Vooral retail vraagt om ‘Made in Holland’
 
Keuze voor kwaliteit en maatwerk
Het grote succes van Nederlandse keukens is niet zo zeer het resultaat van een vraag van de consument, maar vanwege de keuze vanuit de keukenretailer. En natuurlijk is het ook de creativiteit en de inspanning van de Nederlandse producenten die deze retailers de juiste producten kunnen bieden. “Een bekende Nederlandse naam werkt zeker mee aan de groei.”
 
In de jaren van economische crisis -tot het jaar 2013- gaven consumenten nogal eens aan graag voor een Nederlandse keuken te willen kiezen. Wellicht onder de oude oproep ‘Koop Nederlandse waar, dan helpen wij elkaar’. Het percentage consumenten dat ‘Made in Holland’ aangeeft als trend is, volgens onderzoek van researchbureau Qudata, sindsdien meer dan gehalveerd. Het grote succes van Nederlandse keukens is dus vooral te verklaren vanuit de keuze vanuit de keukenretailer. In afgelopen jaren groeide het percentage keukenondernemers dat aangeeft (ook) Nederlandse keukens te verkopen van 49 naar 70 procent. Daar waren meerdere redenen voor: de behoefte aan snelle leveringen en korte lijnen, de vraag naar maatwerk of heel eenvoudig risicospreiding... De Nederlandse producenten spelen hier creatief en effectief op in.

Probewa
Het private label concept SmartCollection biedt Probewa een ruim en commercieel keukenprogramma gericht op de Nederlandse markt. “Met het complete assortiment aan fronten van kunststof en lak tot en met fineer en massief hebben wij de keukendealer veel te bieden”, zo geeft Probewa aan. “SmartCollection keukens worden gemaakt van alleen de allerbeste materialen en hebben voor concurrerende prijzen een gegarandeerde kwaliteit.”
Mereno keukens zijn van eigen bodem en dragen de specifieke signatuur van Dutch Design: vakmanschap, vormgeving en functionaliteit. “Het aanbod varieert van landelijk, tijdloos tot ultramodern design. Ouderwets handwerk en de modernste productiemiddelen komen bij Mereno op unieke wijze samen. Elke keuken is ambachtelijk op maat gemaakt, heeft stevige en duurzame corpussen van mdf plaatmateriaal, en is van een hoogwaardig kwaliteitsniveau. Een handgemaakte keuken van Mereno is een persoonlijke keuken die probleemloos vertaald kan worden naar het complete interieur. Bijpassende tafels, kasten, ensuite deuren, de klant kan met alle wensen op interieurgebied bij Mereno terecht.”

Keller
In Bergen op Zoom draait de keukenfabriek van de DKG Groep op volle toeren. Het Nederlandse Keller Keukens, één van de merken van de groep, zag het afgelopen jaar een forse stijging van de omzet, een flinke uitbreiding van het dealernetwerk en een toename van het aantal websitebezoekers en social media-volgers. Eind 2016 startte Keller Keukens met de implementatie van haar merkconcept ‘De persoonlijke keuken’. “Via een geheel vernieuwde website, een compleet herschreven brochure met nieuw beeldmateriaal en actieve social media kanalen, worden consumenten geïnspireerd en geïnformeerd over de vier stappen naar hun persoonlijke keuken. Om consumenten overal dezelfde merkbeleving te geven, hebben we een showroomconcept ontwikkeld dat het dealernetwerk helpt bij het inrichten van hun keukenspeciaalzaak.”
Keller Keukens houdt de trends nauwlettend in de gaten en vertaalt deze naar haar eigen assortiment, gericht op de Nederlandse markt: “Dit heeft ertoe geleid dat de nadruk wordt gelegd op de uitstraling van een keuken als geheel, in plaats van het model alleen. Met keukens als City Chic, Concrete Jungle en Modern Farmhouse wordt een bepaalde sfeer gecreëerd met verschillende modellen, materialen en afwerkingen, waardoor de keuken voor meer mensen bereikbaar is.”
Om dit op dezelfde wijze te presenteren in de showrooms en haar dealers te helpen bij de het creëren van de juiste uitstraling, werd een speciaal Keukeninspiratieboek samengesteld. “Hierin zijn de verschillende trends uitgewerkt met het Keller assortiment. Per keukentrend is een plattegrond te zien en een foto van de daadwerkelijke opstelling, daarnaast wordt met behulp van een moodboard en een begeleidende tekst, duidelijk gemaakt hoe dezelfde uitstraling kan worden gerealiseerd. Ook de presentatie van de diverse kleuren, materialen en accessoires is volledig vernieuwd. Door verschillende monsters en stalen te plaatsen op een zwarte wand, kunnen keukenkopers onder begeleiding van hun keukenspecialist een moodboard samenstellen om hun persoonlijke keuken te visualiseren.”
Samen met het nieuw ontwikkelde promotie- en presentatiemateriaal heeft dit geleid tot een succesvolle pilot vorig jaar en implementeren nu steeds meer dealers het nieuwe showroomconcept.

Beda
Vorig jaar vierde Beda Keukens haar 40-jarige bestaan. Het bedrijf begon destijds als een van de eerste Nederlandse keukenmerken kastjes op maat te produceren, in aanvulling op de standaardopstellingen die destijds de norm waren. Inmiddels is Beda een begrip in maatwerk keukens. Het bedrijf houdt de productie volledig in eigen hand, tot het spuitwerk aan toe. Een bewuste keuze, vertelt directeur Bram van Daal: “We blijven continu innoveren met als doel: constante topkwaliteit. Zo hebben we de afgelopen jaren geïnvesteerd in een geautomatiseerd magazijn, uitbreiding van de lakkerij en verschillende CNC-gestuurde machines. Binnenkort voegen we ook een robotzaag aan ons machinepark toe. Die geavanceerde technologie combineren wij bovendien nog steeds met ambachtelijk vakmanschap. Het is een uitgebalanceerde mix tussen moderne techniek en de menselijke factor.”
Het selecte dealernetwerk dat Beda erop nahoudt komt eveneens voort uit een bewuste keuze voor kwaliteit: “In de afgelopen jaren hebben we ons netwerk teruggebracht van meer dan 100 dealers tot zo’n 60 keukenspeciaalzaken. Maar ondertussen zijn we in diezelfde tijd wel met 50 procent gegroeid. Dat zegt genoeg, denk ik.”
Voor die dealers heeft hij ook nog een nieuwtje: “We investeren op dit moment niet alleen in technologische innovatie maar ook in de commerciële ondersteuning richting onze dealers. Zo lanceren we in de loop van dit jaar een nieuwe website en brochure, die nog meer inzetten op beleving en beter aansluiten bij het product dat we leveren.”
De consument wil, hoewel die nog steeds prijsbewust blijft, steeds minder concessies doen op het gebied van kwaliteit en keuzemogelijkheden. “Dat is denk ik de belangrijkste reden dat mensen uiteindelijk steeds vaker uitkomen bij ons betaalbaar maatwerk. Dat is onze toegevoegde waarde in de markt; consumenten die een keuken op maat wensen, hoeven tegenwoordig niet langer een interieurbouwer in te schakelen.”

Klein Design
Dutch Design Keukens is een vrij nieuw Nederlands merk van Klein Design uit het Friese Heerenveen, dat zich presenteert als keukenproducent die 100 procent maatwerk keukens maakt ten behoeve van de onafhankelijke keukendetaillist. “We staan daarbij voor hoogwaardige kwaliteit, uniek maatwerk en 100 procent Nederlands fabrikaat.” De vraag naar maatwerk in de keukenbranche neemt toe, zo ervaart Klein Design. “Door onze geavanceerde productietechnieken kunnen we exclusieve producten leveren tegen de prijs van een standaard product.” Dealers zien de keukens van deze maatwerkspecialist als een prima aanvulling op de bestaande reguliere merken.

Bokmerk
Bokmerk is een Nederlands bedrijf dat zich specialiseerde in achterwanden. Mede door zijn achtergrond in staal- en aluminium coating kwam oprichter Marcel Bok op het idee om de traditionele industriële toepassingen uit te breiden naar mogelijkheden voor keukenparticulieren. “Het duurzame aluminium, mits voorzien van een beschermende coating, leent zich uitstekend voor gebruik in omgevingen waar vocht voorkomt, zoals keukens. De achterwanden in de gewenste kleur gecoat.”

Inventum
Apparatuurmerk Inventum kende een sterke groei in de afgelopen periode, met daardoor een verhuizing naar een groter pand aan de Meander te Arnhem. Het nieuwe pand heeft bovendien een aantrekkelijke ontvangstruimte en meer vergaderfaciliteiten. Sales manager Helgo Beurkens: “We kunnen hier ook een breder deel van ons assortiment laten zien, inclusief enkele fraaie keukens met inbouwapparatuur. Naast kleinhuishoudelijke apparaten en vrijstaand witgoed.” Tevens werd het medewerkersteam uitgebreid. De nieuwe accountmanagers Gidon Peters en Inge Verbeek hebben een jarenlange ervaring in de keukenretail.
Helgo Beurkens: “In de beginjaren waren we de new business met een nieuw klantenbestand aan het opbouwen. Er vond een behoorlijke expansie plaats van het aantal afnemers, waaronder inmiddels zo’n 350 keukenvakzaken. Maar ook de projectenmarkt heeft ons ontdekt, via projectleiders en keukenzaken.”
Marketing manager Marina van den Heuvel: “De naam Inventum had al een bekende naam in ons land als Nederlands merk, met een mooi verhaal en een groeiende product rage. Die bekende Nederlandse naam werkt zeker mee aan onze groei. We profileren ons als oer-Hollands. We zijn destijds ingestapt in het wat lagere segment. Maar nu de markt weer omhoog gaat, kunnen we aan upgrading doen en meegaan in de verluxing. We hebben een assortiment Inventum Excellent toegevoegd, met producten die iets meer bieden zoals een oven met meerdere systemen en een inductieplaat met bridge-functie.” Inventum gaat zich nu dus ook richten op het middensegment, voor een prijsstelling die net iets boven haar standaard assortiment. “De keukenzaken zijn erg blij met Inventum Excellent; ook omdat het onvergelijkbaar is met andere merken; met een prima marge en 5 jaar garantie. Als Nederlands merk weten we ook precies, waar de consument en de dealer behoefte aan heeft. Bijvoorbeeld de vraag naar luxere producten zoals een grote koeler nismaat 178. Iedere toevoeging, met gewenste features en prijsstelling, toetsen we bij onze klanten. Dat kan bij ons snel gaan; van de eerste idee naar de concrete introductie hoeft nog geen jaar te zitten.”

Quooker
“Kokend water uit je keukenkraan? Anno 1970 was het een bijna absurde gedachte”, zo kijkt men bij Quooker terug op de ontwikkelingen. Inmiddels verovert dit merk de wereld vanuit Nederland. Er worden meer dan 110.000 Quookers per jaar geproduceerd en zijn er verkoopkantoren in Nederland, België, Denemarken, Duitsland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Arabische Emiraten, Zweden, Oostenrijk en Zwitserland. Een internationaal merk, made in Holland. “Want waar de kranen ook worden verkocht; ze worden allemaal minitieus bij ons in elkaar gezet in Ridderkerk. Kwaliteit staat hierbij voorop.” Het bedrijf wordt geleid door Niels en Walter Peteri, zonen van uitvinder Henri Peteri. Vanuit het hoofdkantoor in Ridderkerk wordt hard gewerkt aan de internationale marketing, het bieden van service en vooral ook de ontwikkeling. Sinds de uitvinding van het eerste model werkt Quooker voortdurend aan innovaties. De laatste innovatie is de Cube. “Hiermee geeft een kraan naast koud, warm en kokend, nu ook koel bruisend en gefilterd water. Allemaal uit één en dezelfde kraan. Simpel te bedienen, tijdbesparend én goed voor het milieu; plastic waterflessen in huis halen, is niet langer nodig.”
Een Quooker in de keuken heeft tal van voordelen: het bespaart tijd, water, energie en ruimte in de keuken en is bovendien de veiligste keuze voor direct 100?C kokend water in de keuken. Met de nieuwe Cube breidt Quooker de lijst nog verder uit: “Met de CUBE geniet je elk gewenst moment van een glas gezuiverd water.”

(in kader:)
Natuursteenbranche tekent TruStone initiatief
De Nederlandse werkbladenproducenten hebben, samen met hun Vlaamse collega’s het voortouw genomen op gebied van MVO. In samenwerking met de overheid, vakbonden en ngo’s werd op maandag 13 mei jl het ‘TruStone’ initiatief ondertekend door onder meer Arte, Jetstone en Dekker. De natuursteensector bestaat uit enkele honderden bedrijven. Met het inkopen en verwerken van natuursteen is vaak sprake van omstandigheden waarbij mensen rechten en arbeidsrechten worden geschonden. Met het TruStone initiatief werken bedrijven, brancheorganisaties, overheid, vakbonden en maatschappelijke organisaties samen om deze structurele problemen gezamenlijk aan te pakken. Het uiteindelijke doel is de bestrijding van kinderarbeid en gedwongen arbeid; en het verbeteren van de veiligheid en gezondheid op werkplekken.
Niels van den Beucken van Arte: “MVO en een duurzame en transparante ketenbenadering staat centraal in ons beleid.”
Remco Jaspers van Jetstone: “De afgelopen twee jaar is er door diverse partijen in de natuursteenbranche hard gewerkt aan dit convenant. Met gepaste trots kunnen we melden dat Jetstone een van de partijen is die dit IMVO-initiatief hebben ondertekend.”
Dekker: “Samen met minister Kaag en Nederlandse en Vlaamse bedrijven gaan we misstanden in de sector aanpakken.”

(in kader:)
“Koppositie MVO-register voor Dekker”
Het maatschappelijk bewustzijn omtrent het thema Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wordt steeds sterker en de samenleving stelt vragen hoe bedrijven hier echt mee omgaan. Dekker Zevenhuizen heeft besloten al haar initiatieven op dit gebied in kaart te brengen en door een onafhankelijke instantie (Fira) te laten toetsen.
“De termen MVO -of Corporate Social Responsibility (CSR)-, bestonden nog niet toen Dekker in 1930 werd opgericht”, zo laat het bedrijf weten. “Maar de intrinsieke motivatie om op een verantwoorde manier om te gaan met de maatschappij en het milieu bestonden wel. Als 100 procent familiebedrijf met diepe wortels in de samenleving is dit gedachtegoed voor Dekker altijd een vanzelfsprekendheid geweest.”
Dekker heeft de samenwerking met Fira gezocht zodat de inspanningen volledig transparant in kaart gebracht en getoetst worden. Dit rapport is opgesteld volgens de ISO 26000 richtlijnen (Planet, People, Prosperity). Julia Chatelain (director Reporting and Assurance voor het MVO-Register) zegt over Dekker: “Veel bedrijven zeggen dat duurzaamheid in hun DNA zit, maar bij Dekker Zevenhuizen is dat echt zo. Ze zijn in één keer op het hoogste niveau ingestapt en hun complete MVO-rapport laat zien dat ze op alle relevante onderwerpen al jarenlang progressief sturen op duurzame producten, goed werkgeverschap en maatschappelijke bijdrage. Dekker behoort met dit rapport in één klap tot de koplopers in het MVO-Register.” Jaarlijks zal de voortgang door Fira worden getoetst en gerapporteerd.

(in kader:)
Reginox & MVO
Ook bij Reginox uit het Twentse Rijssen staat MVO hoog in het vaandel: “Wie een spoelunit, wastafel, of werkblad van Reginox koopt, werkt mee aan verantwoorde productie. Op allerlei manieren houden wij als fabrikant van deze keukenproducten de toekomst van mens en milieu in het oog.”?Rvs is het meest gebruikte materiaal bij Reginox. “Dit materiaal bestaat voor 70 tot 80 procent uit gerecycled staal. Staal dat overblijft uit de productie, keert voor 95 procent terug in de maatschappij dankzij inzameling en hergebruik.” Het hout onder de keukenbladen heeft het FSC-certificaat en komt dus van verantwoord beheerde bossen. En het kartonnen verpakkingsmateriaal bestaat voor minstens 80 procent uit gerecycled materiaal.

Dit artikel is verschenen in KIM-6-2019.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - juni | Pagina(s) 32
Categorie: Keukenkastjes
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties