Consument vervangt sneller zijn keuken
 
Door krappe huizenmarkt
De krappe huizenmarkt pakt positief uit voor veel woonwinkels, constateert INretail. “Ver-thuizen -thuis verhuizen- is populair.” Veel segmenten van de woonbranche profiteren ervan. Zo vervangen consumenten veel eerder hun keuken dan enkele jaren geleden. “Er is tegen de verwachting in sprake van een trendbreuk.”
 
Groei 1e halfjaar
De woonbranche kijkt terug op een uitstekende eerste helft van 2019, zo blijkt uit cijfers van INretail. De omzet groeide met gemiddeld 4,6 procent. Terwijl een dip in de verkoopcijfers werd verwacht, gezien allerlei nationale en internationale ontwikkelingen, groeide de omzet juist. Woninginrichtingszaken zagen hun omzet met 7,7 procent toenemen, winkels in woningtextiel met 5,9 procent, keukens met 5,6 procent en de slaapspeciaalzaken met 4,1 procent.

Groei 2e kwartaal
Het tweede kwartaal van 2019 was zelfs goed voor een omzetgroei van 6,3 procent. “In de woonbranche doen met name meubelverkopers goede zaken”, aldus INretail. “In het tweede kwartaal steeg de omzet in dit segment met 11 procent. Ook winkels die woningtextiel, zoals gordijnen, raambekleding en behang verkopen, hebben het druk.” De keukenbranche gaf een plus te zien van 5,6 procent en de slaapspeciaalzaken een plus van 4,1 procent.

Ver-thuizen
“De branche profiteert van de nieuwe trend ‘ver-thuizen’”, is de uitleg van INretail. “Andere woonruimte vinden lukt niet, er breekt een nieuwe fase aan omdat kinderen uitvliegen en senioren willen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Allemaal redenen om de woning onderhanden te nemen en opnieuw in te richten. Mensen investeren in een nieuw fris interieur.”

Comfortabel wonen
Comfortabel wonen wordt in 2019 steeds belangrijker. “Wie ‘vast’ zit aan het huidige woonadres en investeert in nieuw meubilair geeft toch een impuls aan zijn wooncomfort. En bovendien verhuis je meubelen makkelijk mee,” geeft INretail aan. “Daarnaast levert een goed gevulde bankrekening je niets op. Investeren in het eigen woon- en leefcomfort rendeert veel beter.“

Vervanging keukens
Consumenten zijn dus bereid te investeren in hun bestaande woning. Dat betekent tevens dat zij eerder dan voorheen hun meubels en overige wooninrichting vervangen. Dit blijkt onder meer uit cijfers van Qudata Markt- & Trendanalyses omtrent de vervanging van bestaande keukens. Wanneer we kijken naar de cijfers tussen 2016 en 2018, dan zien we dat het percentage consumenten dat pas na 16 tot 20 jaar de keuken vervangt, is gedaald van 25,7 procent naar 12,5 procent.

Eerder vervangen
Wanneer we die cijfers vergelijken met die van keukens die worden vervangen wanneer ze nog maar tussen 11 en 15 jaar oud zijn, zien we een opvallende ontwikkeling. We zien namelijk dat in 2016 het percentage consumenten dat aangeeft een keuken van 11 tot 15 jaar te vervangen 20,8 procent was. Dit is inmiddels toegenomen naar 37,5 procent. We kunnen dus concluderen, op basis van deze Qudata-cijfers, dat de consument tegenwoordig steeds sneller zijn bestaande keuken vervangt.
 
 
Delen
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google
Uw mening
Is internet belangrijk voor uw bedrijf?