Klik voor foto Klik voor foto
 
“Voor de ondernemer is een gezond rendement het belangrijkste”
 
Kees Commijs en Jaap-Jene Langevoord van Luxaflex Nederland:
Voor het eerst kiest Luxaflex dit jaar voor twee grote introductiemomenten voor indoor en 1 moment (in november) voor outdoor. Niet omdat er de rest van het jaar niets te melden is, integendeel: “We willen grotere en betere introducties en zo optimaal omgaan met de tijd van onze dealers. Daarom is het een bewuste keuze om slechts twee keer per jaar onze noviteiten te presenteren.”
 
Aan het woord is Kees Commijs, directeur Luxaflex Nederland. We spreken met hem en Jaap-Jene Langevoord (marketingmanager) over het partnership tussen Luxaflex en haar dealers, productnoviteiten én de deelname van het bedrijf aan InCoDa. Voor het eerst zal Luxaflex namelijk op deze vakbeurs aanwezig zijn. Om de hoek -in Gorinchem- , een beurs die hard groeit en voor Luxaflex een mooie plek biedt om haar Nederlandse dealers te bereiken. Kees: “We introduceren iedere dag, hebben niet meer de luxe te wachten op een beurs om noviteiten te presenteren, maar toch is het als A-merk naar de markt toe belangrijk aanwezig te zijn op een vakbeurs.” Hij kijkt oprecht uit naar de deelname aan InCoDa. “Deze beurs trekt een breder pallet aan mensen uit de handel, ook de monteur van de winkel loopt er rond, terwijl je op bijvoorbeeld Intirio in Gent vooral de winkeleigenaar treft. Maar los van de ontmoeting met je partners uit de markt, geeft een beurs ook in je eigen organisatie een bepaalde dynamiek. Het is een piekmoment in een jaar, waar je met elkaar naar toe leeft.”

InCoDa
Gemiddeld komt Luxaflex met zo’n 6 tot 8 nieuwigheden per half jaar. Soms details, soms een compleet nieuw concept. “Door de presentatie van de noviteiten te beperken tot een aantal vaste momenten, kunnen we de tijd van de dealer en onszelf beter benutten. Iedereen kan het in de planning opnemen, wij kunnen er meer cachet aan geven”, vertelt Langevoord. Wat op welk moment wordt gepresenteerd, is afhankelijk van het soort introductie. Jaap-Jene: “Daarin zit ook een stukje kwaliteitsbewaking en zoeken we naar balans. We hebben bijvoorbeeld net een klein klemmetje voor onze hordeuren geïntroduceerd. Van grote technische waarde voor onze dealers, want het maakt installatie een stuk makkelijker, maar het is niet iets wat je een op beurs laat zien. Daar gaat het toch om die mooie Duette Shades.” Ook hij is enthousiast over de deelname van Luxaflex aan InCoDa. Andersom is de beursorganisatie eveneens content met de komst van Luxaflex. “Zij willen graag een sprong vooruit maken, dus zijn heel blij met onze komst. We staan tegenover het inspiratieplein, een mooie plek dus.” En ook Jaap-Jene erkent het belang van beursdeelname voor de eigen organisatie. “Een beurs is belangrijk voor een stukje sociale cohesie tussen collega’s; de teameffort, het contact met de beursbezoekers, de sfeerbeleving.”

Retail = detail
Luxaflex wil graag een innovatiepartner zijn voor zijn dealers en er is de organisatie veel aan gelegen een goede band met hen op te bouwen. “De afgelopen twee jaar lag onze focus op de nieuwe shopprogramma’s, het loyaliteitsprogramma voor in- en outdoor. Het is één van onze belangrijkste speerpunten om de consument de best mogelijk ‘retail experience’ te bieden. De showrooms zijn daarbij cruciaal. Samen met onze dealers willen we de consument een hele goede winkelervaring bieden. Behalve dat een Luxaflexshop sfeer biedt, is voor onze dealers een gezond rendement maken natuurlijk het belangrijkste. We zijn verdubbeld in het aantal Gallery dealers in Nederland; alle dealers zijn enorm succesvol en significant harder gegroeid dan de markt. Wat dat betreft betaalt de investering zich voor iedereen goed uit en zijn onze dealers erg enthousiast over hoe het programma in elkaar zit.” Commijs vervolgt: “Je verbetert een winkel echt met onze Luxaflex-shop. Maar afgezien van het succes van Luxaflex, vind ik het geweldig dat wij als organisatie onderdeel zijn van de retail. We hebben zulke prachtige winkels in Nederland. Het is fantastisch daar onderdeel van te mogen zijn en te kunnen helpen bij de verdere ontwikkeling.” Collega Langevoord vult hem aan: “We hebben een verandering ingezet in onze manier van werken, bijvoorbeeld met het aantrekken van een interieurontwerper. Zij gaat met dealers in gesprek over de inrichting van hun showroom. Niet alleen voor het Luxaflex-gedeelte, ze kijkt juist naar de totale winkel.” Retail = detail, aldus beide heren. “In je winkel geldt net als voor je eigen huis, dat je op een gegeven moment niet alles meer ziet. En dus rijdt namens Luxaflex interieurstyliste Richelle het land door, om samen met ondernemers in hun showroom de puntjes op de i te zetten. “Wij hebben ook belang bij tevreden consumenten, dus stelt Luxaflex budget beschikbaar om winkeliers op stylinggebied te ondersteunen. Dan moet je je niet alleen op je eigen stukje richten, maar op alle fronten helpen.” Het gaat daarbij dus om details. Zoals ze al aangaven: retail is detail. Commijs: “Het gaat vaak om dingen zoals licht en sanitair. Zorg dat je openingstijden zichtbaar zijn op de deur. Het ligt allemaal voor de hand, maar soms is het goed er even op gewezen te worden. Het gaat allemaal om de beleving van de consument.” Langevoord voegt daaraan toe: “Dat doen we op een professionele manier, vanuit een verantwoordelijkheid van zowel Luxaflex als onze dealers. Zij zijn voor ons het verlengstuk naar de consument toe. ” Het communiceren met consumenten in tijden van social media biedt volgens Commijs en Langevoord uitdagingen maar zeker ook kansen. “ We zijn ineens 24-7 bereikbaar en kunnen snel inspelen op de actualiteit. Overigens nemen we in de communicatie met consumenten nooit de rol van de dealer over, maar we geven wel advies of verwijzen door. Verwachtingsmanagement; mensen willen vaak vooral gehoord worden.”

Rendement = keyword
Intussen heeft Luxaflex 46 Gallery dealers in Nederland. Op een paar witte vlekken na zijn de Luxaflexshops overal in het land te vinden. “Shops verkopen is geen doel op zich”, benadrukt Commijs. “ Er moet dus een goede balans zijn, zodat de ene shop niet ten koste gaat van een andere dealer.” Jaap vult aan: “Rendement is het keyword. Als wij een duurzame relatie met onze dealers willen, moet iedereen een goed rendement kunnen maken.” En dat lukt uitstekend, aldus Commijs en Langevoord. De volgende stap is dat het Luxaflex outdoor assortiment een zelfde sterke positie krijgt als indoor. “Dat is al vanaf het dag één het meest complete assortiment in de markt en die positie willen we ook voor outdoor. Die groei moet goed gemanaged worden, mag niet ten koste gaan van de kwaliteit. Ondernemers willen liefst een groot assortiment in huis hebben, niks missen, maar meer is niet altijd beter. Het gaat om relevantie voor de consument. Want die zorgt uiteindelijk voor ons gezamenlijke rendement”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - april | Pagina(s) 25
Categorie: Raamdecoratie, Zonwering
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken