Kiezen, maar dan wel met je hart
 
Het is maandag op de Küchenmeile 2019, dus volle bak als ik binnenloop bij één van de mooiste apparatuurmerken. Tijdens het begroeten word ik meteen meegevraagd voor een rondleiding. Het reeds aanwezige gezelschap neemt mij direct op in hun midden. De nieuwste ‘smart’ snufjes inspireren ons en al gauw hoor ik met wat voor keukenretailer ik te doen heb: twee broers plus één van hun partners die ook meewerkt in de zaak. Ze komen rustig en weloverwogen op mij over en ook gretig om te leren: ‘open minded’. Van die mensen waarbij je je direct thuis voelt zonder dat ze enorm aanwezig zijn.
Zij hebben een keukenzaak in een gedeelte van het land waar nuchterheid troef is en men wars is van dikdoenerij. Ze doen veel voor hun klant: een gratis intakegesprek bij de klant thuis. En ze komen vooral op stoom als het lastig wordt: bij moeilijke of kleinere ruimtes. Kortom, echt meedenken, echt verdiepen in die klant en dat ontzettend leuk vinden, al dan niet met een fles wijn op tafel. Het straalt ervan af.
En de doelgroep, vraag ik. “Nou, we groeien nogal in het hoger segment, maar ook de keuken tot 10.000 euro laten we niet liggen, hoor. Niks is ons te min. Haha, mijn broer en ik rijden beiden in hetzelfde kleine autootje. Een statement naar onze klanten.”
En hoe zit het met de tijd, vraag ik. Hebben jullie ook maar 24 uur in een dag? Bij enig doorvragen blijkt dat een issue te zijn: “We blijven niet voor niets een nachtje langer hier in Duitsland, dan maken we er een uitje van, want zo gauw we thuis komen gaat die computer direct aan. Daar moeten we wel wat mee.”
Van tijd tot tijd moet je keuzes maken in je leven, zo ook deze retailer. Maak die keuze wanneer het nog lekker gaat, maar je steeds vaker merkt dat je ‘klem komt te zitten’, zakelijk of privé. Pak je agenda en plan ook je vrije tijd. Daarnaast speelt hier de doelgroep. Het zou voor de hand liggen dat deze retailer kiest voor het hogere segment. Ze verdienen dan meer en besparen tijd. Maar wat betekent dat voor hun imago? En past het eigenlijk wel bij waar deze retailfamilie blij van wordt, waar echt hun hart ligt? Kies dus niet alleen voor de centen maar wel voor (vrije) tijd én doen waar je blij van wordt!

Olga Kuiper
 
 
◀ Terug Delen
 
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken