“Vitrona wil zonweringsbranche naar hoger niveau brengen”
 
Jack en Mark van Vitrona zonwering & terrasoverkappingen
Wie wordt in 2019 Zonvakker van het Jaar? Het duurt nog even voor we dat bekendmaken, tijdens de Romazo Branchedag op 4 november. Tot die tijd maken we in elke uitgave van Zonvakmagazine uitgebreid kennis met de ondernemers die tot de top tien genomineerden behoren. In deze editie: Jack en Mark van der Voort van Vitrona zonwering & terrasoverkappingen in Naaldwijk en Berkel Rodenrijs.
 
2011. Vitrona zonwering wint de Zonvakker van het Jaar verkiezing. Een complete verrassing. “We waren er destijds helemaal niet mee bezig, hoorden via via dat we in de top 10 en vervolgens in de top 3 stonden. In december 2010 hadden we onze tweede showroom in Berkel Rodenrijs geopend en een jaar later wonnen we de titel. Dat was natuurlijk een leuke start.”

2019. Vitrona staat wederom in de top tien en maakt kans op de titel Zonvakker van het Jaar. Dit keer is dat ze niet ontgaan. Sinds januari vorig jaar zijn Jack en Mark van der Voort, samen met zus Terry, officieel eigenaar van het bloeiende zonweringsbedrijf. Zonvakker van het Jaar worden zou dus, net als destijds, een mooie opsteker zijn. Wij spraken met de broers over verleden, heden en toekomst. “Natuurlijk hebben we iedere dag nog stappen te maken, maar we hebben de boel bij Vitrona wel strak op de rit.”

Onderaan beginnen
De Vitrona vestiging in Naaldwijk bestaat al sinds 1979, maar is sinds 2005 in handen van de familie Van der Voort. In dat jaar nam vader Van der Voort het zonweringsbedrijf over, als aanvulling op zijn bedrijf SchermNed, dat speciale (zonwerings)systemen maakt voor in kwekerijen / kassen, utiliteitsbouw en tuincentra. Binnen SchermNed, dat bestaat sinds 1990, was hij al begonnen met zonwering en terrasoverkappingen, een tak die na de overname van Vitrona daar werd ondergebracht. Sinds kerst 2006 zit Vitrona op de voormalige locatie van SchermNed en behalve beide vlaggen straalt het pand in Naaldwijk vooral ‘Vitrona’ uit. De kinderen Van der Voort groeiden deels op tussen de terrasoverkappingen en zonweringsproducten. Dochter Terry stond als tiener in de showroom (“Toen kon dat. Op het niveau waar we nu zitten kan dat echt niet meer. De lat ligt steeds hoger.”) Mark en Jack gingen in de schoolvakanties mee op pad met de montagedienst. “Los daarvan werkten we toen nog niet in het bedrijf. Als je in deze regio opgroeit begin je als tiener na en zelfs voor schooltijd met een bijbaantje in de kassen. Dit hebben we jaren gedaan, maar wij vonden techniek leuker dan tomaten, dus in de vakanties werkten we hier.”

Inmiddels hebben alle kinderen volledig gekozen voor het familiebedrijf. Mark en Jack kwamen in september 2007 tegelijkertijd in dienst bij hun vader. “Helemaal onderaan beginnen hadden we al gedaan. Hoe oud waren we toen? Jongetjes van 8 of 9. De hal aanvegen. Of er lag een grote hoop klemmetjes en veertjes, alles door elkaar, nam vaders een stapel kartonnetjes mee en mochten wij alles uitzoeken. Een cent per klemmetje….. daar waren we uren mee zoet. Nietjes uit papieren halen en papier versnipperen”, lacht Mark. Zelf begon hij op de kozijnenafdeling op kantoor, calculeren, offertes maken. Vervolgens ging hij aan de slag in de verkoop van zonwering en rolluiken. “Ik heb het vak echt in de praktijk geleerd, ben intern opgeleid door de jongens hier. Een enorme drive en leergierigheid heb ik altijd gehad. Vanaf dag één wilde ik alles weten, had ik 1001 vragen.” Toen in 2010 de tweede Vitrona vestiging in Berkel Rodenrijs haar deuren opende, was het Mark die daar de boel op poten zette. “Ons doel was daar in een paar jaar op te bouwen en dan door te gaan, te kijken naar een derde vestiging. Dat plan is ondertussen bijgesteld; het blijkt toch meer tijd nodig te hebben willen we de kwaliteit behouden. De regio daar is groot zat dus we hebben nog groeipotentie. Wat ons betreft is het beter te focussen op de bestaande vestigingen en te investeren in onze mensen, dan de aandacht nu al te verleggen naar locatie nummer drie.” Jack vult aan: “Als we dat doen willen we het ook echt goed doen. We hebben al een aantal keer een overname kunnen realiseren, maar er bewust niet voor gekozen. Inzetten op kwaliteit voor de huidige locaties, daar kiezen we nu voor. Een derde vestiging is nog iets te vroeg. Misschien mooi voor de toekomst, maar vooralsnog ligt de focus op groei hier. Met kwaliteit voorop.” Ook SchermNed floreert en vraagt aandacht. Het bedrijf is wereldwijd bezig; Australië, Canada, Japan, Kazachstan, Tanzania… Binnen de organisatie is Jack de persoon die zich met name met SchermNed bezighoudt. “We willen dat nog verder uitbouwen. Tot 2018 was ik zo’n 70% qua tijd bezig met Vitrona, maar vanaf dit jaar hoop ik zoveel met SchermNed bezig te gaan.” Het aandachtsveld van zus Terry is financiën, administratie en automatisering. Om binding te houden met de producten ondersteunt ze bovendien nu en dan de verkoop. “Terry is pas de laatste jaren in het bedrijf gekomen. Ze heeft doorgestudeerd, werkte in de ICT en vond ons bedrijf lang te klein, niet boeiend genoeg. Met de groei die Vitrona en SchermNed nu doormaken werd het familiebedrijf toch interessant voor haar.”

Verwachtingen
Vader van der Voort droeg het bedrijf in januari 2018 officieel aan zijn drie kinderen over. Vol vertrouwen en zonder zich nog ergens mee te bemoeien. Mark: “Hij heeft ons nooit gevraagd in het bedrijf te komen, het is heel natuurlijk zo gelopen.” “Vaders heeft totaal geen verwachtingspatroon, heeft ons altijd heel erg vrij gelaten en alle vertrouwen gegeven. Als het niet goed gaat leer je daar wel van, was zijn idee.” Dat zijn drie kinderen dit samen zouden oppakken, had hij vroeger nooit bedacht, vertellen Jack en Marc. Hij is 70 nu, is destijds vrij laat met een gezin begonnen want heeft lang doorgeleerd en is daarna de wereld gaan ontdekken. Wat je nu vaak bij de jeugd ziet heeft vaders destijds al gedaan, dat was ongewoon voor die tijd. Zo heeft hij bijvoorbeeld 1,5 jaar in Amerika gewerkt, gereisd en vooral genoten. Heeft daardoor in Nederland zijn eigen surfplank gemaakt en was de eerste die hier surfte, ook heeft onder meer de tour de France gefietst. Grappig dat wij het juist andersom doen. Jong in het bedrijf, vrij jong kinderen gekregen. Onze ouders passen nu elke week een dag op alle kleinkinderen. En wij houden ons bezig met het familiebedrijf.”

Onderscheidend
Toen de broers na ruim tien jaar loondienst in januari 2018 officieel eigenaar werden van het bedrijf, besloten ze de afdeling kozijnen te stoppen (20-25% van de omzet). De volledig focus bij Vitrona kwam daarmee te liggen op zonwering en terrasoverkappingen en natuurlijk op het andere bedrijf SchermNed. Het totale bedrijf kent bijna 40 vaste medewerkers (excl. zzp’ers), waarvan er 28 bij Vitrona werken. ‘Vitrona is een familiebedrijf dat zich blijft ontwikkelen en verbeteren ondanks dat ze al op hoog niveau opereren. Ze zijn goed voor hun personeel en omgeving, actief betrokken en ondernemend.’ Het is één van de motivaties waarmee Vitrona werd genomineerd voor de Zonvakker van het Jaar. Hoe zien Jack en Mark dat zelf; waarin onderscheidt Vitrona zich ten opzichte van andere zonweringsspecialisten? “In 2011 dachten we: het kan nog zoveel beter. We hadden toen ook weinig idee van de totale markt, deden gewoon ons best. Inmiddels weten we wel dat we niet bepaald een klein bedrijfje zijn. Destijds kenden wij niemand, maar iedereen kende ons. Wij keken tegen anderen op, maar na het winnen van de Zonvakker van het Jaar award beseften we, dat wij op veel gebieden heel ver zijn. Dat was voor ons normaal. Wat wij 10 jaar geleden al hadden, heeft ondertussen nog niet de helft van de branche. Op het gebied van automatisering bijvoorbeeld, zijn wij heel ver en professioneel georganiseerd. We weten op elke dag van het jaar precies waar we staan.”

Cowboywereldje
Vitrona heeft Romazo Garant en is naast haar medewerkers ook als bedrijf VCA gecertificeerd. Bovendien hebben de zonweringsspecialisten uit het Westen een duidelijke mening en visie. “In zonweringsland kunnen veel meer lijnen uitgezet worden, het is soms nog een beetje cowboywereldje. Wij maken onze eigen prijslijsten, hebben de boel goed en strak op de rit. We zijn er nog niet, maar als je kijkt naar professionele uitstraling, website, showroom, medewerkers…. Dan zijn we zeker heel goed op weg. Wij nemen veel tijd voor training, zowel voor verkoop als monteurs. Hebben een eigen trainingsruimte; leveranciers komen hier om trainingen te verzorgen, op maat, veel gerichter en daarmee veel efficiënter. En we hebben een medewerker in huis die onze jongens traint met nieuwe motoren, onze eigen Somfy-trainer eigenlijk. Waar nodig met ondersteuning van fabrikanten in ons eigen opleidingscentrum. Er is nog altijd geen officiële opleiding voor zonweringsmonteur, dus doen we het hier in huis.”

Specialismes
Ook een duidelijke keuze voor Vitrona: elke verkoper heeft een eigen specialisme. Eentje voor raamdecoratie, iemand voor rolluiken/zonwering en specialisten voor outdoor en terrasoverkappingen. Jack: “Elk onderdeel heeft een eigen specialist. Kennis blijft behouden op deze manier en we zorgen voor risicospreiding.” Mark vult aan: “In zonweringsland zie je veelal allrounders. Maar je kunt eigenlijk niet van iemand verwachten dat ze alles weten. Er komt zoveel bij kijken, dingen veranderen ook veel en snel. Daarom kiezen wij voor specialisaties, medewerkers die op hun onderdeel echt alles weten en in detail uitwerken voor het beste resultaat. Bij monteurs hetzelfde verhaal. Een beetje allround, maar wel met een specialisme. Wij willen dat alles op de meest mooie en goede manier wordt gemonteerd. Door specialisaties kunnen we de maximale kwaliteit leveren.”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - april | Pagina(s) 6
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Waarmee bent u het meest actief op social media voor uw bedrijf?