De P van Personeel
 
Kent u ze nog? De 7 p’s van de marketingmix? Product, Prijs, Plaats, Promotie, Processen, Physical Evidence en Personeel. Gewoon een rijtje, lekker in je hoofd stampen voor het eindexamen vroeger op school. Inmiddels weten we dat de laatstgenoemde de meest belangrijke is: De P van Personeel.

En kent u het gezegde?
“Ergens de Pee in hebben”?
Nou, die komt nu mooi van pas: Ik heb er een beetje de pee in. Niet vanwege de verkoop natuurlijk, die draait op volle toeren. Het seizoen is vroeg begonnen, de zomer van vorig jaar staat nog vers in het geheugen, dus de omzet schiet als een raket omhoog. Iedereen die ik spreek in Zonweringsland beaamt dat. Het gaat weer vanzelf. Maar tòch heb ik er de Pee in. Of beter gezegd: niet in. Ik mis nu ergens de P, van Personeel. Handjes om te monteren, Vingers om te typen en Mondjes om de klant te woord te staan.

Eigen schuld, dikke bult. Had ik de afgelopen jaren maar meer moeten investeren in werving en opleiding. Maar ja, het was crisis hè? En toen had ik andere dingen aan m’n kop. En ook dat gold branchebreed. Ik zit al heel wat jaren in de scholingscommissie van de Romazo en die werd in de crisisjaren slapende gehouden omdat de leden logischerwijs andere prioriteiten stelden.

En nu zitten we met de gebakken Peren (ook weer een P). We lopen tegen onderbezetting aan, met name in de uitvoering. Kunnen we een keer lekker verkopen, krijgen we het er niet op tijd op…

Maar: het tij lijkt te keren. Tijdens de laatste ledenvergadering heeft de Romazo, onze branchevereniging, een halve ton laten reserveren om in opleidingen te investeren. De leden zien er nu de noodzaak van in. En er komen initiatieven vanuit de branche zelf. Ik hoorde dat Bert Ruiter, bekend voor velen van ons, een opleidingsinstituut van de grond aan het trekken is om monteurs en verkopers klaar te stomen voor de zonweringsmarkt. Hoe mooi is dat? Het ziet er ambitieus uit, diverse leveranciers hebben al interesse getoond en ook de Romazo heeft zich daarover laten informeren. Ik ken Bert als een zeer gedreven ondernemer dus dat zal ongetwijfeld goed komen.

Minstens zo belangrijk als het binnenhalen van nieuw personeel is het koesteren van bestaande, goede medewerkers. Het is geen uitzondering dat goede medewerkers worden weggelokt door de aasgieren in de markt. U kent ongetwijfeld hun handelswijze. Maffiapraktijken noem ik het. Maar u kunt zich daartegen wapenen: knuffel uw goede medewerkers. Een prettige werksfeer en een uitdagende baan met groeimogelijkheden zijn doorgaans belangrijker dan een vet salaris en een dikke auto onder de kont. En gun de slechte aan je concurrent.

Ik wens u veel personeel.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - april |
Categorie: Zonwering
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken