Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Smart kitchen concepten zetten grote stappen
 
Op de IFA en de Küchenmeile
Tijdens de IFA in Berlijn gonsde het van het nieuws over ‘smart houses’ en vooral ook ‘smart kitchens’. Tijdens de Küchenmeile was dit eveneens een opvallend item. Door tal van merken zijn in de afgelopen jaren grote stappen gezet op gebied van connected apparatuur en systemen. Ook voor de Nederlandse keukenretail zal dit dus een hot item worden.
 
Samsung is al jaren een trendsetter op gebied van ‘The Internet of Things’. Op area30 zet dit bedrijf tijdens de Küchenmeile nog even een aantal ontwikkelingen op een rijtje. Yves Claire Manu, retail marketeer bij Samsung Benelux: “Het gaat er uiteindelijk naartoe dat alles in huis met elkaar gaat communiceren. Als Samsung willen de consument daarbij vooral gemak bieden. Bij deze ‘smart things’ willen we al onze apparatuur met elkaar verbinden, op zo’n manier dat het toegevoegde waarde heeft. Terwijl we thuis een film aan het kijken zijn, kan de wasmachine draaien en staat er een gerecht in de oven. Daarvan worden we op de hoogte gehouden, zonder dat we het zelf in de gaten hoeven te houden. We krijgen alleen en melding zoals ‘de maaltijd is klaar’. Daarin zetten we steeds nieuwe stappen, zoals bij de multifunctionele Family Hub koelkast. Het is een koelkast met een tablet. Vanuit je iPhone kan je in de supermarkt nog controleren wat je in voorraad hebt, door middel van de fotocamera’s in de koelkast. Maar daarnaast kunnen items van derden hierin gecombineerd worden, zoals de Ring deurbel, waardoor je kunt zien wie er voor de deur staat. Ook de Philips Hue lampen kunnen er bijvoorbeeld mee connected zijn. Maar je kunt ook een appje naar de koelkast sturen, zodat je partner thuis het kan lezen.” De Family Hub koelkast omvat allerlei mogelijkheden op gebied van food management en communicatie; en tevens kitchen entertainment, door het beluisteren van favoriete muziek via de koelkast of zelfs het zien van gewenste tv-programma.

Miele@home
Miele had als item tijdens de IFA van afgelopen september ‘Miele@home - Leben im Smarthome’. Ovendeuren worden daarbij door Alexa spraakbediening automatisch geopend en het espressoapparaat luistert gehoorzaam naar ‘Alexa, sagt Miele, mach mir einen Espresso’. Bij de introductie van de Miele generatie 7000 is echter tevens een stap verder gezet. “Nieuwe, aantrekkelijke toepassingen die we op de IFA tonen, zullen de vraag naar connected systemen verder stimuleren en zorgen ervoor dat de consument een slimme woning wil. Deze concepten omvatten assistentie-systemen voor het koken en een toepassing die ervoor zorgt dat de koffieliefhebber zijn persoonlijke favoriete espresso krijgt. Crosslink-oplossingen voor wasverzorging bieden meer comfort; en met Augmented Reality (AR) wordt winkelen met Miele een compleet nieuwe ervaring.”
Laten we eerst eens kijken naar die kook-assistentie. Hoe kan de hobby-kok met het nieuwe Miele concept zijn perfecte steak bereiden? “Met de CookAssist, een slimme applicatie voor inductiekookplaten met TempControl, is dit probleem verleden tijd. Voor de genoemde biefstuk -rauw, medium of doorbakken- voert de gebruiker het gewenste resultaat in op de smartphone. Vanuit de door de smartphone of tablet geleide werkwijze komt het vlees op het juiste moment in de pan, nadat deze wordt voorverwarmd tot 200 graden C met behulp van de baksensor. Dit wordt door de smartphone vanuit het contact met de kookplaat visueel en akoestisch weergegeven. Draai het vlees opnieuw om wanneer de app daarom vraagt ??en de perfecte steak klaar is.” Er is intussen continu contact tussen de smartphone of tablet met het recept, de kookplaat en pan en tevens de afzuigkap. Deze CookAssist ondersteunt natuurlijk ook een verscheidenheid aan andere gerechten.

Augmented reality
Zo is er ook een toepassing voor de nieuwe generatie Miele 7000 Combi-stoomkokers Mix & Match. “Gemak staat hier voorop, omdat een gerecht wordt bereid met bestaande ingrediënten en in minder dan 30 minuten wordt gekookt. Wat bij elkaar past, kan de hobby-kok selecteren op het apparaat of via smartphone en vervolgens bereiden met een mix & match kookprogramma als een compleet gerecht.”
We noemden reeds het bereiden van het optimale kopje espresso. De BaristaAssistant bij de Miele CVA 7000 helpt bij een bijzondere smaakverfijning. De koffieliefhebber wordt namelijk geleidelijk naar zijn persoonlijke smaak geleid. “Als eerste stap biedt het apparaat twee kopjes espresso ter vergelijking. De favoriet hiervan wordt vervolgens verfijnd in verdere proeverijen met aangepaste instellingen. Na maximaal vier vergelijkingsrondes is de persoonlijke favoriete smaak vastgesteld en kan deze worden ingevoerd als een basisprofiel, gebaseerd op de individuele parameters die door de app zijn vastgesteld.”
Maar ook bij de aanschaf van een Miele product kan de verkoper gebruik maken van Augmented reality (AR). Met als eerste item de koffiemachine CM 5500. “Roep in het productgedeelte van de iPhone op www.miele.de de koffiemachine CM 5500 op, druk op de AR-knop en richt op de keuken met de iPhone. De applicatie projecteert het apparaat vervolgens op het werkblad, waarbij de locatie en kleur van het apparaat natuurlijk kunnen worden gewijzigd. In elk geval geeft deze applicatie een zeer realistisch beeld en kan dienen als een ‘snelle test’ vóór de aankoopbeslissing.”

Liebherr
Liebherr presenteerde in Berlijn de ‘smart fridge for your smart home’. Via de Google Assistant kunnen opdrachten worden gegeven als ‘Ok Google, stel de temperatuur in de koelkast in op 5 graden’. of via Alexa: ‘Alexa, start SmartDevice en activeer de BottleTimer’. Want een van de noviteiten van Liebherr is de Bottle Timer. De consument kan veilig bierflesjes in de koelkast leggen, want de koelkast houdt zelf in de gaten wanneer deze op de juiste temperatuur zijn, zonder het gevaar dat ze bevriezen. Maar ook is er een optie om op een bepaald tijdstip -bijvoorbeeld 19.00 uur- het verlichtingsniveau van de wijnkoeler automatisch op een andere stand overschakelt.

AEG
AEG komt met de connected CookView-oven. “In de combinatiemodus berekent de oven automatisch de balans tussen hete lucht en stoom. De oven stelt met de Steamify-functie het juiste stoomniveau in. De innovatieve CookView-camera in de ovenhendel houdt het eten in de gaten terwijl het klaargemaakt wordt. Het gerecht kan intussen bekeken worden via de smartphone met de ‘My AEG’-app.” De SensePro-kookplaat van AEG is uitgerust met een draadloze en batterijloze kerntemperatuurmeter, die communiceert met de kookplaat. Hierdoor kan de hobby-kok tot op de graad nauwkeurig de kerntemperatuur meten, waardoor gerechten perfect rosé, medium of doorbakken bereid kunnen worden; met tevens de optie voor het gebruik van een sous-vide-functie.
Ook de AEG MultiDoor (MultiChill) koelkast behoort tot de connected apparaten. “Met verschillende temperaturen variërend van -2 tot 7 graden in de middelste lade, kan de temperatuur worden beheerst op basis van persoonlijke voorkeur. De connectiviteitsfunctie ondersteunt gebruikers tijdig met praktische updates -denk bijvoorbeeld aan de open deur-waarschuwing (na 5 minuten), of de nuttige waarschuwing voor het te snel afkoelen, zodat het drankje dat u even snel wilde laten afkoelen niet ongewenst bevriest.” De Smarter FridgeCam zorgt ervoor dat de voorraad in de koelkast in de gaten gehouden kan worden. “De FridgeCam neemt iedere keer een foto wanneer de koelkastdeur dicht wordt gedaan, zodat men de inhoud van de koelkast overal kan zien op de smartphone.”

Bauknecht
Bauknecht toonde begin dit jaar in Breda haar connected concept voor haar relaties. Op Gut Böckel werd dit tijdens de Küchenmeile nog eens gepresenteerd aan alle geïnteresseerde bezoekers. De nieuwe ovenserie Collection 11 van Bauknecht is WiFi-connected en biedt de mogelijkheden voor het MyMenu assisted cooking-concept. Volop ‘connected’ mogelijkheden dus en bedienbaar via een app. Daarvoor zijn nodig: het connected apparaat, een WiFi-verbinding, een app en een organisatie die deze app goed ondersteunt. Voor dit laatste heeft het bedrijf een belang genomen in Yummly, het grote online platform voor recepten, zodat maandelijks tientallen nieuwe recepten gedownload kunnen worden.

Home-Connect
Bosch heeft haar Home Connect-concept opnieuw uitgebreid. Daarbij werd vooral ook gelet op samenwerking met partners. Want een smart home werkt natuurlijk niet optimaal, wanneer er gebruik moet worden gemaakt van diverse systemen. Bosch werkt inmiddels samen met zo’n 30 partners, van Amazon tot Busch-Jaeger en van Philips tot Nuki. Samen met Nuki introduceert Bosch bijvoorbeeld bij haar Home Connect een ‘smart’ deurslot. “Een huis moet een gevoel van veiligheid en geborgenheid bieden”, vertelt Bosch. “Maar het thuis van de toekomst is nog veel meer. Een connected systeem, een levend eco-systeem, ontwikkelingsmogelijkheden voor je als persoon... Alles wat dat ‘thuis’ voor iemand betekent, kunnen we met elkaar verbinden. In een open systeem zonder grenzen, net zo vanzelfsprekend als shoppen en energie besparen. Het leven van alledag zal het systeem vormgeven en niet andersom. Het concept zal al in 2020 met een app op de markt komen. Met verscheidene assistenten wordt de gebruiker van de app ondersteund om stap voor stap het ‘thuis’ te verbeteren en de huishoudelijke activiteiten eenvoudiger worden.”
Gaggenau toonde in House4Kitchen tijdens de Küchenmeile haar recirculatie plafond-lift afzuiging. Een fraai systeem van plafondafzuiging, waarbij de kookplaat en de afzuiging ‘connected’ zijn. Wanneer de kookplaat in gebruik wordt genomen, gaat bijvoorbeeld ook automatisch de verlichting aan. Wanneer de kookzone wordt geactiveerd beweegt de afzuigkap zich tevens rustig naar beneden.
 
 
Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - september | Pagina(s) 16
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Is internet belangrijk voor uw bedrijf?