Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“Ik ben totaal niet bezig met collega’s in de branche”
 
Daniël de Wild, senior nieuwe generatie
Hoewel hij pas 35 is, loopt Daniël de Wild - eigenaar Ambiance van der Wal - ondertussen alweer 20 jaar mee in de zonweringsbranche. “Toen ik partner bij Ambiance van der Wal werd in 2001 had ik net m’n rijbewijs gehaald. Daarvoor ging ik gewoon op mijn brommertje naar klanten toe.” Hij mag dan qua leeftijd bij de generatie nieuwkomers horen, wie met Daniël in gesprek raakt ontdekt al snel dat je hier te maken hebt met een oude rot in het vak. “Ik ben misschien inmiddels de senior van de nieuwe generatie.” Wij zochten de ondernemer, één van de tien genomineerden voor de titel Zonvakker van het Jaar, op in zijn vestiging in Hilversum.
 
Dat hij een fulltime styliste in dienst heeft voor zijn drie zonweringsspeciaalzaken (Ambiance-vestigingen in Hilversum, Bussum en De Bilt) plus twee woninginrichtingsbedrijven, is duidelijk te zien wanneer ik de fraaie showroom van Ambiance Van der Wal in Hilversum binnenloop. Er is ingericht met veel oog voor detail en de ene presentatie oogt nog mooier en sfeervoller dan de ander. Aan alles is gedacht, tot en met de koffiebar die veel weg heeft van een echte bistro. “Als je kwaliteit verkoopt, moet ook de koffie top zijn”, aldus Daniël.

Verwachtingen managen
“Sinds 2014 zijn we gericht aan de winkels en de uitstraling gaan werken en heb ik een fulltime styliste in dienst die elke dag met alle winkels bezig is. Misschien is zo’n keuze makkelijker als je zoals ik inmiddels zes winkels hebt, maar ik merk echt de toegevoegde waarde. Door de showroomuitstraling hoef ik klanten die hier binnenkomen eigenlijk niks meer uit te leggen. De winkel klopt, onze ontvangst klopt, we schenken de beste koffie. Het gaat om de totaalbeleving, van de perfecte kop koffie tot maximale tijd en aandacht. Op basis van wat we hier uitstralen weten mensen precies wat ze kunnen verwachten.”

En verwachtingen managen is heel belangrijk, zo heeft De Wild in de loop der tijd geleerd. “Zorgen dat je constant voorloopt ten opzichte van het verwachtingspatroon van de consument. Soms is het beter wat minder te beloven, zodat je iemand prettig kunt verrassen wanneer iets bijvoorbeeld sneller dan verwacht lukt. Maar het belangrijkste is, dat wát je belooft je altijd moet waarmaken.” Hij praat verder: “Ook belangrijk: heldere keuzes maken en volledig uitgaan van je eigen kracht om het verschil te maken. Ik ben totaal niet bezig met collega’s in de branche. Het heeft ook geen zin je met anderen te vergelijken, zeker niet in een tijd waarin je vaak niet weet met wie je je kunt vergelijken. Door internet ben je inwisselbaar met de hele wereld, je moet dus op jezelf vertrouwen. Kiezen door gekozen te worden. Ik sta altijd achter onze producten en ga voor maximale service. Om dat te kunnen waarmaken, maak ik duidelijke keuzes. Wij willen een bepaald service- en kwaliteitsniveau bereiken. In deze regio kan ik daarin uitmuntend zijn, omdat ik hier mijn bedrijven en medewerkers heb. Ik rij dus bewust niet het hele land door. Als ik word benaderd door een klant in de kop van Groningen, ben ik niet de partij. Ik sta voor de levensduur van mijn producten voor mijn producten. En dat kan ik alleen waarmaken binnen een afgebakende regio. Keuzes!”

Geluk versus pech
Hij wordt door collega’s wel een ‘voorbeeld voor de branche’ genoemd. Een ondernemer met een duidelijke visie, ambitieus, betrokken bij de branche an sich. Hoe ziet hij dat zelf? “Op mijn twaalfde ben ik begonnen, grind harken, de oprit aanvegen, kleine dingen. Hielp ik m’n pa met markiezen slopen. Tot m’n zestiende deed ik allerlei hand- en spandiensten.” Lacht: “Ik ben van de huidige club hier de enige die nog weet waar we vandaan komen; uit een omgebouwde duivenschuur.” In 1996 verhuisde Van der Wal naar de Beresteinseweg. “Mocht ik balkjes schuren, auto’s wassen. Later markiezen leren bekleden. Daar zijn we in 2001 mee gestopt, maar tot die tijd heb ik dat altijd samen met m’n vader gedaan.” Vanaf z’n zeventiende werkte Daniël fulltime in het bedrijf en werd hij verantwoordelijk voor onder meer de planning. En nog voor hij twintig was, werd hij compagnon van John van der Wal. “Natuurlijk heb ik veel geluk gehad, maar ik heb ook veel pech gehad. In 2006 kochten we hier de grond en bouwden we ons pand. In het feestjaar 2007, het nieuwe pand stond, we hadden een goed jaar gedraaid en vierden in december de opening, werd John van der Wal – de derde generatie in dit bedrijf – ziek. We draaiden de zaak tot die tijd met z’n drieën; John, m’n pa en ik. Nadat hij begin 2009 overleed, ging ik verder met mijn vader. In 2013 sloeg de crisis toe en hebben we hard moeten reorganiseren. In 2016 overleed m’n vader op 60-jarige leeftijd plotseling aan een hartstilstand. Dus ja, ik heb het geluk gehad dat ik hier alle kansen gekregen heb, maar het is niet altijd een feestje geweest.”

“Ik was 24 en had een bedrijf met veertig man personeel. Die dingen ontstaan. Natuurlijk was ik een jong broekie, maar de zonwering was er met de paplepel ingegoten en was vanaf het begin wat ik voor ogen had wat ik wilde doen. Elf jaar verder kijk ik er niet anders tegenaan. Ik hoor weleens: het is je aan komen waaien. Maar dingen lopen zoals ze lopen. We hadden altijd een goede boterham met z’n drietjes, John, m’n pa en ik en geloof me, ik had het bedrijf veel liever met z’n drieën groot gemaakt dan alleen.”

Kansen grijpen
Hoewel hij inmiddels zes bedrijven heeft, blijft hij onverminderd ambitieus. Niet dat hij wil groeien om het groeien, er is geen vastomlijnd plan wat dat betreft. Maar, zo geeft hij aan: “Ik zou kansen die op m’n pad komen nooit afslaan. Maar ik ben niet agressief of actief op zoek naar winkels om over te nemen. Het gaat meer om wat er op mijn pad komt en wat bij me past. Geografie in combinatie met visie, passend bij de situatie op dat moment.” Hij geeft het woninginrichtingsbedrijf in Baarn dat hij onlangs overnam als voorbeeld. “Ik zou daar best zonwering bij willen doen, maar in Baarn zitten al twee zaakjes met zonwering. Dat heeft dus nu geen zin, maar wie weet als één van beide ooit met pensioen gaat wel.”

Voor velen wordt Ambiance Van der Wal gezien als een terecht genomineerde voor de titel Zonvakker van het Jaar. Al twee keer eerder won de zonweringsspecialist de award. In 2002, toen Daniël net partner was, en een paar jaar later, in 2008. Wat maakt iemand in zijn ogen tot ‘zonvakker van het jaar’? Visie, duidelijke doelen, ambitie, betrokkenheid bij de branche? “Heldere keuzes vind ik belangrijker dan alleen maar ‘gewoon je ding’ doen. We hoeven niet allemaal superambitieus te zijn en te willen groeien, maar je moet wel bewust keuzes maken. Nadenken over wat je wilt, welke positie je wilt. Je hoeft niet persé in het hoge segment te zitten om geld te verdienen, maar je moet wel helder kiezen. Anders ben je vlees noch vis. De middenmoot is V&D en die is er niet voor niks meer. Ik vind het belangrijk dat een bedrijf ergens voor staat. Voor een consument moet het helder zijn waarom ze voor jou moeten kiezen.”

One of the guys
En tot slot de voor de hand liggende vraag waarom hij zelf een terechte zonvakker van het jaar zou zijn? In de eerste plaats noemt hij het maken van de eerder genoemde heldere keuzes. Ook als het gaat om samenwerken. “Ik doe niet aan kartelvorming, ben meer het type ‘met gestrekt been erin’. Voor samenwerking heb ik Ambiance. Daar heb ik 40 ‘collega’s om met open houding mee te kunnen sparren. Binnen Ambiance ben je ‘one of the guys’. Heel prettig, ondernemer zijn in je eigen bedrijf maar daarnaast op allerlei gebieden met anderen delen. Ik denk dat de combinatie van jong begonnen, mijn eigengereidheid en Ambiance de drie succesfactoren zijn van mijn onderneming.”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - augustus |
Categorie: Zonwering, Raamdecoratie
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Is internet belangrijk voor uw bedrijf?