Woonbranche kende goed voorjaar
 
Stevige omzetgroei in mei
Een groot gedeelte van de woonbranche kan terugkijken op een prima voorjaar. De maanden april en mei lieten een behoorlijke omzetgroei zien ten opzichte van een jaar geleden. Het CBS geeft aan dat in deze maanden de totale non food verkopen met respectievelijk 1,4 procent en 3,5 procent toenam. Maar diverse woonsegmenten kenden een nog ruimere omzetgroei.
 
Lichte plus in april
In april jl. konden de segmenten meubels en woninginrichting een omzetgroei melden van bijna zeven procent ten opzichte van 12 maanden daarvoor. De segmenten keukens, doe-het-zelf en vloeren, die door het CBS als één geheel worden geclusterd, zagen een toename met ruim drie procent. En witgoed en andere elektronica konden ruim vier procent omzetgroei waarnemen. Al deze segmenten lagen daarmee hoger dan het gemiddelde van de totale non food, waarover een plus van 1,4 procent wordt aangegeven. (Bron: CBS)

(zonder grafiek)
Online omzet
“De online omzet was in mei 19,6 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder”, zo geeft het CBS in haar verslag weer. “Webwinkels hebben 18,8 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 20,8 procent.”

(zonder grafiek)
Krimp foodmarkt
Wat de foodsector betreft: de omzet van voedings- en genotmiddelen gaf in mei zelfs een lichte krimp te zien. Het CBS hierover: “De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in mei 0,4 procent minder omgezet dan in mei 2018. De omzet van de supermarkten veranderde nauwelijks, die van de speciaalzaken kromp met ruim twee procent. Het verkoopvolume was zowel bij de supermarkten als bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.”

Stevige plus in mei
De omzetgroei in de maand mei was echter nog indrukwekkender. Meubels en woninginrichting maakten in die maand een omzetgroei van maar liefst ruim 12 procent mee. De segmenten keukens, doe-het-zelf en vloeren kenden een toename van bijna vijf procent. En witgoed en andere elektronica zagen opnieuw een omzetgroei van ruim vier procent. Ook in mei lagen al deze segmenten hoger dan het gemiddelde van de totale non food, die met 3,5 procent groeide. (Bron: CBS)

Andere branches
De vermelde omzetcijfers binnen de woonbranches liggen hoger dan bij diverse andere consumentenproducten over de maand mei. “De winkels in recreatie-artikelen, de drogisterijen, de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in mei minder omgezet”, zo geeft het CBS aan. Datzelfde geldt over de maand april; alleen de drogisterijen lieten toen nog een plus van 1,3 procent zien. (Bron: CBS)

Totale non food
De omzetgroei in april en mei jl. sluit volledig aan bij de tendens die de non food sector laat zien in de eerste maanden van 2019. Ook in de eerste drie maanden van dit jaar was namelijk een toename van de omzet te zien; in februari en maart was deze zelfs respectievelijk 4,3 procent en 4,1 procent, zo geven de CBS-cijfers aan.
 
 
Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - augustus | Pagina(s) 38
Categorie: Economie
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Is internet belangrijk voor uw bedrijf?