Aard- en nagelvast verbonden…
 
Het is zaterdagochtend. Voordat ik lekker ga hardlopen laat ik onze hond nog even uit. Als ik buiten kom hoor ik enorm geblaf. Aan het einde van ons steegje zie ik een krioelende mensenmassa met héél véél hondjes. Oh gut ja, het is weer teckeldag… Onze hond kijkt me met een vastberaden blik aan: “Hier ga ik niet doorheen lopen.” De dierenwinkel organiseert dit hilarische evenement, dat ieder jaar meer bezoekers (800) trekt uit binnen- en buitenland. Voor de teckels en hun baasjes is er veel te doen: teckelmassage, teckelijs, teckelstormbaan, teckelballenbak, teckelvakantie etc. Je lacht je helemaal gek. De hele Dorpsstraat staat op zijn kop en de andere winkeliers profiteren gezellig mee. Wat een toponderneemster is die eigenaresse van de dierenwinkel. Je moet het allemaal maar doen naast alles wat je als retailer al doet. Knap, slim en ook nodig.
Deze bedrijvigheid die van alles in beweging brengt, hebben wij net zo goed nodig in de keukenbranche; al is een keukenshowroom nog geen dierenwinkel. Immers: als de dierenwinkel hondenvoer verkoopt dat niet loopt, dan koopt zij ander voer in dat wel goed verkoopt en binnen enkele weken liggen er nieuwe zakken in de schappen. Bij een keukenshowroom is dat wel even anders. Daar moet eerst zorgvuldig gepland worden, rekening houdend met diverse modellen, kleuren en materialen. Dan hebben we vervolgens te maken met een levertijd van x weken. Als uiteindelijk de nieuwe showroomkeuken inclusief apparatuur vandaag geplaatst wordt, dan is diezelfde keuken volgende maand alweer gedateerd. In de tussentijd heeft apparatuurmerk A namelijk alweer een nieuw snufje en keukenmerk B een ander nieuwtje gelanceerd. Wanneer de veeleisende hedendaagse consument daar net naar op zoek is, treft hij het dus niet aan. Een (showroom)keuken is aard- en nagelvast verbonden. Die vervang je niet zomaar, terwijl dat wel gewenst wordt door de consument van nu, maar óók door de keukenindustrie. Daar gaapt een gat. Ik zeg: bedenk nieuwe formules met elkaar voor keukenretailers, zodat zij wel kunnen voldoen aan de eisen van de hedendaagse consument en ook nog kunnen blijven bestaan. En uiteraard verzint iedere keukenretailer zijn eigen variant op de teckeldag. Want wie creatief blijft bewegen, zal blijven bestaan!

Olga Kuiper
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - juni | Pagina(s) 9
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken