Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
100 jaar innovatie in de woning
 
Bauknecht viert jubileum
Bauknecht bestaat 100 jaar; een succesverhaal dat begon met de visie van oprichter Gottlob Bauknecht. Hij droomde over het aangenamer maken van het dagelijks leven door het gebruik van dé innovatieve technologie van zijn tijd: de elektrische motor. Dit jubileumjaar is een goed moment om na te denken over successen uit het verleden, maar ook om naar de toekomst te kijken.
 
De vindingrijkheid van Gottlob Bauknecht werpt zijn vruchten af tot op de dag van vandaag. “Als we terugkijken op de afgelopen 100 jaar, dan zien we niet alleen een verhaal van technische innovatie, maar we zien vooral ook de ongelooflijke sociale veranderingen die huishoudelijke apparatuur teweeg heeft gebracht. We houden meer tijd over voor ontspanning, voor vrienden en familie. De invloed op onze levensstandaard is ongekend en de ontwikkeling gaat nog altijd door,” aldus Jaap Meeldijk, brand manager voor Bauknecht in Nederland,

Pionier
Aan het begin van de twintigste eeuw waren huishoudelijke taken fysiek zwaar en veeleisend. Gottlob Bauknecht zag het potentieel van nieuwe technologie om zwaar handmatig werk door machines over te laten nemen. In 1919 richtte hij op 27-jarige leeftijd een klein bedrijfje op met een werkplaats in het Duitse Tailfingen, een investering van 500 Duitse Mark. “Wat hij niet kon weten was dat het bedrijf honderd jaar later nog steeds een succes zou zijn. In 2019 is Bauknecht nog even toegewijd aan de geavanceerde technologie, die ervoor zorgt dat de consument meer tijd kan besteden aan dingen die er echt toe doen.”
In 1932 kwam de grote doorbraak met de ontwikkeling van de Landfreund universele elektromotor, die diende als basis voor de elektrische Allfix keukenmachine, in 1948 geïntroduceerd als eerste Bauknecht product voor de huishouding. Vanaf dat moment breidde het productportfolio zich gestaag uit. Tien jaar later werd de eerste volautomatische wasmachine geproduceerd en in 1977 verliet de eerste magnetron de Bauknecht-fabriek.

Focus
“Bauknecht is er met zijn inzicht in de veranderende wensen en behoeften van zijn klanten altijd in geslaagd hoogwaardige technologie en designs aan te bieden. Slogans zoals ‘Magnetrons voor eenpersoonshuishoudens’ en de introductie van koelvriescombinaties met NoFrost-technologie, hielpen Bauknecht in de jaren tachtig één van de populairste merken te worden.” De keuken werd meer en meer de centrale focus van het huis; en innovaties vanuit Bauknecht weerspiegelden deze verandering in levensstijl.
Sinds 1991 is Bauknecht een volledige dochteronderneming van de Amerikaanse Whirlpool Corporation. Samen brengen zij het merk Bauknecht met succes naar het nieuwe millennium.
Brand manager Jaap Meeldijk: “Het voortdurende streven naar innovatie is vandaag de dag te zien in het vormgeven van de ‘connected homes’ van de toekomst. Al in 2015 lanceerden we de eerste slimme apparatuur en sindsdien hebben we gewerkt aan krachtige nieuwe oplossingen. Al deze ontwikkelingen komen samen in onze nieuwste inbouwcollecties.” Zo ontving de Collection 11 de iF Design Award en werden de Bauknecht ovens met Total Steam technologie verkozen tot ‘Kitchen Innovation of the Year 2019’.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - augustus | Pagina(s) 54
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google