Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
De groene lifestyle van Intratuin 3.0
 
Flagshipstore in Deventer
In maart opende Intratuin zijn nieuwe flagshipstore in Deventer. De eerste winkel van de formule die van voor tot achter is ingericht volgens het nieuwste concept, waarbij met name de ‘free flow’ opvalt. “We laten de vaste route hier los. De klant bepaalt zelf hoe hij wil winkelen.” De redactie nam een kijkje in het 9.000 m2 tellende tuincentrum en werd daar rondgeleid door Lobke Samallo, functie bij Intratuin.
 
Voor Intratuin 3.0. zijn ze bij de formule niet over één nacht ijs gegaan. Maar liefst drie jaar is er uitgetrokken voor het neerzetten van de flagshipstore in Deventer, zelfs al 5 jaar geleden was bekend dat de ondernemer op deze locatie een nieuwe vestiging wilde openen. Lobke vertelt: “Drie jaar geleden zijn we begonnen met het herzien van de look en feel van de formule en de verschillende afdelingen. Vanwege de omvang hebben we daar bewust meerdere jaren voor uitgetrokken. Op verschillende locaties zijn onderdelen van het nieuwe concept getest op de winkelvloer, maar dit is de eerste keer dat alles onder één dak is samengevoegd.”

Ondernemer Henk Vreeman, die behalve van Intratuin Deventer ook eigenaar is van drie andere Intratuin winkels (in Lochem, Apeldoorn en Almelo, red.) was er klaar voor en realiseerde in samenspraak met Intratuin en het retailbureau een fraai nieuw winkelconcept. “De consument kan zich door de winkel laten leiden, maar zit niet meer vast aan de traditionele route. In het nieuwe concept is het uitgangspunt continue: wat wil de klant, wat zoeken ze? Voorheen had elk assortiment een eigen afdeling. Nu combineren we dingen met elkaar. Seizoensgroen met potterie bijvoorbeeld. Er is meer gedacht vanuit ‘look & feel’: elke shop heeft z’n eigen uitstraling.”

Lokale inbreng
Op de bovenverdieping van de Deventer vestiging vindt de consument alles wat te maken heeft met voeding. Seizoen op tafel, met alles om zelf te koken, streekproducten, de bbq-afdeling, het restaurant. Maar ook de tuinmeubelen, alle producten om het buiten sfeervol aan te kleden. Leuke lampjes, verlichting, accessoires. Door het open karakter van de bovenverdieping kijk je overal, met name vanuit het restaurant, naar beneden de winkel in. Op de begane grond bevinden zich de afdeling met groen, de dierenafdeling, binnen- en buitenleven, een zijde-afdeling, de afdeling ‘doen’ – zelf aan de slag – en de merkshops, zoals Riverdale en PTMD. Ook de afdeling kweken en oogsten kreeg een totaal nieuwe look & feel en signing. “Het assortiment staat al bij de meeste winkels, maar hier is alles bij elkaar gebracht. Met name in de signing hepen we de klant te kiezen om bijvoorbeeld zieken te bestrijden, maar liever nog ziekten en plagen te voorkomen door hun groen de juiste voeding te geven.” Wat in Deventer ook anders dan elders is, is de groente- en fruitwinkel direct bij binnenkomst, onder het Intratuindak. “Deze producten worden niet centraal gefaciliteerd, de ondernemer zorgt hier zelf voor de invulling en het assortiment. Dit is echt zijn eigen inbreng.”

Tegenover de groentewinkel vindt de klant het bloemenatelier. “Het bloematelier is vorig jaar bij onze vestiging in Leidsche Rijn getest en kwam heel goed uit de evaluatie. Dit is een doorontwikkeling daarvan; een bloemenwinkel met verschillende functies: boeketten, rouw en trouw, losse bloemen laten samenstellen of dat zelf doen. Het bloematelier van Intratuin heeft alle functies van een snijbloemenwinkel.”

Inkoppertje
Wie door de vernieuwde Intratuin loopt, heeft het gevoel steeds in een andere winkel te wandelen; tal van kleine conceptstores onder één dak. Met overal om je heen groen. Die groene lifestyle vormt een belangrijke basis binnen de vernieuwde formule. “Intratuin biedt inspiratie voor je interieur met groen, gecombineerd met hardware. Daarom zorgen we ervoor dat planten en potten matchen. In de winkelroute is van begin tot eind groen voelbaar. Dat klinkt als een inkoppertje voor een winkel als Intratuin, maar was nog niet volledig vanzelfsprekend. Hier voel je nu overal in de winkel de connectie met planten.”

Kennis over groen
Lobke vervolgt: “Als het gaat om groen in de betekenis van duurzaamheid hebben we de afdeling ‘Levende tuin’: hier vertellen we het verhaal van biodiversiteit. We merken dat we langzaamaan onze klant meenemen in kennis waarom het vergroenen van je tuin zo belangrijk is. We doen dat momenteel met een campagne, maar daarnaast structureel met deze afdeling. We proberen de klant hier echt iets te leren.” Informatie bieden, kennis delen. Ook dat is een belangrijke peiler onder het Intratuin 3.0. verhaal. Zo heeft vestigingsmanager Twan Jongbloets een audiotour door de winkel ingesproken met weetjes, adviezen en bijzondere verhalen en worden er bij Intratuin regelmatig workshops gegeven. En het overbrengen van kennis is ook voelbaar op diverse afdelinen. Op de afdeling Levende Tuin bijvoorbeeld, die steeds meeverandert met de seizoenen. “Nu zien we hier bijen, vlinders en bijbehorende bloemen, straks richten we ons weer meer op vogels. Voor deze afdeling werken we veel samen met andere partijen, zoals Naturalis, de Vogelbescherming en de Vlinder- en de Bijenstichting. Zij brengen hun expertise in, zodat wij onze klanten weer kunnen informeren. Een mooie samenwerking.”

Het bezoek waard
Wat is nou het grootste verschil met Intratuin 2.0.? Dat is toch wel de routing, aldus Lobke. “We hebben hier heel goed gekeken naar hoe de klant winkelt. De consument krijgt hier keuzevrijheid, kan zijn route helemaal zelf bepalen. Qua grootte is onze flagshipstore in Deventer met 9.000 m2 niet de grootste vestiging, maar groter en groter is tegenwoordig ook niet meer het uitgangspunt. De formule is geschikt voor zowel kleinere winkels als onze grootste winkels, in Duiven en Halsteren. Het belangrijkste is, dat een winkelbezoek een feestje moet zijn. Je kunt tegenwoordig alles online kopen, dus een bezoekje aan Intratuin moet de moeite waard zijn. Dat is een uitje. Tijd is kostbaar, dus de consument wil niet teleurgesteld worden. Hier word je beloond voor je bezoek. Met veel ruimte voor presentaties, informatie, sfeerhoekjes en een inspirerende omgeving.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2019 - april | Pagina(s) 16
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken