Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“Met combinatie Hubo en Homed een unieke positie”
 
Hubo opent 1e Homed in Zutphen
Een jaar geleden werd het al aangekondigd: Homed, de nieuwe formule voor raambekleding en decoratie die als shop-in-shop onder de vlag van Hubo ging komen. Ondertussen is de eerste vestiging van Homed een feit. Eind maart openden de deuren van de decoratieve formule in Zutphen bij de Hubo-vestiging van de familie Heijink. Met gepaste trots, want het eindresultaat mag er zijn.
 
Wanneer wij een week voor de officiële opening een bezoekje brengen aan Hubo Zutphen worden de laatste puntjes nog op de i gezet, maar het zijn ook niet meer dan een paar puntjes. Iedereen is enthousiast over het behaalde resultaat: Stefan Heijink en zijn moeder Gerrie (eigenaren Hubo), de kersverse Homed-medewerksters Yvonne en Esther, maar ook accountmanager Caroline van den Wittenboer en Miriam de Bruin, manager marketing & online bij DGN. “Het is nog mooier geworden dan we van tevoren hadden gedacht. Pas nu zie ik details die ik nog niet van de tekeningen had kunnen aflezen. Natuurlijk was het een heel proces, maar alle keuzes zijn samen gemaakt. Vanaf de vloer tot het laatste accessoire is alles in samenspraak tussen het formulemanagement en ons besloten”, geeft Stefan Heijink aan. “Alles wat we als Hubo hadden blijft, maar we hebben nu meer. We kunnen bijvoorbeeld laminaat voor een paar euro per meter bieden, maar hebben nu ook een hoger segment in huis. De assortimenten lopen mooi in elkaar over. Het meest blij ben ik met de uitstraling. En dat het is gelukt twee dames met veel kennis in huis te halen.”

Referentiekader
De dames in kwestie, Esther en Yvonne, kunnen beiden buigen op jarenlange ervaring in de branche en staan te popelen aan de slag te gaan in de wereld die Homed heet. Drie werelden in feite, zo licht Van den Wittenboer toe. “Homed is ingedeeld in drie sferen: industrieel, romantisch en natuurlijk. Elke sfeer is heel makkelijk te veranderen met nieuwe trends, doordat we werken met modulaire, stapelbare onderdelen.” Het assortiment, van behang en raamdecoratie tot zonwering, deuren en vloeren, wordt gepresenteerd in open, zwarte mdf-kasten, waarin met name de collectie deuren zeer fraai tot z’n recht komt. Erachter een stenen wand (op fotobehang), zwarte stalen balken aan het plafond. Op de basisvloer, duidelijk onderscheiden van het Hubo-gedeelte, twee zwevende vloeren waaronder een fraaie visgraatvloer, waarmee Homed een aantal van de vele mogelijkheden laat zien. Natuurlijk lagen er plannen en richtlijnen klaar, maar uiteindelijk werd pas in Zutphen op de winkelvloer bedacht hoe Homed er definitief uit is gaan zien. “De familie Heijink heeft wat dat betreft zeker z’n nek uitgestoken. Alles is maatwerk, er was nog geen referentiekader, dit is immers de 1e Homed die we openen”, aldus Caroline. “Voor ons is het heel uniek en bijzonder dat we de eerste Homed zijn. Natuurlijk is het extra spannend wanneer je nog geen voorbeeld hebt, maar het was vooral heel speciaal dat wij hebben mogen meedenken over het eindresultaat. En we zijn allemaal heel erg enthousiast. Het is echt supermooi geworden. We slapen nog net niet in de winkel”, lacht Gerrie Heijink.

Maatwerk
Naast het nieuwe assortiment dat Hubo Heijink met Homed in huis heeft, vormt ook het bestaande maatwerk een belangrijk onderdeel van het concept. Horren, deuren, dakramen, kasten.... In totaal heeft Homed binnen Hubo Zutphen maar liefst 300 m2. Een riant aantal meters, maar Homed kan ook in Hubo-winkels met minder ruimte. “Natuurlijk is dit ideaal, maar doordat we met een inrichtingsconcept werken dat modulair opgebouwd wordt, kan het overal ingepast worden, waarbij minimaal 100 m2 wel de voorkeur heeft.” De eerste tafeltjes uit de winkel werden al verkocht nog voordat de Homed-deuren officieel geopend waren. “Accessoires en meubeltjes vormen maar een klein onderdeel van de formule, maar je hebt het wel nodig om de winkel af te stylen, de hardware erom heen te verkopen.”

Perfecte aanvulling
“Homed past fantastisch in de strategie van Hubo, waarbij we steeds meer opschuiven richting maatwerk, voor ons absoluut een groeisegment”, aldus Miriam de Bruin. “Het is mooi te zien dat je in een locatie als dit een soort extended version neer kunt zetten. Wanneer we kijken naar de markt, hebben we met de combinatie van Hubo en Homed een redelijk unieke positie. De bouwmarkt is en blijft echt bouwmarkt, maar er is toch niks leuker dan wanneer je een consument binnenkrijgt voor een blik verf of schroeven je ze ook hierheen kunt trekken. De combinatie is erg sterk.” Stefan Heijink haakt hierop in: “Het is heel belangrijk voor ons dat het bouwmarktgedeelte niet minder wordt. Dat is onze basis. Daarnaast breiden we waar nodig en mogelijk uit, zoals nu met Homed, maar de kern blijft Hubo.” De Bruin vult aan: “Daarom past Homed ook zo goed in onze strategie. Als je als ondernemer net een stapje meer wilt, is dit een perfecte aanvulling.”

Eerlijke concurrentie
In potentie zijn er zo’n 40 Hubo-vestigingen die in aanmerking komen voor een aanvullend decoratief concept. Dat kan Homed zijn, maar ook een Decorette shop-in-shop. Belangrijkste verschil tussen die twee: Homed wordt nergens een op zichzelf staande winkel, maar is altijd een onderdeel van Hubo. Angela van Dongen, formulemanager bij Decorette en Hubo, zei het al eerder: “Voor sommige Decorette-ondernemers voelt het toch alsof er een concurrent bijkomt. Maar wij realiseren ons, dat als wij Hubo-ondernemers die hun zinnen op een decoratief concept hebben gezet, niks aanbieden, ze op zoek gaan naar een andere formule. Die concurrent komt er sowieso, door zelf een concept te ontwikkelen houden we nog enigszins controle als het gaat om het onderscheid ten opzichte van Decorette.” Qua assortiment richt Decorette zich op het midden- en hogere segment en biedt Homed voornamelijk middensegmentproducten. Zo heeft Decorette bijvoorbeeld Luxaflex in huis tegenover Multisol bij Homed. Ook wordt er vanuit DGN goed gekeken naar marketingactiviteiten; acties worden bijvoorbeeld duidelijk afgestemd, zodat deze elkaar niet in de weg zitten. “Decorette-ondernemers weten in elk geval zeker dat ze met Homed geen prijsvechter om de hoek krijgen. Dan liever iets waarover we afspraken met elkaar kunnen maken, dat is voor hen het positieve.”

Bij Hubo Zutphen staat de telefoon ondertussen niet stil. Stefan: “We worden regelmatig gebeld door collega’s die een kijkje willen komen nemen. Onze verwachtingen zijn hoog. Als Hubo hadden we al klanten voor vloeren en deuren, nu kunnen we op bijna elke vraag ja zeggen. Ik vermoed dat de productgroepen van Hubo ook zeker mee gaan profiteren van onze nieuwe assortimenten.” Begin mei krijgt de familie Heijink zijn eerste Homed-collega. In Dussen (Noord-Brabant) opent een voormalige Formido-winkel een Hubo-vestiging, mét Homed erbij. En daarna? Het is nog even afwachten hoe Homed zich verder gaat uitbreiden. Voorlopig is alleen Dussen een zekerheidje, maar, met de woorden van Miriam de Bruin: “Dat kan morgen zomaar anders zijn.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2019 - april | Pagina(s) 6
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken