Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
“Blijf vooral kijken naar je sterke punten”
 
Evert de Goede, Hornbach Nederland
Op 2 april, de dag van ons interview met Evert de Goede -algemeen directeur Hornbach Bouwmarkt Nederland- is het exact 22 jaar geleden dat de eerste Nederlandse Hornbach haar deuren opende. Toeval, net als het feit dat naast de plek waar nu de nieuwste Hornbach gebouwd wordt, De Goede ooit zijn carričre begon bij Marktkauf, wat locatie Duiven extra speciaal voor hem maakt.
 
We ontmoeten elkaar op de bouwplaats in het Gelderse Duiven, waar begin 2020 de eerste vestiging van de bouwmarktgigant in deze provincie zijn deuren opent. De eerste contouren van wat straks de 20.000 vierkante meter tellende bouwmarkt wordt, zijn inmiddels zichtbaar.
Ook in Duiven moest er door Hornbach strijd gevoerd worden voordat de bouw kon starten. Ze zijn het intussen gewend. “Op het moment dat we naar buiten treden, hebben we het koopcontract met de grondeigenaar getekend en is het plan klaar.” En dan beginnen de procedures van concurrerende bouwmarkten in de omgeving. Praxis en Gamma melden zich standaard. “Vertragingstechnieken”, constateert De Goede nuchter. “Zij weten ongetwijfeld ook, dat als wij inzetten op een locatie, we er ook komen. Hoe lang het gaat duren, is van veel factoren afhankelijk, maar uiteindelijk is het altijd gelukt.”
Goed voorbeeld is Apeldoorn, waar Hornbach in 2021 haar 16e vestiging gaat openen. In maart werd bekendgemaakt dat concurrerende bouwmarkten als Gamma, Karwei en Praxis zich tevergeefs tegen de komst van de Duitse gigant hebben verzet en dat de Raad van State groen licht heeft gegeven.

Standaardprocedure
Het was rond 2015 dat publiekelijk bekend gemaakt werd dat Hornbach zich wilde vestigen in Duiven; pas vijf jaar later wordt de vestiging op deze locatie een feit. En dan ging het hier in Gelderland nog redelijk vlot, laat De Goede weten. “We hebben een goede samenwerking met de gemeente. Ze zagen Hornbach hier duidelijk als aanvulling voor het gebied. Ook hier in Duiven trekken we weer tussen de 150 en 170 medewerkers aan en worden ook indirect nog eens zo’n 150 mensen van werk voorzien via samenwerkingspartners zoals catering- en schoonmaakbedrijven.” Dat er standaard wordt geprotesteerd, heeft hij in de loop der jaren leren accepteren. Tegelijkertijd verbaast hij zich er ook wel eens over. Het protest komt altijd uit dezelfde hoek.”
Dat er ook kleine ondernemers zeggen te verdwijnen door de komst van Hornbach? “Dat er Gamma’s of Praxis’ omvallen, hebben we nog nooit meegemaakt. Veel bouwmarkten hebben jarenlang kunnen doen wat ze willen, nu krijgen ze ons als concurrent erbij. Natuurlijk zijn er verhalen van kleine ondernemers, die de handdoek in de ring gooien als wij ons ergens vestigen. Maar juist zij hebben onderscheidend vermogen. Het is absoluut niet onze intentie bedrijven kapot te maken. Iedereen werkt keihard voor z’n boterham. Blijf vooral kijken naar je sterke punten.”

Prijs en personeel
Uitgaan van eigen kracht. En zorgen voor onderscheidend vermogen. Voor Hornbach zit ‘m dat in een aantal zaken. De omvang van het assortiment bijvoorbeeld. De combinatie van bouwmarkt, tuincentrum én drive-in of afhaalcentrum. Maar zeker ook de gekwalificeerde medewerkers. “We besteden veel aandacht aan het aantrekken van goede mensen. De gemiddelde leeftijd van de Hornbach-medewerker is 37 jaar. Dat is relatief oud, maar dat komt omdat wij behalve jonge, ambitieuze mensen graag mensen met ervaring binnenhalen. In Zwolle hebben we een medewerker van bijna 60 aangenomen op de sanitairafdeling; een voormalig zelfstandig ondernemer die 25 jaar in de sanitairbranche heeft gewerkt. Die komt bij ons binnen met een schat aan ervaring, dat is goud waard.
Wij scholen onze medewerkers goed, geven veel verkooptrainingen; we hebben assortimenten die anderen niet hebben, dus je moet zorgen dat medewerkers goed op de hoogte zijn. Medewerkers zijn het allerbelangrijkste!” Hij vervolgt: “Wij krijgen ook klanten van verder weg. Die komen onderweg naar ons toe langs andere bouwmarkten. Dus als ze bij ons komen, moeten we ervoor zorgen dat onze voorraad op orde is. Je kunt een fantastisch concept hebben en een heel mooi pand, maar als spullen er niet zijn, ben je ze kwijt. Ons assortiment bestaat uit 120.000 verschillende artikelen. Dat in combinatie met de beste prijs én het beste personeel is samen echt het succesverhaal van Hornbach.”

Geplande locaties
Behalve Duiven en Apeldoorn, heeft Hornbach nog een flink aantal locaties in de pen. Enschede, Almelo, Nijmegen, Rotterdam… De contracten liggen er, de organisatie is nu bezig met bestemmingsplannen en vergunningstrajecten. “Je moet een lange adem hebben om dit soort processen te voltrekken. De ergste waren Nieuwerkerk en Geleen, waar het respectievelijk 12 en 11 jaar heeft geduurd. De concurrentie zal het ons op geen enkele manier makkelijker maken dan nodig. Ik werk nu 21 jaar bij Hornbach, waarvan 10 jaar als algemeen directeur. In het begin had ik er wel moeite mee. Ik snap dat mensen ageren, maar het went nooit helemaal. Tegelijkertijd sterkt en motiveert het ons vaak alleen maar extra. Daarom zijn we ook altijd weer blij als we een locatie weer voor elkaar gekregen hebben.”

Dubbele plus
“Het gaat oprecht goed met Hornbach. We hebben weer dubbel geplust. Dat we zo doorgroeien is ook afhankelijk van het resultaat dat we in Nederland halen. Elk project vraagt een investering tussen de 30 en 35 miljoen, het moet dus wel goed gaan. En dat gaat het gelukkig ook, daardoor kunnen we zo doorgroeien. Maar we mogen nooit achteroverleunen, moeten elke dag weer ons uiterste best doen.”
 
 
Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - mei | Pagina(s) 12
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Is internet belangrijk voor uw bedrijf?