De consument is doorslaggevend
 
Enkele decennia geleden waren marktcijfers veelal alleen beschikbaar voor een selecte groep binnen onze branche. Mede door de publicaties in vakblad STS kwam er voor alle retailers transparantie in de cijfers. Omdat ons inziens de opvatting van de consument doorslaggevend is, besteden we met name aandacht aan de consumentenonderzoeken van Qudata. Wellicht is het goed om nog even uit te leggen waarop deze cijfers gebaseerd zijn. De marktonderzoeken worden gehouden onder een groep van minimaal 1.000 consumenten (geselecteerd uit een groep van ruim 30.000) die een bepaald product hebben gekocht dan wel van plan zijn te kopen. Deze respondenten worden ondervraagd naar hun hele customer journey: waar zij naar op zoek zijn, hoe zij uiteindelijk tot hun keuze en aanschaf komen en wat zij hebben geïnvesteerd. Van alle respondenten weet Qudata verder hoe oud zij zijn, wat ze verdienen, wat hun opleiding is, hoe hun gezinssamenstelling is, in wat voor huis ze wonen etc. Door deze gegevens met elkaar te combineren kunnen gedetailleerde profielen worden gemaakt van zowel merken als retailers. Doordat deze onderzoeken reeds vele jaren op dezelfde wijze verricht worden, kunnen we ook concluderen dat de cijfers representatief en betrouwbaar zijn; de verschillen tussen de jaren zijn immers klein. Dat alles is belangrijk, want zoals gezegd: de mening van de consument is doorslaggevend voor een professioneel ondernemerschap.

Henk Knol
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2019 - april | Pagina(s) 3
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken