Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
Mannen en vrouwen kijken naar ander assortiment
 
Qudata Consumentenonderzoek
Vrouwen zijn geïnteresseerd in ‘baden en whirlpools’; en ‘infrarood\'-toepassingen blijken vooral in trek bij jongere consumenten. Enkele uitkomsten van het Qudata-onderzoek, waarin wordt gekeken welke assortimentsonderdelen consumenten van plan zijn te kopen; en waarbij deze gegevens worden gekruist met hun leeftijd, geslacht en gezinsinkomen.
 
Ieder jaar doet Qudata Markt- & Trendanalyses een onderzoek naar het aankoopproces van badkamer- en sanitairartikelen. Dit onderzoek wordt gehouden onder ruim 3.600 personen die worden gevraagd of zij de afgelopen zes maanden een badkamer- of sanitairproduct hebben gekocht, dan wel dat binnen de komende zes maanden van plan zijn. Uiteindelijk geven ruim 1.000 respondenten hierop een bevestigend antwoord.
Uit de vele cijfers die deze onderzoeken opleveren kunnen vele analyses worden gemaakt. Voor dit artikel is gekeken welke assortimentsonderdelen consumenten van plan zijn te kopen. De antwoorden op deze vraag zijn gekruist met de leeftijd, het geslacht en het gezinsinkomen van de respondent. Op deze manier kunnen we een aardig beeld maken van welke consumenten op zoek zijn naar welke producten. Als retailer zou je kunnen inspelen op deze kenmerken.

Leeftijd
Allereerst is gekeken naar de leeftijd van de respondent en de producten waarin zij zijn geïnteresseerd. In de analyse zijn zowel de respondenten die al iets gekocht hebben als de respondenten die dat van plan zijn bij elkaar opgeteld. Daarom wordt in de titel van de grafiek ‘Aankoop(intentie)’ genoemd. Douchecabines en -wanden worden relatief gezien het meest door oudere consumenten gekocht. De gemiddelde leeftijd van de geïnteresseerde consument in dit product is 45,1 jaar. Het gemiddelde van alle productgroepen -ter vergelijking- is 43,6 jaar.
‘Baden en whirlpools’ worden relatief gezien het meest gekocht door jonge mensen. De gemiddelde leeftijd bedraagt hier 39,3 jaar. Ook ‘infrarood\'-toepassingen zijn meer in trek bij jongere dan bij oudere consumenten. De interesse in ‘verlichting’ en ‘wastafels - kommen’ schommelt het meest rond het gemiddelde met respectievelijk 43,7 en 43,9 jaar. (Zie Grafiek 1)

Geslacht
Van de 1.030 consumenten die meededen aan het onderzoek was 51 procent vrouw en 49 procent man. Dat is dus het gemiddelde in deze analyse. Mannen zijn relatief gezien het meest geïnteresseerd in zaken als ‘douchegoten’ en ‘infrarood’ met respectievelijk 53,7 procent en 53,5 procent. Vrouwen daarentegen blijken meer geïnteresseerd in ‘baden en whirlpools’ en ‘accessoires’. Respectievelijk 57,3 procent en 55,9 procent hebben deze producten aangeschaft of zijn van plan dit te gaan doen. Ook badmeubelen zijn iets populairder bij vrouwen dan bij mannen; 53,1 procent zegt naar deze producten te zoeken. (Zie Grafiek 2)

Inkomen
Van de deelnemende respondenten is ook het gezinsinkomen bekend en dus kunnen we een mooie analyse maken van interesse naar assortimenten en het inkomen van de respondent. Gemiddeld bedraagt het gezinsinkomen van de deelnemende respondenten € 3.606. Gezinnen met een inkomen van gemiddeld € 3.889 zijn geïnteresseerd in de aanschaf van een ‘bad/whirlpool’, gevolgd door kopers van de ‘douchesets’ met een gemiddeld inkomen van € 3.797.
Het laagst zijn de inkomens in deze analyse van de consumenten die ‘infrarood’ of een ‘badmeubel’ als aankoopintentie hebben. Respectievelijke gezinsinkomens zijn 3.410 en € 3.430. (Zie Grafiek 3 voor de complete gegevens)

Positionering
Door de analyse naar het aankooppatroon van badkamer- en sanitairproducten kunnen we een positioneringsmatrix maken naar leeftijd en inkomen. Daarin worden beide aspecten ten opzichte van elkaar bekeken.
Uit een dergelijke analyse blijkt dat ‘baden/whirlpools’ vooral interessant zij voor consumenten met een lagere leeftijd en een hoger inkomen. ‘Douchesets’ daarentegen zijn vooral gewild bij iets oudere personen met een hoger inkomen. ‘Infrarood’ daarentegen scoort goed bij jongere respondenten met een lager inkomen. De overige productgroepen zijn wat dichter bij elkaar gegroepeerd. (Zie Grafiek 4).

Dit artikel is verschenen in KWM-4-2019.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2019 - april | Pagina(s) 22
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken