Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
Ondernemers met de voeten op de werkvloer
 
Nieuwe pand Markiezen Nederland
Het nieuwe zwarte bord met logo moet nog opgehangen worden aan de gevel, maar los daarvan is Markiezen Nederland inmiddels helemaal gesetteld op de nieuwe locatie in Culemborg. Wie het bedrijventerrein oprijdt kan de markiezenfabrikant zelfs zonder de naam aan de gevel eigenlijk niet missen. De redactie van Zonvakmagazine nam een kijkje in het fraaie nieuwe pand en werd daar rondgeleid door directeur/eigenaar Johan Hol.
 
“Het loopt zo goed, we zijn eigenlijk net te druk om de puntjes in ons nieuwe pand op de i te zetten”, lacht Hol. Gelukkig gaat het daarbij om eenvoudige, minder noodzakelijke details zoals de kale muren in de kantoren en niet om de productieafdeling. “Daar loopt alles super en dat is natuurlijk het belangrijkste. We zien dat de efficiëntie in het werk flink is toegenomen. Dat was ook ons doel. We kunnen verder vooruit werken. Voorheen moesten we tijdens het werk vaak dingen verzetten, stond er weer wat in de weg. Dat kon ook niet anders, onze vorige ruimte was nou eenmaal beperkt, maar daar hebben we nu met deze grote ruimte geen last meer van.” Bovendien is er meer plek om voorraden op te slaan, wat de efficiëncy in werken eveneens ten goede komt. “Wat we normaal in twee of drie keer lieten komen, komt nu in één vrachtwagen. Voor je het weet loopt het ook nu weer zo vol.” Mocht het nodig zijn, dan staat de buurman nog te koop. Niet dat Markiezen Nederland nu alweer verdere uitbreidingsplannen heeft, maar vooruitdenken is altijd goed. “Dat was voor nu even te gek, dit was al een hele stap. Eerst gaan we weer verdienen en naar de toekomst toe, wie weet.”
 
Ondernemers op de werkvloer 
Dat er in het kantoor van Johan en Aart nog niks aan de muur hangt, is een luxeprobleem. Het is druk bij Markiezen Nederland en het is niet meer dan logisch dat de productie voor gaat. “Iedereen werkt extra uren, zo druk hebben we het. We lopen hier nu met 15 man en proberen het zo lang mogelijk met onze vaste club vol te houden. We willen eigenlijk niet nu al uitbreiden qua mensen. Markiezen bouwen is zulk specialistisch werk en goede vakmensen liggen helaas niet voor het oprapen.” Zelf werken Johan en Aart ook volop mee. “Gewoon meehelpen. Alle handen zijn nodig.”Het past bij de twee ondernemers, beiden ooit zelf begonnen als markiezenmakers en nog altijd stevig met de voeten op de werkvloer. “We werken nog steeds mee, daardoor weten we ook precies wat er aan de hand is als iets niet goed loopt. Materialen en gereedschappen moeten altijd perfect zijn. We willen dat de werkplaats er strak uitziet. Elke dag opnieuw, dat werkt prettig. Als je tussen de jongens loopt zie je wat er beter kan, of er gereedschap vervangen moet worden, of er bepaalde materialen bij moeten komen.” In een pak met stropdas zul je Johan en Aart niet zien. Ze zijn ondernemers in een shirtje. “Dit is wie we zijn. We gaan ons niet ineens gedragen als managers. Wij blijven onszelf, mannen van de praktijk die weten waar ze over praten.” Dat wordt gewaardeerd in de branche. Al hoort Hol nog altijd weleens verbazing als hij ergens voorrijdt. “Ben jij de eigenaar? Die vraag krijg ik zeker wel eens. Dan verwachten mensen toch dat pak. Of een ouder iemand. Aart en ik zijn vakmensen die ondertussen een mooie onderneming hebben neergezet. We zijn geen standaard ondernemers, dat weten we, maar wij zijn wie we zijn.”
 
Efficiënt werken
De efficiëntie in werken is in Culemborg ondertussen zo toegenomen, dat nu het dubbele aantal markiezen per persoon wordt gemaakt ten opzichte van zeven jaar geleden. “We werken zo doordacht en efficiënt, dat lukt nu ook. Het is een geoliede machine. We hebben tegenwoordig vaste dagen voor routes, werken intern met vaste posities; iedereen kan alles, maar we hebben allemaal een vaste taak. Mensen vragen wel eens; hoe kan het uit voor jullie prijs? Maar dat zit ‘m dus daarin en zeker niet in de kwaliteit, wat door sommige ondernemers word gedacht. Kwaliteit is ons handelsmerk. Wij vinden onze markiezen dan ook de beste van het land en die mening wordt bevestigd door onze huidige klantenkring en de bedrijven die zich bij ons aansluiten. Door onze prijsstelling hebben we soms echt wat uit te leggen aan de markt en dat doen we dan ook graag. We gaan graag de uitdaging aan op het gebied van prijs en kwaliteit. Onze winst zit in efficiënt werken.” Ook heeft Markiezen Nederland sinds kort een vaste chauffeur in dienst. “Een visitekaartje voor ons bedrijf. Dat hebben we in het verleden onderschat. We ervaren nu echt de toegevoegde waarde van een eigen vaste chauffeur, een vast gezicht voor de klanten.”
 
Een flinke plus ten opzichte van vorig jaar deed Markiezen Nederland het 1e kwartaal van 2019. “Die plus komt grotendeels van nieuwe klanten. We hebben er veel nieuwe klanten bij gekregen die zichzelf kwamen melden. Veel van onze dealers praten met elkaar en geven positieve signalen over ons af. Op deze manier zijn er al veel gerenommeerde bedrijven bij ons aangesloten. Dat is niet alleen het effect van het nieuwe pand. Het plaatje klopt gewoon. We hebben het goed voor elkaar, de organisatie staat strak op de rit, alles past. Afwerking, details, kleur, kwaliteit en service. Wat we hadden was al goed, maar nu is het echt optimaal.” Dat het zo hard zou gaan, hadden de ondernemers niet verwacht. “Je groeit ieder jaar, dan denk je, we zullen wel een keer pas op plaats moeten maken. Vorig jaar was voor de gehele branche fantastisch, ook voor ons. Maar als je bedenkt dat wij het eerste kwartaal al meer productie maken dan vorig jaar hoogseizoen, dan wordt het nog een uitdaging in het echte hoogseizoen. Als we naar de orderportefeuille kijken gaan we naar verwachting wederom een flinke plus tegemoet voor het tweede kwartaal. We zijn goed voorbereid en willen voorkomen dat levertijden te veel oplopen.”
 
Trots
Gelukkig werken ze met een hele fijn club mensen, aldus Johan. “Die uit zichzelf aanbieden extra uren te draaien. Daar hoeven we nooit om te vragen. We hebben een betrokken en hechte groep, dat is veel waard.” De medewerkers zijn ook trots op het bedrijf, regelmatig komen er familieleden een kijkje nemen. En die trots voelen ze zelf ook. “Dat mag ook toch? We zijn zeker trots op wat we neergezet hebben. De  reacties zijn ook leuk, van dealers, nieuwe klanten. Het spreekt zich ook rond in de branche. Voorheen waren het vooral de kleine bedrijfjes die bij ons kwamen, nu mogen we heel wat grote, bekende namen tot onze klantenkring rekenen. Daar zijn we heel blij mee en erg trots op.” 
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - april | Pagina(s) 16
Categorie: Zonwering, Markiezen
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken