Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
Stormloop op het accessoires-schap
 
Specialisten en allrounders
Enkele jaren geleden constateerden we dat in dit decennium ieder sanitairmerk alles wil leveren. Badmeubelproducenten komen met baden en kranenproducenten juist weer met badmeubelen. Dit jaar vindt binnen deze trend een massale bestorming plaats van het assortiment badkameraccessoires. Hoe reageren de specialisten?
 
De badkameraccessoires werden in het verleden vooral ontworpen, ontwikkeld en geleverd door specialisten als Geesa, Tiger en Haceka. Maar op de ISH in Frankfurt was dit jaar bijna geen badmeubel-, douches- of badenproducent meer te vinden die niet ook een ruim eigen aanbod accessoires presenteerde. Ook voor hen is het blijkbaar een interessant segment geworden.
Met het veelzeggende thema ‘Alles hat seinen Platz’ presenteerde doucheproducent HSK twee series accessoires op gebied van ‘comfort en zorg’. “Afhankelijk van de douchecabine of de badkamersituatie, is er keuze uit onder meer hoek- en wandkorfjes. Ze verschillen in materiaal en vormen zo twee series: Atelier en Premium. Beide series bevatten optionele haken om de glaswisser of douchebenodigdheden praktisch op te hangen.” Ook de nieuwe cosmetische spiegels met LED-verlichting van HSK vervullen hun rol als decoratieve accessoires. De staande en de wandmodellen (met zwenkarm) -in de designlijnen rond, vierkant of softcube- zorgen voor een perfecte en gelijkmatige verlichting met een 5-maal vergroting.

Zwarte frames
De Belgische producent Detremmerie introduceerde verschillende spiegels met zwarte frames, passend binnen de trend van open frames in de badkamer. “De zwarte frames in spiegels binnen ons No Limit-programma geven de badkamer een heel eigentijdse touch; ook de actuele spiegelkasten met sensor zijn fraai om te zien en bieden extra opbergruimte.” Daarnaast omvat het programma van Detremmerie tal van accessoires als handdoekhouders, handgrepen en verlichtingselementen.
Keuco werkte samen met Hagleitner Hygiene om te komen tot een optimale schuimdispenser en een foamdispenser. “Keuco ontmoet Hagleitner en design en techniek komen bij elkaar.” Daarnaast presenteerde Keuco in Frankfurt haar shower shelves. Ze zijn uitgevoerd in zwart en wit en passen dus goed binnen de keuze voor zwarte accenten die Keuco ook laat zien in het geborstelde zwart van de Edition 11 serie.

Starck T
Duravit koos voor samenwerking met de bekende ontwerper Philippe Starck, zodat de Starck T accessoires te bewonderen waren op de beursstand van de ISH. Het programma wordt als volgt omschreven: ”De nieuwe Starck T accessoires verbinden functionaliteit met organische vormen. De vloeiende overgang van de ronde basis naar de geometrische ‘T’-vorm herinnert aan de oervorm van een boom. Een designelement dat de wederkerende, iconische signatuur is van deze serie.” Van de papierrolhouder en de handdoekring tot de zeepschaal; alle 16 elementen van deze serie zijn zowel in chroom alsook in de nieuwe trendkleur zwart mat beschikbaar.
Allibert, dat inmiddels al meer dan 80 jaar bestaat, maakte een belangrijk gedeelte van haar ISH-stand vrij voor haar Bath & Design badkameraccessoires. Van wasmanden tot zeeppompjes. Deze producent kent inmiddels een ruim programma, naast de Allinet toiletborstels en Allistock toiletpapierhouders zijn er complete series zoals Bowling -met opvallende ronde vormen-, Botanical, Carisha, CBloom en Cosmet.

Compleet
Een merk dat al veel langer aandacht besteedt aan haar accessoires-series, is Grohe. “Veelal brengen we een productenserie pas op de Nederlandse markt, wanneer ook de bijbehorende accessoires compleet zijn”, liet Jan Scherpenzeel, die onlangs met pensioen ging, regelmatig weten. Een voorbeeld uit het aanbod van dit jaar is het cosmopolitan design van Grohe Essence, dat naast de kranen met onder meer een luxe koperen uitstraling ook bijbehorende dito accessoires omvat.

Bloemknoppen
Kranenmerk Jörger komt dit jaar met een zeer luxe serie Belledor, voorzien van bloemknop-elementen van Fürstenberg porselein. “Het porselein komt hierin tot volle bloei. Het ontwerp is gebaseerd op bloemendecoratie vanuit de traditie van porseleinkunst. Stijlvol op elkaar afgestemde accessoires vullen de hele serie perfect aan. De perfecte afwerking ervan sluit aan bij de behoefte aan individualiteit en exclusiviteit.” Een assortiment van negen verschillende oppervlakken zorgt voor een extra onderscheidende, authentieke uitstraling: chroom, mink, platina, brons, goud, rosé goud, sunshine, mat wit en mat zwart. Het accessoiresprogramma omvat een twaalftal onderdelen, van toiletborstelhouderset, tot zeepdispenser en van robehanger tot cosmetische spiegel met verlichting.”

Specialisten vs allrounders 
Wat kunnen de accessoire-specialisten doen tegenover al dit geweld vanuit de badkamer-allrounders? “Ik zal er voor moeten zorgen dat ik ieder jaar weer een stap vooruit zet”, zo vertelde decennia geleden designspecialist Gijs Frankenhuis al aan onze redactie. “Ieder jaar moet ik met nieuwe, onderscheidende producten komen, die de grote spelers nog niet in hun assortiment hebben.” Het ging hem daarbij om hoogwaardige producten met een simpele en ingetogen vormgeving voor het topsegment van de markt. En dat uitgangspunt geldt nog steeds voor de accessoire-specialisten.

Speels design
Zo introduceerde Tiger dit jaar haar nieuwe serie Tune. “Met een combinatie van tijdloos mat zwart met geborsteld rvs, gedurfd messing of de stoere look van geborsteld zwart metaal. Door het gebruik van twee contrasterende materialen ontstaat er een speels design.”
Sealskin toonde tijdens de ISH Noviteitenshow een uitbreiding van haar Brix accessoires. “De ‘zwarte’ badkamer is volgens trendwatcher Lidewij Edelkoort een trend die breed zichtbaar wordt. Zwart, donkerblauw, bruin en grijs, gecombineerd met donkere houtsoorten, steen en zwart metaal. Passend bij deze trend introduceren we de Brix wandkubussen en ladders. Stoere elementen voor de badkamer, zowel functioneel als decoratief.” Daarnaast omvat het programma wandkubussen in twee formaten verkrijgbaar; een vierkante en rechthoekige variant.

Baskets
Geesa presenteerde in Nieuwegein Geesa haar iF bekroonde Frame collectie, een uitbreiding op de matzwarte accessoire-collectie. De Frame collectie dankt haar naam aan een chromen frame, waarin kunststof planchetten in combinatie met andere accessoires zijn verwerkt. De matzwarte Nemox Black collectie werd uitgebreid met een matzwarte Nemox basket en cosmeticaspiegel. De nieuwe Multibasket van Geesa kan op twee verschillende manieren aan de wand worden bevestigd; als basket of als planchet. En aan de Wynk baskets werden door Geesa twee nieuwe douchekorven toegevoegd: een ondiepe en diepe variant.
Luca Sanitair heeft sinds dit jaar een gedeelte van de collectie van het kwaliteitsmerk Capannoli opgenomen in haar assortiment. “Het gaat hier om een aantal producten van de collecties Team en Pratica die wij trachten op voorraad te houden”, zo laat Frank Hillebrandt weten. “De accessoires zijn beschikbaar in chroom en mat zwart (Pratica) of in rvs (Team).”

Strategie
Natuurlijk zijn er voor de accessoires-specialisten ook andere mogelijkheden, zoals het management van de Coram Groep in de vorige editie van STS aangaf. Merken als Geesa, Sealskin en Tiger kunnen binnen één grote organisatie werken aan een gezamenlijke strategie. “We hebben er over nagedacht hoe we als groep optimaal als één eenheid kunnen gaan functioneren”, zo vertelde CEO Rob Peters. “Wanneer we alle in het bedrijf aanwezige kennis en expertise combineren, kunnen we onze productontwikkeling versnellen en meer synergie behalen. Een van onze strategische pijlers is: ons richten de groei van de merken Tiger, Sealskin en Geesa.”
 
 
Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2019 - augustus | Pagina(s) 23
Categorie: Badkameraccessoires
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google