Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Verano zet zichzelf nieuw in de markt
 
Make this your moment
Het benadrukken van mooie momenten. Van ratio naar emotie. Verano kiest sinds kort voor een compleet nieuwe én vernieuwende manier om zichzelf in de markt te presenteren. Make this your moment, zo luidt de nieuwe pay-off. “We hebben in onze branche de neiging te focussen op de techniek. Verano kiest daar niet langer voor. Wij richten ons met onze nieuwe strategie op de waarde van zonwering voor de eindgebruiker.”
 
Aan het woord is Evelien Janssen-Verweij, coördinator Marketing bij Verano. Een compleet nieuw concept neerzetten is niet iets wat van het een op het andere moment plaatsvindt. Er is intern draagvlak nodig en het vraagt forse inzet in tijd en energie om alles om te zetten. Al een aantal jaren geleden werd er, samen met een externe strateeg, gekeken naar de huisstijl en strategie van de allround zonweringsfabrikant En nu is ‘ie er dan, de nieuwe merkstrategie van Verano. Officieel gepresenteerd en positief ontvangen door de partners tijdens de partnerdag half maart. “Wij vinden het een sterk verhaal, maar het is natuurlijk ook belangrijk en heel fijn dat onze partners enthousiast zijn.”

En dat zijn ze. Make this your moment staat voor de mooie momenten in het leven. Verano laat in een reeks herkenbare beelden van alledaagse momenten uit ieders leven zien wat zonwering in het dagelijks leven voor de eindgebruiker kan betekenen. “Van ratio naar emotie. En van U naar je. Onze totale tone of voice is aangepast. Alles draait om het ultieme gevoel van thuiskomen, waarbij de gebruiker zelf in controle is, bijvoorbeeld over de toegang tot de woning, het klimaat in huis of de persoonlijke sfeer. Natuurlijk moet de techniek van producten goed zijn, maar dat geldt als een vanzelfsprekendheid. We lichten die techniek ook zeker toe in onze brochures, maar niet meer in de campagne. Daarin gaat het om sfeer, om beleving, om het laten zien wat onze producten voor iemand kunnen betekenen.” Evelien geeft een voorbeeld: “Een gezellige barbecue in de tuin met familie of vrienden en dan begint het ineens te regenen. Einde barbecue, tenzij je een terrasoverkapping hebt. Of je loopt graag in je ondergoed door je woonkamer, maar wilt niet gezien worden door je buren. Dan helpt goede zonwering inkijk voorkomen. Daarin zit de toegevoegde waarde van onze producten. Niet de kleuren of de technische snufjes willen we benadrukken, maar wat je ermee kunt. Wat het voor je kan doen.”

Naamsbekendheid
Hoewel het vrij vanzelfsprekend klinkt om zonweringsproducten op een dergelijke manier te presenteren richting de consument, is het dat zeker (nog) niet. “In onze branche is deze wijze van communiceren geheel nieuw, Het klinkt vanzelfsprekend, maar het gebeurt nog nergens.” Bij Verano geloven ze volledig in de nieuwe merkstrategie. In hun nieuwe campagne richten ze zich met name op de consument. “Het wordt tevens ingezet als ondersteuning voor onze partners. We willen echter in de eerste plaats onze eindgebruikers graag de meerwaarde van onze producten uitleggen. Zonwering is zoveel meer dan de techniek alleen.” Jansen vervolgt: “Zonwering is meestal een eenmalige aankoop. Met deze merkcampagne verwachten we onze naamsbekendheid te vergroten.” Medewerkster Vera onderzocht als afstudeeropdracht de naamsbekendheid van zonweringsmerken. De weinig verrassende conclusie: de meeste merken in de branche zijn onbekend bij de eindgebruiker. “Wij zagen daarin een gat en willen de merknaam meer een rol laten spelen. De consument wil steeds meer, je moet dus een goed verhaal hebben. Van elke zonweringsfabrikant mag je verwachten dat zij goede producten leveren. Waar maak je dan het verschil? Wij verwachten dat we met dit verhaal daadwerkelijk dat verschil kunnen maken.”

Alledaagse levensmomenten
Het meest trots is de marketing-coördinator op de combinatie van emoties en beeld. Geen gelikte productafbeeldingen of professioneel ogende modellen, maar juist een nadruk op alledaagse mooie momenten die voor iedereen herkenbaar zijn. Een mix van gezinnen en stellen in verschillende situaties. ”Levensmomenten”, zoals Evelien het noemt. “Onze doelgroep is gemiddeld wat ouder, rond de 50. Het zijn eerder stellen of mensen met oudere kinderen dan jonge gezinnen. Maar ook die laatste groep willen we aanspreken. Misschien zijn ze nu nog niet toe aan bepaalde producten, maar in de toekomst mogelijk wel.” Bovendien zijn consumenten soms niet op zoek naar een specifiek zonweringsproduct, maar wel naar een oplossing voor een dagelijkse situatie. Ze noemt zichzelf als voorbeeld: “Ik ben sinds kort moeder. Tijdens mijn zwangerschap hebben wij rolluiken aangeschaft voor de babykamer, met als doel het slaapkamertje goed donker te maken. En bovendien koel te houden in de zomer. De komst van onze zoon was voor ons dus zo’n levensmoment om iets aan te schaffen.” En zo werkt het dus in de praktijk. Je gezin groeit, je gaat groter wonen, er verandert iets in je dagelijks leven: allemaal levensmomenten waarop de consument een keuze kan maken voor één van de producten van Verano. En die momenten zijn terug te zien in de herkenbare campagnebeelden, die stuk voor stuk toegankelijke sfeermomenten laten zien. “Realistische situaties, voor elke portemonnee. Onze doelgroep is zo breed, we richten ons niet alleen op mensen met enorme huizen en tuinen. En dat zie je terug in het nieuwe beeld van Verano.”

De nieuwe lijn brochures is niet alleen in het Nederlands, maar ook in Engels en Duits beschikbaar. “Veel exportklanten zijn zo enthousiast dat ze graag het materiaal ook in hun eigen taal willen. Straks gaan we dat verder uitrollen.” De brochures nieuwe stijl zijn ingedeeld per productgroep; het assortiment per categorie overzichtelijk bij elkaar. Ofwel, een aparte brochure voor screens, overkappingen, zonneschermen, lamellendaken, rolluiken en raamdecoratie. Ook op de website hebben we het nodige aangepast. De consument kan nu niet alleen zoeken op product, maar ook op woningwensen”

Nieuwe presentatie
Tot slot is ook de raamdecoratie presentatie vernieuwd. “Een fraai frame, gemaakt van staal, waarin onze producten bevestigd kunnen worden. We bieden drie modellen; een hoek- en tafelopstelling en een harmonicawand. Drie manieren, omdat elke showroom anders is. Afhankelijk van de ruimte kunnen presentaties gekozen of samengevoegd worden.” Daarnaast biedt Verano drie thema’s om de producten te presenteren: urban, helemaal van nu, landelijk - meer tijdloos - en industrieel, wat weer heel mooi past bij het presentatiemodel. “Die thema’s worden jaarlijks geupdate, waarbij we aanpassingen kunnen maken aan de hand van de trends van dat moment. Met deze vernieuwde presentatie bereiken we dat de reis die de consument via internet maakt, ook in de showroom van onze partners vertrouwd aanvoelt.”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - april | Pagina(s) 12
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken