Voor de (digitale) hemelbestormers
 
Voor iedereen die iets groots wil bereiken, die échte verandering teweeg wil brengen, die een digitale toepassing ziet, waar anderen nog in het duister tasten. Voor iedereen die weet dat vernieuwende ideeën meer nodig hebben dan alleen een enthousiasme en bevlogenheid... Hoe krijg je je organisatie mee in je grootse digitale plannen?
Of de zoektocht nou stukloopt op de verschillende ‘potjes’, een directie die niet met computers overweg kan of op een inkoopafdeling die een onzeker digital project geen plaats kan geven, het kan opgelost worden. We hebben het bij digitale transformatie over een flinke ingreep: digitalisering staat gelijk aan het ontwrichten van het bestaande systeem. Dit brengt met zich mee dat een aantal collega’s lastig te overtuigen zijn, dus de waarde van die transformatie moet glashelder zijn om het plan erdoor te krijgen. Om die waarde te bepalen zijn er een aantal stappen om te doorlopen. Doe onderzoek onder je klanten om erachter te komen wat zij van jouw organisatie verwachten, creëer draagvlak zodat de organisatie enthousiast kan worden en help interne belanghebbenden om hun doelen te halen met behulp van digitalisering. Complexe digitaliseringsvraagstukken moeten worden teruggebracht tot de essentiële bijdrage die het levert aan de organisatie: meer tevreden klanten, lagere kosten, hogere marges.
Hiervoor gebruik ikzelf steevast het volgende model.
• Connect - Ken je stakeholders, weet wie samen die groep belanghebbenden vormt en begrijp hun individuele rol: beïnvloeder, inkoper, eindverantwoordelijke, eindgebruiker of misschien zelfs de saboteur...
• Teach - Leg uit wat digitalisering is en pas het verhaal aan voor iedere belanghebbende. Besef waar zij op beoordeeld worden en leg uit hoe jouw project hieraan gaat bijdragen.
• Qualify - Zorg voor het juiste gevoel van urgentie en koppel het aan de strategische plannen van jouw organisatie. Hierbij is van belang: als de eindverantwoordelijke niet mee gaat in jouw plan, trek de stekker eruit.
• Do - Zorg voor een directiebesluit. Want als de uitvoering straks niet helemaal loopt volgens plan, zal je steun vanuit de directie hard nodig hebben.
Digitalisering is geen doel op zich en wordt alleen succesvol als het ‘Fit for Purpose’ is, daar gaat het om.
 
 
◀ Terug Delen
 
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken