Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Verboden voor geitenwollensokken
 
Rob Bos, bouwmarkt Eco-logisch
Ruim tien jaar bestaat hij nu, de ‘bouwmarkt’ Eco-Logisch van Rob Bos in Amsterdam. Wij spraken de ondernemer over kritische consumenten, jok-artikelen en zendingsdrang. “Ik voel geen behoefte meer mensen te overtuigen. Consumenten die willen help ik graag, maar verder geldt: ieder z’n eigen veranwoordelijkheid.”
 
Wie denkt dat Rob Bos zijn ecologische zaak ooit begon vanuit zuiver idealistische motieven, helpt hij graag uit die droom. Een Amsterdamse jongen die de markt wel eens even wilde jennen, dat is -heel kort door de bocht- het verhaal. Rob is afkomstig uit de film- en tv-wereld en had jarenlang een decor-productiebedrijf. In die tijd startte hij met alle goeie bedoelingen met het recyclen van oude decors. “Dan denk je dat je goed bezig bent. Maar op een gegeven moment zegt iemand tegen me: al die materialen van jullie, dat is allemaal tropisch hardhout. Serieus, daar had ik nooit over nagedacht; trailers vol van dat hout gebruikten we elke maand. Als ik eraan terugdenk, raakt het me nog.”

Verantwoord hout
Het betekende een omslag in zijn manier van denken en werken. Direct ging hij op zoek naar een alternatief. Populier, Europees hout afkomstig uit Spanje ging Bos importeren, wat al snel heel aardig begon te lopen. Totdat de grote houthandelaren hun kans roken en Bos als kleine speler in no-time uit de markt drukten. Vanuit zijn decor-productiebedrijf had hij altijd al een grote materialenkennis en veel contacten met bedrijven en architecten. Als hij ze vroeg waarom zij geen duurzame materialen gebruikten, luidde het antwoord jarenlang: ‘omdat dat niet leverbaar is’. Lang verhaal kort: Bos kwam een pand tegen en besloot, min of meer spontaan, dat hij dan gewoon zelf een winkel ging beginnen. Samen met zijn jonge compagnon Bart de Vries startte Bos ‘ECO-Logisch’, een winkel met duurzame bouwmaterialen en tal van andere ecologische producten. “Ik wist dat zoiets er in Nederland nog niet was, dus ging er vanuit dat het moest werken.”

Jokartikelen
Zonder retailervaring begon Rob zijn winkel. “Ik had een lijstje met productlijnen die ik wilde opnemen. Verf, isolatiematerialen, Leemstuc, gemodificeerd hout, een ecolijn voor de tuin. Met 300 producten werd er gestart, inmiddels heeft de winkel 6.500 producten op voorraad. In tien jaar tijd is het hard gegaan. Bij Eco-logisch werken nu negen medewerkers, de winkel heeft een oppervlakte van 800 vierkante meter. “Wat dat betreft is de markt voor ecologische producten flink gegroeid. Het is ook een stuk normaler geworden. Al zijn er ook een hoop ‘jok-artikelen’ bij gekomen. Producten waarvan gepretendeerd wordt dat ze ecologisch zijn, maar waar niks milieuvriendelijks aan is.”

Isolatie
Een belangrijke productgroep bij ECO-Logisch is isolatiemateriaal. Isovlas is hier één van de belangrijkste leveranciers. Bos herinnert zich nog het eerste contact met het bedrijf, dat toen in de veronderstelling was dat hun materiaal overal verkrijgbaar was. “Dat bleek dus niet zo te zijn. Hij leverde wel aan diverse bouwgroothandels, maar dat bleken steeds orders voor één grote klant voor een specifiek project te zijn. Niemand had Isovlas op voorraad. Dat zette mij aan het denken en was een belangrijke trigger om mijn eigen winkel te beginnen.” Hij hoopt dat er een omslag komt, waarbij ‘viezigheid’ -zoals hij bepaalde niet-ecologische producten noemt- duurder moet worden, bijvoorbeeld door CO2 beprijzing. Nu is het immers nog altijd zo dat duurzame producten veelal een hogere prijs hebben. “We hebben de CO2 reductie in Nederland niet goed voor elkaar. Je kunt dat afkopen met certificaten, maar ik ga er vanuit dat dat ooit weer een fair verhaal wordt, waarbij chemicaliën zwaarder belast worden, waardoor prijzen van niet eco-materiaal hoger worden en het niet zo is dat ecologische producten goedkoper moeten worden om mee te kunnen in de prijzenoorlog. Dat zou eerlijker zijn.”

Zendingsdrang
Zijn ecologische bouwmarkt is gevestigd vlakbij de eerste ecologische woonwijk in Amsterdam. Een prima locatie, al hoeft hij het niet van enkel de directe omgeving te hebben. Bij Bos’ webwinkel komen dagelijks orders van particulieren uit heel Nederland binnen. Met het geven van adviezen aan vakmensen is hij zo’n drie jaar geleden gestopt. “Mensen die graag willen, die help ik graag. Maar welke producten een vakman koopt en gebruikt, dat is ieders eigen verantwoordelijkheid. Ze krijgen bij mij gewoon groothandelskorting, maar ik focus me tegenwoordig op particulieren en op bewuste vaklui. Natuurlijk had ik in het begin wel last van zendingsdrang, maar daar ben ik echt vanaf.”
Waar hij ook vanaf is: de wens om uit te breiden via het reguliere bouwmarktkanaal. Graag belevert hij winkels direct, maar deals sluiten met franchise-organisaties ziet hij niet zitten. “Mijn naďviteit ben ik wel kwijtgeraakt in de loop der jaren. Of ik nog wel altijd blij met dat ik met deze winkel en een groothandel ben begonnen? Zeker, al is het wel honderd keer lastiger dan ik destijds had gedacht. Idealisme had niks te maken met de stap die ik gemaakt heb, wel met vertrouwen op je eigen oordeel. Ik ben er nog altijd van overtuigd dat je geen ‘vieze’ producten moet voeren vanwege het geld. Dat moet je toch niet willen...”
 
 
Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2019 - april | Pagina(s) 20
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Merkt u wel eens dat uw klanten rechtstreeks in China kopen?