Megatrends hebben invloed op mkb (2)
 
Het is voor iedere ondernemer van groot belang om te kijken naar de megatrends in de wereld, constateerden we in de vorige column. We noemden daar trends als bevolkingsgroei en verstedelijking, globalisering en de beschikbaarheid van natuurlijke hulpbronnen. In deze column kijken we naar nog drie andere megatrends.
• Innovatie en digitale transformatie; met innovaties kunnen we de grote uitdagingen waarmee de mensheid wordt geconfronteerd overwinnen. De snelst evoluerende trend is die van digitalisering. Slimme apparaten omringen ons. Kunstmatige intelligentie gaat ieders leven beïnvloeden, en kan in potentie in vrijwel alle sectoren de efficiëntie naar een hoger niveau te tillen. Digitale transformatie brengt een fundamentele verandering in het bedrijfsleven met zich mee via vier hefbomen: digitale gegevens, automatisering, connectiviteit en digitale klanttoegang.
• Kenniseconomie: kennis en goed onderwijs voor iedereen zijn belangrijke bouwstenen van een stabiele en welvarende maatschappij. Een veranderend landschap van talentenpools in combinatie met de hoge mobiliteit van de Millenniumgeneratie zorgt voor een wereldwijde strijd om talent. Het dichten van de genderkloof kan ook een nieuwe arbeidsmarktdynamiek stimuleren.
• Duurzaamheid; onze wereld redden voor toekomstige generaties. Duurzaamheid omvat drie gebieden -de natuurlijke omgeving, de economische vitaliteit en gezonde communities- die worden beïnvloed door de reeds genoemde megatrends en drie stakeholders: de staat, de gemeenschap en het bedrijfsleven.
Deze drie megatrends hebben grote invloed op de mkb’er. Nieuwe technologie is niet alleen de oorzaak maar ook het gevolg van heel veel veranderingen. Computers en het internet hebben onze levens al veranderd. Exponentiële technologieën zoals Robotics, NanoTech, BioTech, IoT, AI, VR en blockchain zullen onze levens nog verder drastisch gaan veranderen. Middels onderwijs kunnen de medewerkers van de toekomst hier hun rol in gaan spelen. En de belangrijkste trend waar ieder bedrijf nu mee bezig moet zijn is duurzaamheid; een allesomvattende trend die op iedere andere trend ingrijpt en door elke andere trend beïnvloed wordt.

Robert Meenink; robert@madmasters.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - augustus | Pagina(s) 24
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken