Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
City Gardening rode draad op Europese vakbeurs
 
Spoga + Gafa 2019
De voorbereiding voor spoga + gafa 2019, de grote Europese vakbeurs die van 1 tot en met 3 september plaatsvindt in Keulen en waar werkelijk alles op tuingebied te vinden is, draait op volle toeren. De beursorganisatie meldt dat de beurshallen op dit moment al voor 98% volgeboekt zijn. Na een zeer goede beurs in 2018, zijn de verwachtingen voor de komende editie hooggespannen.
 
“We zien onszelf als hét trendsplatform, dé plek waar je alle highlights en ontwikkelingen voor het nieuwe seizoen ziet”, sprak Catja Caspary, vice-president Koelnmesse, tijdens de Europese persconferentie spoga + gafa die half mei werd gehouden in het ‘Palacio Nacional de Queluz’ in Lissabon. Een plek die niet zomaar werd gekozen om de vele journalisten uit talloze landen uit Europa te ontvangen; de prijswinnende tuinen, de ‘parques des intra’, worden wel vergeleken met die van Versailles en Sanssouci. Een mooie en inspirerende plek dus om de Europese media uitgebreid te informeren over wat we kunnen verwachten tijdens de komende editie van spoga + gafa.

City gardening
En wat mogen we verwachten? Een zeer gevarieerd en breed productenaanbod, verdeeld over vier segmenten; Living, Creation & Care (waarbinnen ook de Boulevard of ideas hoort), BBQ (outdoor kitchen) en het segment Unique, waar de premium brands worden gepresenteerd. In alle segmenten zullen weer veel bekende en vertrouwde namen aanwezig zijn. Hoofdthema van spoga + gafa 2019: City Gardening. Een enorme trend, zo laat de beursorganisatie weten. “Ook in de stad is er een toenemende behoefte aan groen. Stadsbewoners zonder tuin hebben eveneens behoefte aan een fijne plek buiten om te ontspannen. Het thema city gardening zal niet te missen zijn op de beurs.”

\"Er is weinig dat de branche momenteel zo bezighoudt als tuinieren in de stedelijke omgeving”, aldus Catja Caspary. \"spoga + gafa weerspiegelt deze trend in zijn volledige diversiteit en creëert daarmee een grote toegevoegde waarde voor de internationale exposanten en vakbezoekers.\" In hal 6 zullen internationale exposanten onder de noemer Power Place City Gardening hun trendproducten presenteren op het gebied van irrigatie, plantenteelt en multifunctionele meubels. Er zijn lezingen op verschillende podia en in het Garden Café, speciale communicatiemiddelen om bezoekers naar exposanten met City Gardening-producten te begeleiden en balkons waarop producten die in steden kunnen worden toegepast worden belicht. Op allerlei manier wordt het trendthema op de beurs ervaren.

Openluchtoase in de stad
Internationale exposanten presenteren op spoga + gafa tal van producten uit de wereld van de tuin en bieden een uitgebreid overzicht voor het komende buitenseizoen. Het diverse aanbod varieert van trendy tuinmeubilair, slim tuingereedschap en hightech grills en buitenkeukens tot decoratieve accessoires voor buitenleven. Als belangrijkste trend haalt de vakbeurs zogezegd dit jaar het thema \'City Gardening\' naar voren en zet daarmee nieuwe accenten in het ontwerpen en inrichten van de groene woonkamer. Een mondiale megatrend, zo noemt de beursorganisatie de toenemende verstedelijking. Steeds meer mensen trekken de stad in en willen dat niet zonder hun eigen groene ruimte en ontspanning in de open lucht. Met City Gardening zet de beurs daarom een ??nieuwe hoofdfocus in de komende editie. Want voor stadsbewoners worden groene gebieden steeds belangrijker als een toevluchtsoord voor het hectische, dagelijkse leven. \"Vandaag de dag moet de tuin meer dan ooit een plek zijn om tot rust te komen en te ontspannen\", legt Stefan Lohrberg, directeur van spoga + gafa, uit. \"Het geeft mensen een gevoel van veiligheid en huiselijkheid en krijgt zo een geheel nieuwe betekenis.\" Wonen in het stadscentrum en tegelijkertijd omgeven door groen is geen tegenstelling meer. Het bloeit en groeit in kleine tuinen en op steeds meer balkons en dakterrassen. Talloze exposanten presenteren nieuwe producten voor het gebruik van stedelijke open ruimtes op de spoga + gafa van dit jaar.

Tuinieren zonder tuin
Niet alleen de constante omzetstijging die de groene sector de afgelopen jaren heeft doorgevoerd, bewijst dat tuinieren zonder tuin een trend is. Compacte bloembedden, verticale plantenwanden of minikassen transformeren balkons in kleine keukentuinen. Irrigatiesystemen zijn speciaal afgestemd op de behoeften van stedelijke tuiniers. Er zijn tegenwoordig zelfs miniatuurversies van compostboxen. Combineerbare en multifunctionele meubels zorgen voor de gezellige inrichting van kleine buitenruimtes, terwijl decoratieve elementen zoals tapijten, schoorstenen, vazen ??of lantaarns een huiselijke sfeer bieden. Er zijn ook slimme zonneschermoplossingen voor beperkte buitenruimtes zoals balkons en dakterrassen. Bijzettafels of plantenpotten met geïntegreerde LED\'s maken het mogelijk om de \"City Oasis\" met de smartphone te verlichten. Je hoeft ook niet te doen zonder een barbecue op het balkon. Naast compacte gasgrills biedt de markt ook kleine elektrische apparaten zonder de rook. Draagbare modellen zijn ook geschikt voor balkons of het stadspark. Verder zijn er modulaire buitenkeukens om uitstekend koken in de open lucht mogelijk te maken, waarvan de elementen individueel in een beperkte ruimte kunnen worden gecombineerd.

Planten als merk
Ook op de POS (point of Sale) Green Solution Islands komt het thema stadstuinieren duideljik terug.
Caspary: “De trends van de groene industrie worden hier op een inspirerende manier gepresenteerd op een klein oppervlak. Naast City Gardening als kernthema, zijn de titels van de POS Green Solution Islands dit jaar Wellness in Nature, Kids Garden, Flower Power en Living with Plants - My Tiny Coffee Shop.” Voor de eerste keer wijdt spoga + gafa een eigen themagedeelte aan de ‘Power of Plant Brands’. Hierbij worden de belangrijkste spelers op dit vlak op de beurs samengebracht op één plek met gerichte lezingen en een exclusief netwerkevenement. “Verander planten in helden, verminder de uitwisselbaarheid, creëer eigen merken, bereik duurzaam succes op de markt.” Door van planten merken te maken kunnen kwekers en fabrikanten hun producten versterken om zo een betere positie te bereiken in een steeds competievere markt.

Outdoor Kitchen
Ook heeft spoga + gafa net als vorig jaar de toen succesvol gepresenteerde thema-eilanden Outdoor Kitchen World, Smart Gardening en Batteries. In hal 6 worden de thema’s IVG Power Place Akku en Power Place Smart Gardening opnieuw opgevoerd. Hier worden innovatieve technologieën en slimme oplossingen voor buitenverlichting, gazononderhoud en irrigatie gepresenteerd. Na een succesvolle introductie vorig jaar zullen exposanten uit de secties bodems, kunstgras, kunstmest, substraten, planten en gewasbescherming worden gepresenteerd onder de paraplu IVG Power Places Green. Hal 8 is weer gereserveerd voor de exposanten in de ‘outdoor kitchen world’. Met nog meer exposanten en een nog grotere variëteit aan producten - van puristisch, duidelijk en modern meubilair tot accessoires en apparaten van een breed scala aan leveranciers van buitenkeukens van over de hele wereld, tot aan exclusieve productiebedrijven en wereldwijde spelers in de industrie. Voor het eerst heeft de beurs dit jaar een samenwerking met lifestylemagazine BEEF! het tijdschrift voor eten en lifestyle voor mannen. In de BEEF! Arena krijgen de bezoekers lezingen en interviews voorgeschoteld, evenals dagelijks showcooking op het hoogste bbq-niveau. De Trendshow Outdoor Furniture laat net als voorgaand jaar alle nieuwste trends in tuinmeubilair zien. Dit jaar wordt dit uitgebreid met het thema decoratie plus het speciale evenement ‘icons of outdoor furniture’ waar de meest bijzondere bestsellers en stijlvolle tuinmeubelen gepresenteerd worden.

Machines en gereedschappen
Van oudsher is het woongedeelte op spoga + gafa het grootste segment, ondergebracht in de hallen 1 tot 4, 5.2, 9 en 10.1. Het segment bestaat uit tuinmeubelen, tuinuitrusting, decoratie, kamperen en vrije tijd, maar ook sport en spel en producten die de tuin, het balkon of terras veranderen in groene woonruimtes. De bezoekers kunnen exclusieve presentaties van hoogwaardig tuinmeubilair vinden in de segmenttuin in hal 10.2. In het segment tuinonderhoud en -verzorging op passage 4/5 en in hal 6 biedt de beurs een uitgebreid assortiment machines, gereedschappen en accessoires, tuinuitrusting en tuinhuisjes, water- en lichttechniek en bodem. In het bbq-segment in de hallen 7 en 8 worden talloze nieuwe producten gepresenteerd, van starter- tot luxemodellen, kookshows, live presentaties, bbq-accessoires, sauzen en specerijen. Een stukje beurs waar zeker ook de geurpapillen geprikkeld worden.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2019 - mei | Pagina(s) 26
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken