Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“Meer consumenten willen netto prijzen”
 
Reddy Keukens Lelystad
Sjoerd Nabuurs is al jarenlang actief binnen de keukenbranche en was werkzaam bij diverse showrooms in het westen van het land. “Op een gegeven moment kom je op het tijdstip waarop je denkt: Eigenlijk zou ik zelf ook best zo’n showroom kunnen leiden.” Dat werd de vestiging van Reddy Keukens in Lelystad.
 
“Ik had onder meer in Hoorn gewerkt, bij een grote showroom binnen een franchiseorganisatie”, zo legt hij zijn keuze voor een franchiseformule uit. “Ik zag de voordelen van een dergelijke structuur, zoals goede interne opleidingen. Je leert er om je administratieve zaken goed op orde te krijgen, met de orderverwerking en de planning van de leveringen. Van A tot Z, tot en met de service. Je kan binnen zo’n organisatie allround worden opgeleid en niet alleen het verkopen van een keuken. Eigenlijk zijn er te weinig mensen in keukenland die een dergelijke complete bagage hebben. Je hebt veel goede verkopers en goede orderverwerkers, maar niet iedereen beheerst dat hele pakket. Die zijn heel schaars.”

Uiteindelijk besloot je om zelf ondernemer te worden...
“Wanneer je het gevoel hebt dat je verder wilt en een eigen winkel wilt hebben, dan moet je de volgende stap zetten en ondernemer worden. Je wilt immers op een gegeven moment bij een echt goed bedrijf werken of het zelf gaan doen. Ik besloot het zelf te gaan doen. Ik ging een ondernemingsplan schrijven; en dan kom je op aspecten als: hoe kom ik aan geld voor deze plannen? Hoe pak je zoiets aan? Dan kom je bij inkooporganisaties terecht die je daarbij helpen. Ik kwam in contact met MHK, dat op haar website aangeeft dat ze startende ondernemers willen ondersteunen om vanuit een plan tot werkelijkheid te komen. Ik maakte een afspraak bij hen om over mijn ondernemingsplan te praten. Bij dat gesprek schoof ook René de Graaf aan, de formulemanager van Reddy. Dan kom je tot een keuze. Je hebt enerzijds een eigen plan waarover je goed hebt nagedacht. En je hebt de mogelijkheid om je bij een bestaande formule aan te sluiten. Dan moet je nadenken of je eigen ambitieuze plan wel realistisch genoeg is. Vooral de financiering vanuit een bank wordt dan een belangrijk punt. Anderzijds vormt Reddy een ander prijssegment dan ik voorheen gewend was. Achteraf ben ik juist over die keuze voor het prijssegment van Reddy heel tevreden. Maar vooral het totale verhaal, met de netto prijzen, omdat je dan niet meer te maken hebt met cowboy-achtige praktijken.”

Netto prijzen is een belangrijk item voor je?
“Inderdaad: je kunt nu vrij-uit praten met de klant met een mooi keukenontwerp, zonder dat je vervolgens weer uitkomt op dat vervelende moment waarop je het over de prijs moet hebben. Het was altijd al mijn wens om zo te werken en je klanten te kunnen behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden, met aandacht voor de klant en het product. Ik merkte echter wel dat het enkele maanden duurde voordat ik daar volledig vertrouwen in had. Ik moest de bevestiging krijgen dat het in de praktijk echt werkt. Zwichten de klanten uiteindelijk toch niet voor prijsacties en stuntwerk van andere keukenformules? Ik weet nu echter, dat er een groeiende groep consumenten is die graag met netto prijzen werkt. Het zou toch heel prettig zijn, wanneer overal, ook buiten de keukenwereld, gewoon met netto prijzen gewerkt zou worden! Dat je als consument weet ,dat je in een winkel zonder allerlei onderhandelingen een goede prijs betaalt. Maar ik ben in ieder geval blij dat ik me als Reddy-winkel daarmee nu al kan onderscheiden. Dus, zo zeg ik altijd met een grap: laat de rest nog maar even wachten met die werkwijze, want dit is goed voor mijn concurrentiepositie. Ik verwacht namelijk dat de grote ketens nog niet zo gauw over gaan op netto prijzen.”
 
 
Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - augustus | Pagina(s) 18
Categorie: Keukenontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google