkvloer zo betrokken ben, blijf je feeling houden met het personeel en het product. Dat is een voorwaarde als je leidinggeeft aan een productiebedrijf zoals Betalux, vind ik. We doen hier alles met een hecht en betrokken team, ‘Team Betalux’. Ons concept is, dat we onze klant volledig willen ontzorgen. We zijn nu bezig met de ontwikkeling van een app; daarop kan de dealer die klant is bij ons, op z’n telefoon of iPad alles zien. Op dat soort manieren proberen wij vooruitstrevend te zijn en onze dealers te ontzorgen. Dat wij goede markiezen maken is ondertussen wel bekend. We moeten nu de volgende stap zetten.”

Aftersales en aandacht
En die volgende stap zit ‘m vooral in de service en uitstraling van het bedrijf. De nieuwe huisstijl bijvoorbeeld, die ondanks de drukte inmiddels zo goed als staat. Een frisse eigentijdse uitstraling, die door Michel en zijn team zelf ontwikkeld is. Richard Hamersma vertelt: “Het probleem tegenwoordig is krapte op de arbeidsmarkt als het gaat om handige mensen met de juiste arbeidsmoraal. We zouden nog meer dealers kunnen krijgen als Michel daar nog meer energie insteekt. Maar kwaliteit en levertijden staan bij ons hoog in het vaandel, dus meer dealers houdt ook in meer arbeidskrachten. En daar wringt de schoen nog weleens in de huidige arbeidsmarkt… ” De mannen weten, dat er straks na de Polyclose ook een piek in werkzaamheden aankomt. Michel: “Daar komen weer nieuwe dealers uit, die bezoeken doe ik direct in de weken na zo’n beurs. Een hele drukke periode, maar aftersales is minstens zo belangrijk. We weten dat er uit een beurs extra werk komt, dus we zorgen dat we genoeg flexibiliteit hebben om het waar te maken. En zo nodig werken wij over en nog net een tandje harder…”

Vrouwelijke aandacht
Genoeg handjes in de zonweringsbranche, het is en blijft een spanningsveld. “Hetzelfde geldt ook voor de dealers, die hebben steeds vaker niet genoeg monteurs om alles op te hangen. Dat betekent voor klanten soms een weekje langer wachten.” Richard: “Wij willen in 20-25 werkdagen een product bij de dealer hebben en dat halen we in de regel ook altijd.” Tussen de grote leveringen door, is er Sietske Elberich. De vrouwelijke touch van Betalux, die met haar busje langs klanten rijdt. Michel: “Een beetje aandacht geven, een praatje maken, maar dan net even anders dan wanneer ik dat doe. Klanten vinden het leuk, als ik ergens al negen keer ben geweest, dat er een keer zo’n frisse jonge meid langskomt. Het gaat vooral om het persoonlijke contact, even luisteren, vragen ‘bent u tevreden?’ En dan levert ze onderweg hier en daar wat kleinere dingen af. Ontzorgen; de dealer moet weten dat het goed komt, dat ze zich geen zorgen hoeven te maken. Dat is het idee.”

Ook belangrijk wat betreft Wierda: de klachtafhandeling. “Een klacht is een order. Als mensen niet meer klagen, moet je gaan opletten.“ Lacht: “Dat is in relaties niet anders. Als er geen interactie meer is, ben je ze eigenlijk al kwijt. Eigen schuld, dan hebben wij te weinig tijd besteed aan iemand.”

Drie categorieën
Betalux levert markiezen in drie segmenten: De standaardmarkies voor traditionele zonwering. Horecamarkiezen; behalve als zonwering vooral ook bedoeld als overkapping van terrassen, gezelligheid, veelal met een reclame-uiting erop. “Een heel andere tak van sport.” En de derde categorie, de kapsalonmarkiezen. Die laatste benaming is bewust gekozen: “Je moet er een gevoel bij geven. De aspecten eruit halen die voor een bepaalde groep van belang zijn. Markiezen speciaal voor een specifieke branche, dat voelt vertrouwd.“ De verdeling zonweringmarkiezen versus specials is ongeveer 50-50.

Presentatie
“Waarin we ons als Betalux onderscheiden? We zijn onder andere de enige in Nederland met een kunststof omkasting. Die ziet eruit als hout, veel mooier dan aluminium en is heel sterk en onderhoudsarm. Een duurzaam product, het verrot niet. Maar uiteindelijk doen we hier alles, ook hout. We maken ook private labels of halffabricaten. En heel belangrijk: we doen hier alles zelf, inclusief het met de hand schilderen van belettering en logo’s. Medewerker Jan, die dat al jaren doet, is echt een artiest. Dat onze markiezen van hoge kwaliteit zijn, is wel bekend en mag inmiddels een zekerheidje zijn. De focus voor Betalux ligt nu op de presentatie. Marketing is heel belangrijk, dat realiseren we ons heel goed.”

En wie dat met eigen ogen wil zien, kan tijdens Polyclose bij de Friese markiezenbouwer terecht voor een kop koffie, een drankje en een praatje. U vindt Betalux in standnummer 4117.



“De focus voor Betalux ligt nu op de presentatie”
“Beter samenwerken dan elkaar tegenwerken. De taart is groot genoeg”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - oktober | Pagina(s) 26
Categorie: Markiezen, Zonwering
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google