Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
“In de huid van de ondernemer kruipen”
 
Explosieve groei Baden+
De behoefte bij ondernemers in de woonbranche om zich aan te sluiten bij een retailformule is de afgelopen jaren sterk toegenomen. In vier jaar tijd wist de badkamerformule Baden+ uit te groeien van 19 naar 47 leden. Daarmee heeft het een gedegen positie in de markt verworven. Een goed moment om vooruit te kijken met Saskia Euwe (directeur) en Ronald Hagen (franchise manager).
 
Eerst nog even een terugblik op de afgelopen jaren. Die explosieve groei binnen de Baden-plus organisatie begon namelijk in 2015.
Saskia Euwe en Ronald Hagen: “In de jaren daarvoor zagen we dat er nog heel veel winkels nergens bij aangesloten waren. Een paar jaar later kunnen we constateren dat de meeste ondernemers daar nu anders over denken. Momenteel wisselen sommige retailers zelfs al weer van franchiseorganisatie, om verschillende redenen. Als Baden-plus zijn we acht jaar geleden bij nul begonnen en hebben ons inmiddels binnen de markt kunnen bewijzen.”

Het draait binnen de retail immers om vertrouwen?
“Inderdaad: vertrouwen vanuit de retail, maar ook vanuit de leveranciers. In die beginjaren moest je als organisatie nog echt actief op zoek naar nieuwe franchisenemers: welke ondernemers die nog nergens zijn aangesloten, hebben behoefte aan ondersteuning? Inmiddels is het nu zo, dat we ook door de ondernemers zelf gebeld worden. Daaruit blijkt dat we nu een gedegen plaats in de markt hebben. Maar we kunnen nog steeds groeien, met name in enkele regio’s zoals de Randstad, Groningen en Limburg. Eigenlijk zou iedere consument binnen 20 minuten bij een Baden+ winkel moeten kunnen zijn. Maar het gaat er niet om dat je de grootste bent, maar dat je de beste bent in aspecten als marketing en reclame en vooral in partnerschap: dat je naast de ondernemer staat. De ondernemer moet ons als retailorganisatie als ‘zijn sparringspartner’ ervaren. Je moet in de huid van de ondernemer kruipen: hoe kan hij rendabeler zijn winkelvloer exploiteren? Hoe kan hij zijn pand inrichten of herinrichten? Of misschien heeft hij alleen een nieuw logo nodig. Met al deze zaken ondersteunen we onze franchisenemers op pro-actieve wijze.”

Waar ligt op dit moment de focus op?
“We zijn momenteel bezig met het nieuwe Baden+ badkamerboek voor de consument, dat een heel nieuwe ‘look & feel’ krijgt; en natuurlijk volledig aansluitend op ons online platform. Wanneer je dat goed doet, kan je ervoor zorgen dat de ondernemers zich hiermee sterk onderscheiden van andere spelers in de markt. Dat vereist een kwalitatief hoog niveau dat past bij het ‘level’ van de badkamerspeciaalzaak. Een hoog niveau wat betreft de inhoud, de fotografie met professionele modellen en zelfs van het gebruikte papier. Maar het gaat met name ook om de kwaliteit van hoogopgeleide medewerkers op ons kantoor die echt in staat zijn om onze franchisenemers verder te helpen.
Je moet voortdurend goede keuzes maken en je steeds afvragen: wie is onze klant? Hoe bereik je de juiste doelgroep? Stel je je de juiste persona’s voor ogen? (zie kader) Hoe is de customer journey van die consument? Hoe kunnen we de diverse generaties klanten verleiden om naar een Baden+ showroom te komen? Je moet een duidelijke stip op de horizon zetten en met de ondernemers soliede bouwen naar die toekomst. Om alles voortdurend aan te passen en te werken aan de juiste content van onze website, de huis-aan-huis folders en ons consumentenboek. In de editie van eind 2019 zullen we natuurlijk ook de nieuwste trends en producten van de ISH in Frankfurt weer meenemen.”

Hoe kunnen we Baden+ als organisatie omschrijven?
“We zijn een soft franchise-organisatie. Franchise is een driehoek die optimaal moet werken en met elkaar in balans moet zijn: de franchisenemer, de franchisegever en de leverancier. Je moet voor elkaar relevant zijn. We zien franchisenemers als onze klanten, die tevreden moeten zijn. Het draait om: franchisenemer-gericht denken en snel schakelen. Ook wat assortiment betreft willen we niet tegen een ondernemer zeggen: je moet dit of dat. Wij moeten ervoor zorgen dat we slimme concepten ontwikkelen waar de franchisenemer graag mee wil werken. We zijn zelf ondernemer; dus we begrijpen heel goed dat onze franchisenemers baas in eigen huis willen blijven.”

Waar staan jullie over twee jaar?
“We willen dan op een gezonde manier doorgegroeid zijn naar een landelijke dekking. En tegelijkertijd willen we de ondernemers maatwerk blijven leveren en als het ware het persoonlijke reclamebureau voor onze leden zijn. We moeten ervoor zorgen dat de ondernemer echte ‘leads’ krijgt en dat de consument in zijn showroom komt. We moeten het als partners samen doen, wij als franchisegever, de franchisenemers en leveranciers. De badkamermarkt is echt mensen-business. We zijn uitgegroeid tot een heel volwassen organisatie, maar we zijn nog lang niet uitgebouwd.”
 
 
Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2019 - juni | Pagina(s) 16
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Waarmee bent u het meest actief op social media voor uw bedrijf?