Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Altijd op zoek naar iets nieuws of anders”
 
Kikstra Zonwering uit Noordhorn
“Als je niet kunt delen, word je nooit rijk.” Aldus Richard Kikstra van Kikstra Zonwering in het Groningse Noordhorn. Als ondernemer uit het Noorden van ons land, is hij ervan overtuigd dat samenwerking de basis voor succes is. Regelmatig stuurt hij klanten naar collega’s, met name als het mensen zijn die bij een collega elders in het land in de buurt zitten. Vice versa gebeurt dit ook regelmatig.
 
Zelf focust hij met zijn zonweringbedrijf met name op het luxe, hogere segment. “Natuurlijk hebben wij ook de reguliere zonwering, dat gaat altijd door, maar we willen ons wel heel duidelijk specialiseren en onderscheiden, door altijd op zoek te blijven naar iets nieuws of wat anderen niet doen. Nieuwe dingen, verbeteringen. Hoge kwaliteit, andere producten. Wij willen niet zozeer in de massa werken.”

Renson ambassadeur
Al vanaf dag één werkt hij met merken als Suncircle en Somfy. Na een half jaar ontstond er contact met Renson. “Omdat er niemand in het noorden zat ben ik al met ze gaan samenwerken, ondanks dat ik toen nog geen mooie showroom had. Ik kon niet meteen hoge omzetten realiseren, maar het wederzijdse vertrouwen ontstond met het oog op de lange termijn relatie. En dat vertrouwen hebben we waargemaakt.” Als Renson Ambassadeur heeft Kikstra in zijn regio zeker een streepje voor, meent Richard. “Mensen komen van heinde en ver naar Noordhorn. We bieden hier een stukje experience voor de Renson-producten, zodat klanten niet helemaal naar België hoeven te rijden. Er is echt sprake van samenwerking. Dat geldt overigens voor alle leveranciers waar wij mee samenwerken. Alleen kun je niks, het gaat echt om wat je samen doet.” Hij vervolgt: In Groningen zijn wij de enige Renson Ambassadeur en dat willen we ook graag zo houden. Dat commitment hebben we ook. Wij investeren in onze showroom en gaan ook nog verder uitbreiden met Renson producten, maar ook met een aantal andere topproducten. Investeren in kennis, opleiding, marketing en producten, dat is belangrijk. We hebben ook steeds vaker contact met architecten in de beginfase van een project, nog voor de eindklant aan tafel zit. Daar ligt in mijn ogen de toekomst voor zonweringbedrijven. Ik wil niet alleen maar vechten voor prijs, daar verliezen wij het toch altijd op. Kikstra moet het echt hebben van topkwaliteit. Als je ergens je focus op houdt, dan werpt dat altijd zijn vruchten af, ook al duurt het soms iets langer.”

Ontspannen en perfectionistisch
Hoewel het middenin het zomerseizoen is wanneer de redactie bij hem aan tafel zit, oogt Richard Kikstra totaal ontspannen. Natuurlijk hoort hij het om zich heen volop: druk druk druk…. “Een hoop stress, maar dat ervaren wij absoluut niet. Ons magazijn is nagenoeg leeg. En nee, niet omdat we niks te doen hebben, maar omdat we altijd bij zijn, de planning goed op orde hebben. Druk betekent niet automatisch dat het goed gaat. Je rendement moet goed zijn, daar gaat het om.” Kikstra werkt met een klein, vast team van drie personen; zijn vrouw en twee mannen (per december komt er een vierde vaste persoon bij) en daarnaast drie flexibel inzetbare medewerkers. “We hebben echt een topteam en iedereen bij ons in het bedrijf heeft de juiste instelling. Zonder een goed team bereik je niets. Alles wat wij doen, willen we goed doen. Dat is ook ons motto.” Lacht: “Alles moet goed en strak. Daar ben ik wel lichtelijk autistisch in. Ik ga niet op voorhand een verkooppraatje houden, maar vraag altijd eerst aan klanten wat hun wens is. Je hóeft hier niet te kopen, maar ik bereik natuurlijk wel graag dat mensen hier wíllen kopen. Wij kijken altijd hoe we de wens van een klant het beste kunnen oplossen en invullen. Dat is de nummer één regel in ons bedrijf, zo doen we het. Klanten in de watten leggen, een goed gevoel geven. Bij Kikstra gaan we niet voor eenmalige snelle verkoop, mensen moeten ambassadeurs van je bedrijf worden”, aldus de gedreven ondernemer. “Als een klant vooral goedkoop wil? Dat kan natuurlijk overal. Ik zeg ook vaak: er is altijd iemand die het goedkoper kan. Maar waar het in de basis om gaat, is het goede gevoel, een goed product en het gunnen van een opdracht.” Hijlacht: “Rijk word je er toch niet van. Dan moet je in een andere sector gaan werken.”

Van elkaar leren
Hoe is Richard Kikstra in de zonweringbranche terecht gekomen? Van een overname of instap in een familiebedrijf was in zijn geval geen sprake. “Klopt, ik ben zelf gestart, nu zo’n tien jaar geleden. Daarvoor had ik 1,5 jaar bij een fabrikant van zonwering gewerkt, 12,5 jaren in de woninginrichting en 2,5 jaar projectinrichting, waarvan in de woninginrichting alles met zonwering mijn pakkie aan was. Ik draai nu zo’n 25 jaar mee in deze branche, maar ik leer nog elke dag opnieuw. Soms verbaas ik me erover hoeveel producten er nog steeds zijn die je nog niet kent, dat er altijd weer nieuwigheden zijn. Ik vind het ook leuk om te leren van collega’s. Als ik op Linkedin bijvoorbeeld iets voorbij zie komen wat interessant lijkt, neem ik contact op om meer te horen. Dat vind ik leuk, om met elkaar te ontwikkelen, van elkaar te leren.”

Druk doen of druk maken
We interviewen Kikstra vlak voor de bouwvak. Net als de bouw gooit hij zijn zaak tijdens die periode drie weken dicht. “En dat kan prima. We hebben alles netjes gecommuniceerd, halen gewoon onze planningen. Als je goed communiceert is er niks aan de hand. Ooit ben ik tijdens een bouwvak open geweest, maar ik was toen vooral druk met kleine reparaties van oude schermen. Dit geeft veel meer rust. Iedereen is tegelijk weg, heel duidelijk en alles draait na de bouwvak gewoon verder. Ik werk nu nog zes dagen per week, echter de avonden houd ik vrij. Het kan toch niet zo zijn dat ik niet drie weken kan sluiten.” Hij is er helder over: “Je kan het heel druk hebben of je kunt je heel druk maken. Dat denk ik echt. Als ik een klant verlies die niet een paar weken wil of kan wachten, tja, prima, dan is het waarschijnlijk niet onze klant. We werken nu (eind juli, red) naar de afsluiting toe, dan houden we een grote eind-barbecue, wensen iedereen fijne vakantie en dan zien we elkaar na vakantie weer. En dan staan we allemaal weer fris en vol energie voor onze klanten klaar met weer een scherpe focus.”

Affiniteit en kennis
Toen Kikstra zijn eigen zonweringsbedrijf begon, was de crisis volop aan de gang. “Iedereen zei, je bent hartstikke gek, of poehpoeh jij durft. Maar dat maakte me niet uit. Als ik het nu red, red ik het later ook, was mijn gedachte. Vanuit huis zijn we begonnen met kantoor en magazijn. Ging ik met m’n iPad op pad, naar de mensen thuis. Ik had al een groot netwerk en was door mijn werkverleden al redelijk bekend in regio. Waarom ik het voor mezelf wilde doen? Ik dacht dat ik het beter kon dan wat ik om mee heen zag tijdens mijn vertegenwoordigersperiode. En ik wilde niet meer voor iemand anders aan het werk, miste de uitdaging en was echt toe aan wat nieuws. Daar kwam bij dat ik een enorme affiniteit en kennis van de branche had opgebouwd. Een rugzak vol kennis. Je kunt niet zomaar uit het niets beginnen, productkennis heb je absoluut nodig. Als vertegenwoordiger stond ik al in m’n nette pak te monteren, problemen op te lossen. Er lag altijd gereedschap in de auto. Juist omdat ik onderweg veel dingen zag waarvan ik dacht; zo moet het niet…” En zo geschiedde. Vijf jaar geleden verhuisde Kikstra naar de eerste unit van het pand waarin hij tegenwoordig gehuisvest is. Beneden showroom, kantoortje erboven. Ondertussen breidde hij steeds verder uit en inmiddels staat er een showroom van 250 m2, twee kantoren en een mooi en opgeruimd magazijn. “Toen we hier kwamen was het een uitgeleefde bende, maar wel eentje met potentie. We hebben alles aangepakt. Nieuwe kozijnen, overal schermen opgehangen, banners gehangen, muurtjes verzet en doorgebroken, alles geschilderd en gestoffeerd. Alles werd geraakt en eigen gemaakt en we zijn nog steeds in ontwikkeling. De showroom wordt binnenkort weer verder uitgebreid, de wijnbar staat nog in de planning en een styliste gaat de puntjes op de i zetten. Het moet allemaal perfect. Hier moet alles kloppen, dat is ons streven. Tot en met ons wagenpark aan toe.”

En de titel ‘Zonvakker van het Jaar’ waarvoor hij genomineerd is, hoe kijkt hij daarnaar? Heel nuchter, zo blijkt. “We vinden het hartstikke leuk die nominatie, maar het is wel bijzaak. Door mijn levenservaring bekijk ik de meeste dingen vrij nuchter. Ik heb mijn beide ouders al heel jong verloren, heb zelf een nierziekte, wat nog een transplantatie met zich meebrengt binnen nu en 5 jaar en ik weet dat er belangrijker dingen in het leven zijn. Je moet nú leven. Niet teveel stressen, ondernemen moet leuk zijn. Dat is wat mij betreft het allerbelangrijkste. Je leeft niet alleen om te werken, maar werkt om te leven en wanneer je werkt moet je daar ook vooral plezier in hebben. Uiteindelijk zijn gezondheid en je gezin toch altijd belangrijker!”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - augustus | Pagina(s) 6
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google