Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
“We moeten elke dag weer ons uiterste best doen”
 
Evert de Goede, Algemeen directeur Hornbach Nederland:
Op 2 april, de dag van ons interview met Evert de Goede - Algemeen directeur Hornbach Bouwmarkt Nederland - is het exact 22 jaar geleden dat de eerste Nederlandse Hornbach haar deuren opende in Zaandam. Toeval, net als het feit dat naast de plek waar momenteel de nieuwste Hornbach gebouwd wordt, De Goede ooit zijn carrière begon bij Marktkauf, wat locatie Duiven extra speciaal voor hem maakt.
 
We ontmoeten elkaar op de bouwplaats in het Gelderse Duiven, waar begin 2020 de eerste vestiging van de bouwmarktgigant in deze provincie zijn deuren opent. De eerste contouren van wat straks de ca 20.000 m2 tellende bouwmarkt wordt, zijn inmiddels zichtbaar, net als de plek voor de drive-in en het tuincentrum.

Ook in Duiven moest er door Hornbach strijd gevoerd worden voordat de bouw kon starten. Ze zijn het intussen gewend. “Op het moment dat we naar buiten treden, hebben we het koopcontract met de grondeigenaar getekend en is het plan klaar.” En dan beginnen de procedures van concurrerende bouwmarkten in de omgeving. Praxis en Gamma melden zich standaard. “Vertragingstechnieken”, constateert De Goede nuchter. “Zij weten ongetwijfeld ook, dat als wij inzetten op een locatie, we er ook komen. Wanneer wij een locatie aankondigen, zijn we ervan overtuigd dat we het gaan realiseren. Hoe lang het gaat duren, is van veel factoren afhankelijk, maar uiteindelijk is het altijd gelukt.” Goed voorbeeld is Apeldoorn, waar Hornbach in 2021 haar 16e vestiging - de tweede in Gelderland - gaat openen. In maart werd bekendgemaakt dat concurrerende bouwmarkten als Gamma, Karwei en Praxis zich tevergeefs tegen de komst van de Duitse gigant hebben verzet en dat de Raad van State groen licht heeft gegeven voor de bouw in Apeldoorn, waar Hornbach rond voorjaar 2021 een vestiging van ruim 9.000 m2 bouwmarkt met een tuincentrum van bijna 5.000 m2 zal openen.

Standaardprocedure
Het was rond 2015 dat publiekelijk bekend gemaakt werd dat Hornbach de wens had zich te vestigen in Duiven, pas 5 jaar later – begin 2020 – wordt de vestiging op deze locatie een feit. En dan ging het hier in Gelderland nog redelijk vlot, laat De Goede weten. “We hebben een goede samenwerking met de gemeente. Natuurlijk moet zij alle belangen vertegenwoordigen, maar ze zagen Hornbach hier duidelijk als aanvulling voor het gebied, dat helpt natuurlijk.” En de komst van de bouwmarkt is ook werkelijk interessant voor een gemeente, zo geeft De Goede aan: “Ook hier in Duiven trekken we weer tussen de 150 en 170 medewerkers aan en worden ook indirect nog eens zo’n 150 mensen van werk voorzien via samenwerkingspartners zoals catering- en schoonmaakbedrijven.”

Dat er standaard wordt geprotesteerd, heeft De Goede in de loop der jaren leren accepteren. Tegelijkertijd verbaast hij zich er ook wel eens over. Het protest komt altijd uit dezelfde hoek.” Voorlopig kon Hornbach ook in 2018 weer de titel ‘beste bouwmarkt’ in haar zak steken en won de formule eveneens de titel voor beste webwinkel in de branche. “We winnen al jaren, maar het blijft elk jaar weer spannend. Afgelopen jaar was het verschil met de nummer twee, Formido, erg klein. Ik ken aardig wat ondernemers die zich met hart en ziel voor die club hebben ingezet, oprecht jammer dat de formule verdwijnt.” En dat er ook kleine doe-het-zelf-ondernemers zeggen te verdwijnen door de komst van Hornbach? “Dat er Gamma’s of Praxis’ omvallen, hebben we nog nooit meegemaakt. Zeker zullen ze last van ons hebben, maar we hoeven ook geen medelijden te hebben. Veel bouwmarkten hebben jarenlang kunnen doen wat ze willen, nu krijgen ze ons als concurrent erbij. Zo zit de economie nou eenmaal in elkaar. Natuurlijk zijn er verhalen van kleine ondernemers, die de handdoek in de ring gooien als wij ons ergens vestigen. Maar juist zij hebben onderscheidend vermogen. Het is absoluut niet onze intentie bedrijven kapot te maken. Iedereen werkt keihard voor z’n boterham. Blijf vooral kijken naar je sterke punten. Dat geldt ook voor ons. Een partij als Bauhaus is in het buitenland groter dan wij; als Bauhaus dan besluit naar Nederland te komen, dan moeten wij ons daar ook tegen wapenen. Zorgen dat we de beste blijven!”

Prijs en personeel
Uitgaan van eigen kracht. En zorgen voor onderscheidend vermogen. Voor Hornbach zit ‘m dat in een aantal zaken. De omvang van het assortiment bijvoorbeeld. De combinatie van bouwmarkt, tuincentrum én drive-in of afhaalcentrum. Maar zeker ook de gekwalificeerde medewerkers. “We besteden veel aandacht aan het aantrekken van goede mensen. De gemiddelde leeftijd van de Hornbach-medewerker is 37 jaar. Dat is relatief oud, maar dat komt omdat wij behalve jonge, ambitieuze mensen graag mensen met ervaring binnenhalen. In Zwolle hebben we een medewerker van bijna 60 aangenomen op de sanitairafdeling; een voormalig zelfstandig ondernemer die 25 jaar in de sanitairbranche heeft gewerkt. Die komt bij ons binnen met een schat aan ervaring, dat is goud waard.”

“Als je kijkt naar de uitslagen van de ‘beste bouwmarkt verkiezing’ dat zie je terugkomen dat wij qua medewerkers een grote afstand hebben ten opzichte van onze concurrenten. Niet in vergelijking met Hubo of andere servicebouwmarkten, maar wel in vergelijking met de grotere bouwmarkten. Wij scholen onze medewerkers goed, geven veel verkooptrainingen; we hebben assortimenten die anderen niet hebben, dus je moet zorgen dat medewerkers goed op de hoogte zijn. Medewerkers zijn het allerbelangrijkste! We krijgen het ook terug van klanten: we zijn zo goed geholpen, vriendelijk, met vakkennis. Daar ben ik zeker trots op.” Hij vervolgt: “Wij krijgen ook klanten van verder weg. Die komen onderweg naar ons toe langs andere bouwmarkten. Dus als ze bij ons komen, moeten we ervoor zorgen dat onze voorraad op orde is. Je kunt een fantastisch concept hebben en een heel mooi pand, maar als spullen er niet zijn, ben je ze kwijt. Ons assortiment bestaat uit 120.000 verschillende artikelen. Dat in combinatie met de beste prijs én het beste personeel is samen echt het succesverhaal van Hornbach.”

Het dagelijks verschil
Om al die medewerkers die dagelijks het gezicht van Hornbach vormen te bedanken, organiseerde Hornbach onlangs een groot feest ter gelegenheid van de 23e verjaardag. “Nee, we hebben bewust niet gewacht tot we ons 25-jarig jubileum in Nederland vieren. We vonden het nu een mooi moment om het succes te delen. Je moet continu aandacht aan je medewerkers besteden. Het is een cliché, maar zij maken het verschil. Het is fijn dat dat ook tot uiting komt. Wat dat betreft heb ik wel het gevoel dat we op de goede weg zijn.”

Drive-in
Het nieuwste familielid van Hornbach Nederland in Duiven, wordt een bouwmarkt met tuincentrum én drive-in. Hornbach streeft ernaar in de toekomst – wanneer de locatie dit toelaat – standaard dit type, mét drive-in, te realiseren. De grootste Hornbachvestiging meet 24.000 m2 en staat in Breda; de eerste locatie met drive-in. Inmiddels een succesverhaal, maar toen vestiging Breda in 2010 zijn deuren opende, moesten de klanten wel even wennen. “Consumenten hadden het idee dat de drive-in alleen voor de professionele handel was, maar het is absoluut voor iedereen. Het brengt allerlei gemakken met zich mee. Droog inladen, minder handelingen, makkelijker met je winkelwagentje door de winkel; het is echt geen lolletje om met lange tuinplanken door de winkelpaden te crossen. Ook bij particulieren is inmiddels doorgedrongen hoe makkelijk de drive-in is. Het is dus zeker ons streven waar mogelijk, nieuwe Hornbachvestigingen te openen mét drive-in. Het blijkt echt een succes.”

Behalve Duiven en Apeldoorn, heeft Hornbach nog een flink aantal locaties in de pen. Enschede, Almelo, Nijmegen, Rotterdam… De contracten liggen er, de organisatie is nu bezig met bestemmingsplannen en vergunningstrajecten. “Je moet een lange adem hebben om dit soort processen te voltrekken. De ergste waren Nieuwekerk en Geleen, waar het respectievelijk 12 en 11 jaar heeft geduurd. We weten dat we er bij elke nieuwe locatie standaard rekening mee moeten houden dat de concurrentie al klaar staat om naar de rechter te stappen. Dat is elke keer hetzelfde. Er werd zelfs een keer geprocedeerd over een tent die tijdelijk op de parkeerplaats stond. Natuurlijk heb ik wel eens geprobeerd het met een gesprek tijdens een kop koffie te bespreken. Maar ik kreeg als reactie: dit is gewoon onze zienswijze, we maken op alles wat kan bezwaar. De concurrentie zal het ons dus op geen enkele manier makkelijker maken dan nodig.” Hij haalt zijn schouders erover op.
“Ik werk nu 21 jaar bij Hornbach, waarvan 10 jaar als Algemeen directeur. In het begin had ik er wel moeite mee. Ik snap dat mensen ageren, maar soms gaat het wel heel ver. Het went nooit helemaal. We houden er rekening mee. Jammer, daar moeten we mee leren leven. Tegelijkertijd sterkt en motiveert het ons vaak alleen maar extra. Daarom zijn we ook altijd weer blij als we een locatie, zoals nu Apeldoorn, wat best spannend was, weer voor elkaar gekregen hebben.”

Dubbele plus
“Het gaat oprecht goed met Hornbach. Echt super. We hebben weer dubbel geplust. Dat we zo doorgroeien is ook afhankelijk van het resultaat dat we in Nederland halen. Elk project vraagt een investering tussen de 30 en 35 miljoen, het moet dus wel goed gaan. En dat gaat het gelukkig ook, daardoor kunnen we zo doorgroeien. Maar we gaan onszelf niet steeds op de borst kloppen. We mogen nooit achteroverleunen, moeten elke dag weer ons uiterste best doen.”
 
 
Delen
 
KWM• Karwei Management | 2019 - april | Pagina(s) 25
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Merkt u wel eens dat uw klanten rechtstreeks in China kopen?