Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“We investeren flink in Tulp Keukens”
 
Stefan Mandemakers (DMG)
Tulp Keukens vormt binnen De Mandemakers Groep een bijzonder concept. Uniek aan Tulp is namelijk dat het over een eigen fabriek in het Nederlandse Rijssen beschikt en daarom een echt Nederlands merk is. Er wordt momenteel sterk geïnvesteerd in Tulp. We spreken in Waalwijk met Stefan Mandemakers over het bijzondere Tulp Keukens-concept.
 
Stefan Mandemakers is binnen de groep degene die waakt over het Tulp concept. Hij is betrokken bij het ontwerpen van de keukens én het inrichten van de showrooms.

Tulp is uniek in de Nederlandse markt. Er wordt flink geïnvesteerd in nieuwe winkels en het nieuwe concept. Hoe werkt dit eigenlijk?
“Vanuit het hoofdkantoor wordt samen met onze marketing- en ontwerpafdeling het concept gebouwd, de keukens ontworpen en de routing van de winkels ontwikkeld. Samen met degene die commercieel verantwoordelijk is wordt vervolgens het verkoopconcept gemaakt. Wat is de klantbenadering, aan welke details moeten we denken... In het verleden kwam een klant in de winkel en konden we hem daar verrassen. Maar tegenwoordig moeten de website en de reviews die klant verrassen. Dat is bij het hele verkoopconcept het vertrekpunt. De website zorgt al voor een eerste segmentering: de consument kiest heel bewust om een bepaalde winkel te gaan bezoeken. In die winkel wil je vervolgens de juiste sfeer en emotie bieden, om onderscheidend te zijn.”

Maar hoe verleid je een klant nu om juist naar Tulp te gaan?
“Eigenlijk is dat bij Tulp relatief eenvoudig. Het is één van de weinige keukenmerken met een eigen keukenfabriek in Nederland en een echt Nederlands merk. We willen binnen al onze formules werken vanuit productdifferentiatie. En met de eigen Tulp fabriek is dat hier vanzelfsprekend: het Tulp keukenproduct; dat is uniek. Je kan je voorstellen dat we dan ook erg trots waren op de overname, nu zo’n vijf jaar geleden.
Bij de overname leverde het bedrijf al een prachtig kwaliteitsproduct. Vervolgens hebben we veel geïnvesteerd in de fabriek in Rijssen met nieuwe machines om efficiënter te kunnen werken. Daardoor konden we ook de snelheid van levering verbeteren. We hebben de eigen lakstraat verbeterd, waardoor we echt alle mogelijke kleuren kunnen maken. De Tulp-klanten kunnen ook daadwerkelijk fabrieksbezoeken doen. Dan zien ze de fabriek, de verwerking van het product en bijvoorbeeld het lakken van een hoogglans of matlak front. Het is zoiets als bij een bakker langs gaan, waar je ziet hoe de broodjes ambachtelijk worden gebakken.
De cultuur van Tulp is heel uniek. We hebben destijds het assortiment bekeken en een commissie samengesteld. Wat past al heel goed bij keukens van Tulp en waarmee kunnen we ons nog verder onderscheiden? Zo gingen we ook naar onze winkels kijken: welke locaties hebben we? Sluiten die nog aan bij het merk Tulp? Is de inrichting en de routing ervan nog goed? Inspireren ze op de juiste manier?”

Met welk resultaat?
“We zijn die winkels in de afgelopen twee jaar naar de actualiteit toe gaan ombouwen. Inmiddels zijn locaties als Rotterdam, Son, Amersfoort en Rijssen verbouwd. We hebben die winkels gestripped en er met een team een compleet nieuwe formule van gemaakt. Nieuwe vloeren en wanden, nieuwe ontwerpen, nieuwe inspiratiemomenten en omgevingsbelevingen. Op korte termijn volgen Amsterdam en Woerden. We hebben bovendien in relatief korte tijd een aantal nieuwe winkels toegevoegd, zoals in Waalwijk op de Piet Klerkx boulevard.
Er moet goed herkenbaar zijn dat Tulp een eigen fabriek heeft. Commercieel directeur Erik Rijerkerk zorgt voor de vertaling daarvan naar de winkel. Tulp verkoopt uiteraard exclusief Tulp keukens en je moet daarbij een studio-gevoel krijgen, met personaliteit en individualiteit. De looppaden zijn er bijvoorbeeld van hout en de vloeren deels van natuursteen, omdat dit goed bij de fabrieksuitstraling past. Met een zwart-wit foto aan de wand van een spuiter en een wand met een overzicht van alle kleurmogelijkheden bij fronten. Tulp is geen prijs-formule, dus je voert er heel andere gesprekken. Je komt hier voor de toegevoegde waarde van je product. Je ontwerp-skills als adviseur moeten dus ook op een heel ander niveau liggen. Voor een Tulp-ontwerper geldt dat je moet weten wat er speelt in de hele interieurwereld. Wanneer een klant binnenkomt met een foto van Pinterest, dan moet je weten wat voor lamp of stoel dat is. Dat vereist een goede interne opleiding, eerst vanuit de fabriek en dan leren ontwerpen: handmatig en per computer. Daarna een vervolgopleiding met inspiratie-trainingen over interieur, kleur- en meubelcombinaties, etc. Hiervoor hebben we een eigen Tulp opleidingscentrum. Het is noodzakelijk om op die manier in medewerkers te investeren.”

Tulp promoot zich duidelijk als ‘De Nederlandse Keuken’... 
“Uniek daaraan is dat we een eigen fabriek hebben met daarbij alle mogelijkheden die er maar zijn. We kunnen maatwerk leveren voor een scherpe prijs. We hebben geen beperkingen. Wil een klant een massief houten keuken, fineer, Fenix, keramiek of een combinatie daarvan, het is allemaal mogelijk. Onze wens was om bij Tulp specialismen te creëren en onderscheid te maken met dun en dik fineer en massief hout. Met allerlei mogelijkheden voor geborsteld en gelakt materiaal, zijdeglas, mat en hoogglans. We hebben veel verschillende corpushoogtes. Iedereen kent de traditionele maxilijn met raster 13 en corpus 78. Maar wij wilden een nog hogere corpus van 84,5, waarbij we kunnen werken met een lage plint en een 1 cm of 6 mm dik keramisch werkblad. Tulp is een keukenspecialist die maatwerk produceert. Dat biedt onze verkoopadviseurs veel mogelijkheden. Een consument die iets anders wil in kleur of opstelling, moet altijd bij Tulp terecht kunnen. Kleur is daarbij heel belangrijk. Natuurlijk zijn wit en zwart tinten de succesnummers. Maar wij willen onderscheidend zijn. Wij tonen een okergele keuken of een mooie groene, rode, roze of afwijkende blauwe kleur. Iets wat je in de meubels bijvoorbeeld ook bij een merk als Leolux ziet. Op de Küchenmeile ga ik dan ook altijd op zoek naar combinaties, van ton-sur-ton tot wit met een grijs blad. Wat voor opstellingen laten de producenten zien? En welke gedachte zit daar achter? We testen bij Tulp ook dingen uit. Zo maken we van het materiaal van DecorTop ook keukenfronten. Het gaat toch echt om passie voor de keuken.”

Wanneer is de ombouw afgerond?
“Wat de winkels betreft, verwachten we dat het ombouwen ervan in 2021 is afgerond. Er zijn nu elf Tulp winkels; en ons doel is om verder te groeien. We zien voor Tulp een markt die we heel goed kunnen invullen. Met Tulp richten we ons op een hoger segment. Onze ambitie is te komen tot 20 winkels. In deze 20 winkels willen we klanten inspireren met maatwerk, natuurlijke materialen en ambacht. Ook willen we in de toekomst testen gaan uitvoeren voor bijvoorbeeld een circulaire keuken. Want uiteindelijk gaan onze klanten daar om vragen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - september | Pagina(s) 10
Categorie: Keukenontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties