“Ik wil iets terug doen voor de branche”
 
Bert Ruiter van BVR
Wie wordt in 2019 Zonvakker van het Jaar? Het duurt nog even voor we dat bekendmaken, tijdens de Romazo Branchedag op 4 november. Tot die tijd maken we in elke uitgave van Zonvakmagazine uitgebreid kennis met de ondernemers die tot de top tien genomineerden behoren. In deze editie het verhaal van Bert Ruiter van BVR.
 
Hoge pieken, diepe dalen. Als dat voor iemand in de zonweringsbranche geldt, is het wel voor Bert Ruiter. Ondertussen alweer jaren succesvol als ondernemer, maar dat het niet altijd vanzelf gaat weet hij als geen ander. Tegelijkertijd heeft het hem, ook in de mindere jaren, nooit aan ondernemerslust ontbroken. En ook nu zit Ruiter weer vol ambities. Zijn plannen voor een Montage Vakschool voor de branche zijn inmiddels vergevorderd. Wij spraken met de bevlogen ondernemer, over de branche, zijn bedrijf en zijn ambitieuze plannen. “Ik wil iets terug doen voor de branche.”

Ooit met niks begonnen, niet veel later een bedrijf met 50 man personeel. Een faillissement, gewerkt in loondienst, opnieuw zelfstandig ondernemer geworden. De loopbaan van Bert Ruiter leest als een goed boek. “In 1988 startte ik met garagedeuren. Mijn schoonvader had een woninginrichtingsbedrijf en spoorde me aan er binnen- en buitenzonwering bij te doen. Toen ik daarna ook zwembaden erbij ging doen, ging het echt hard. Ik begon met een partij opzetbaden, dat liep als een trein, waarna ik uitgebreid heb met inbouwzwembaden.’ Gloriejaren waren het. In zijn nieuwe pand in Nederhorst den Berg organiseerde Bert lifestyle events, waar veel collega’s hun medewerking aan verleenden en nog steeds over praten. “In die tijd was ik echt pionier voor niet alleen zonwering of garagedeuren, maar alles op het gebied van luxe woningverfraaiing.” In 2007 werd nog uitgebreid met een extra bedrijf in zwembaden, whirlpools en sauna’s. En toen kwam de crisis. 2008 was nog een perfect jaar, maar een jaar later was het ineens op en in augustus viel het doek. Ruiter moest noodgedwongen stoppen. “Ik heb geschakeld voor de toekomst, voordat ik mijn leveranciers niet meer kon betalen. Dat is allemaal dusdanig netjes gegaan dat ik later weer met iedereen kon samenwerken.” Hij vervolgt: “Wat me het meest pijn gedaan heeft; je wordt op een voetstuk gezet, maar als je valt val je ook echt keihard. Eerst ben je bij elk feestje en ineens word je nergens meer uitgenodigd.”

Ondernemersbloed
Bij de pakken neerzitten heeft hij nooit gedaan. Het faillissement werd netjes afgewikkeld en via een gesprek met Weinors’ Henk Schouten, die meteen zei ‘we willen jouw kennis en kunde in de branche niet missen’ kwam Ruiter terecht bij Jaap & Margriet Dijkstra van Veldman Zonwering in Heerenveen en vervolgens in Hoofddorp bij Gaby & Evelien van Bodegraven van Velota. Prima jaren en Bert was blij met de kansen die hij kreeg. Het ondernemersbloed kruipt echter waar het niet gaan kan, dus toen dezelfde Henk Schouten hem attendeerde op Ben en Corrie van Ravenstein in Nieuwegein, ging hij daar in gesprek. “In eerste instantie vond ik het een wat klein winkeltje, maar omdat het idee van Henk kwam, die me al die tijd geholpen had, ben ik het gesprek toch aangegaan. En Henk had het bij het rechte eind! BVR voelde alsof ik een jas aantrok die meteen paste. Ben en Corrie waren ruim in de 60 en wilden stoppen, ik kwam op een goed moment. En ik wist, vanaf de dag dat ik failliet ging, dat ik ooit weer wilde ondernemen.” En zo geschiedde. Op 29 februari 2013 sloot Bert met een schone lei zijn schuldsanering af, een dag later tekende hij voor de overname van BVR. En al is hij er zelf niet meer, Henk Schouten speelt nog altijd een rol in het leven van Bert. “De ene zoon van Henk ontwerpt de huisstijl en website voor de Montage Vakschool, de ander is student en doet vakantiewerk. Ik heb veel te danken aan Henk, het is mooi dit terug te kunnen doen.”

Van multi-focus naar specialisatie
Toen hij opnieuw begon als ondernemer in de zonweringsbranche, nam Ruiter zich direct voor: ik ga me specialiseren. Niet meer, zoals voorheen, en-en-en. “Met de overname zaten er 35 fabrikanten in deze winkel. Heel veel leveranciers, veel randproducten. Ik heb van een heel groot aantal afscheid genomen en heel bewust keuzes gemaakt.” Die keuze viel op Roma, Weinor en RainbowSol. Plus Hörmann, wat minder seizoengevoelig is en zorgt voor continuïteit in de periodes dat buitenzonwering minder hardloopt. “Ik was de ambassadeur met de meeste leveranciers en meeste variatie. Nu wil ik laten zien dat het heel goed kan gaan als je maar een paar fabrikanten hebt. En dat gaat het. Waanzinnig.” Bert Ruiter is er weer, zoveel is duidelijk. “Ik heb de ballen gehad om alle binnenzonwering eruit te doen en me helemaal te focussen op slechts een paar leveranciers met enkel buitenzonwering en het werkt! ”

Zoals hij eerst pionierde voor multi-focus, zo overtuigd is hij nu hierover. “Als zonweringsspecialist heb je binnenzonwering (raamdecoratie) niet nodig: mensen komen niet binnen voor een horretje of rolgordijn en gaan dan ineens een terrasoverkapping kopen.
In tegenstelling tot hoe ik het vroeger deed, zeg ik nu: het is 100% beter specialist te zijn!” Behalve keuzes maken voor leveranciers, heeft hij ook bewust gekozen voor een specifiek assortiment. “Ik ben van mening dat de Roma buitenjaloezieën het meest efficiënte zonweringsproduct is. Fantastisch. Het is in onze branche nog niet geheel vanzelfsprekend, maar jaloezieën zijn echt het beste product om zon te weren. Als een klant bij mij komt voor screens, vraag ik altijd wat iemand precies wil: een screen is vooral geschikt bij 45 graden zonstand, dan doet ‘ie perfect wat ‘ie moet doen. Maar met een jaloezie kan ik de lage zon weghouden, het werkt bij een 45 graden zonstand én de warme lucht kan altijd weg. Ik ben superenthousiast over de buitenjaloezie en het is ook esthetisch nog eens een fraai plaatje. Het geeft cachet aan een woning. Zeg nou zelf, een pand vol antraciet screens is toch net een begrafenisonderneming.” Lacht: “Ik verkoop altijd jaloezieën in 3 tinten zilvergrijs, ik ga rustig anderhalf uur in discussie met iemand die wat anders wil. Mensen laten zich gelukkig wel overtuigen en de reacties zijn waanzinnig. Het is echt zoveel mooier en het effect is nog beter ook.”

Bewijsdrang
Toen Bert BVR overnam, was hij van één ding overtuigd: nooit meer een hele grote onderneming. Inmiddels komt hij daar een beetje op terug. Niet als het gaat om uitbreiding van het aantal leveranciers, maar wel qua huisvesting. Binnenkort verhuist BVR naar Houten naar een flink groter pand. Van 125 naar 300 m2 showroom, een ruime verdubbeling dus. In totaal gaat het om een pand van 1.275 m2 over 3 etages. En de extra ruimte die hij straks heeft, gaat hij gebruiken voor een opleidingscentrum voor de branche. Een idee waar hij al jaren mee loopt en dat nu op het punt van uitvoering staat. “Ik heb een van de grootste zonweringsbedrijven van Nederland gehad. Nu ben ik misschien wel de kleinste, maar ik ben heel gelukkig met BVR. Ik kan mooie resultaten met deze winkel maken, met BVR is de omzet – met dezelfde poppetjes, inclusief Ben en Corrie die nog steeds hier werken – vervijfvoudigd. Ik voel geen bewijsdrang meer als ondernemer. Tegelijkertijd rijst dan de vraag: welke uitdaging heb ik nog in dit vak waarmee ik echt iets kan betekenen? Persoonlijk zou ik het wel leuk vinden nog iets neer te zetten.” En dat is dus wat hij nu gaat doen. Bert Ruiter gaat dé Montage Vakschool Nederland opzetten. En als hij iets doet, doet hij het goed. Een nieuw pand, met drie leslokalen, eentje voor Weinor, eentje voor Hörmann en eentje voor een derde partij, die nog open staat. “Je hoort het steeds om je heen. Bedrijven kunnen de monteurs niet vinden. Dat is hier niet anders. Gisteren stond ik nog zelf te monteren, maar dat is niet de bedoeling; ik wil me focussen op verkoop. Deelname via Weinor aan de straight line business school heeft me een impuls gegeven en me hiertoe gebracht. Door prioriteiten te stellen kun je naast je onderneming ook iets anders doen. Ik werk 80-90 uur in de week, daar geniet ik van. Ik leef ervoor, ben compleet lyrisch van deze branche.”

Montage Vakschool
In combinatie met een uitzendbureau, hoopt Ruiter straks de totale zonweringsbranche in Nederland te kunnen voorzien van goed geschoolde monteurs. Het nieuwe pand heeft een mooie praktijkruimte van zo’n 200 m2, waar praktijklessen gegeven worden. Via onder meer het UWV krijgt het opleidingscentrum op landelijk niveau mensen aangeleverd. Zonweringsbedrijven uit het hele land kunnen hun wensen aangeven. Voor zijn school heeft Bert liefst mensen die niet uit de zonwering komen, maar een technische achtergrond in een andere branche hebben. “Mensen die blanco binnenkomen en die we naar een goed niveau willen opleiden. Hier krijgen ze een brede opleiding; overkappingen, screens, jaloezieën, garagedeuren en daarna gaan ze een keuze maken voor één specifiek vak en zich specialiseren. Een brede basis en dan specialisatie dus.”

Sociale vaardigheden
Ruiter heeft een aantal collega’s uit de branche benaderd voor een klankbordgroep en hoopt dat zij, net als BVR, ook leerbedrijf willen worden voor de monteurs in opleiding. “Het idee is dat mensen een opleiding van 3 tot 6 maanden volgen, waarvan 2 tot 4 maanden bij een leerbedrijf. Als bedrijf moet je daar natuurlijk energie insteken, maar je krijgt dan 2 maanden ‘gratis’ een leerling-monteur. Belangrijk is dat leerbedrijven in hetzelfde DNA praten, denken en werken. Ik wil ook daarom graag kennis delen en ophalen bij collega’s. Met elkaar om tafel: hoe pakken we het aan, samen bepalen wat de beste manier is en wat de nieuwe norm moet worden.” Ruiter vertelt verder: “Naast de beroepsgerichte competenties en vaardigheden schenken wij ook aandacht aan communicatie, klantgericht werken en een zelfstandige werkhouding. Daarnaast willen we de verschillen laten zien tussen loondienst en zzp’ers. Niet voor iedereen is zelfstandig zijn de juiste oplossing. Acht procent van de zpp’ers of nieuwe ondernemers redt het. Oftewel, ruim 90% stopt na een aantal jaar. De slagingskans bij een bedrijfsovername is vele malen groter. Op onze Vakschool willen we bestaande en nieuwe ondernemers klaarstomen voor bedrijfsovernames. Kinderen van ondernemers met een andere bril laten kijken, het interessanter maken. Met deze school gaan we de zonweringsbranche echt naar hoger niveau brengen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - juni | Pagina(s) 20
Categorie: Zonwering, Retail
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken