Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
Keukenzaak belangrijkste verkoper inbouwapparatuur
 
Recent onderzoek van Qudata
Uit recente marktonderzoeken van Qudata blijkt telkens weer hoe belangrijk de keukenretailer is bij de verkoop van apparatuur. In de onderzoeken worden niet alle apparaten meegenomen, maar typisch die apparatuur die bij de keukenuitrusting horen: koel- en vriesapparatuur, gaskookplaat, inductie- en/of elektrische kookplaat, kokend-water-kraan, (stoom)oven, fornuis, magnetron, afzuigkap, koffiezetter, keukenboiler en vaatwasser.
 
In dit artikel analyseren we via welke kanalen deze apparatuur worden verkocht. Hierbij maken we onderscheid tussen vrijstaand en inbouw. Bij de berekening van de marktaandelen kijken we alleen naar de aantallen apparaten waarvan de respondenten zeggen dat ze die hebben aangeschaft.
Bij aanschaf gaat meer dan 43 procent van de bestedingen in apparatuur naar de keukenspeciaalzaak (KRT). Zoals niet zal verbazen, speelt de keukenspecialist vooral een belangrijke rol bij de verkoop van inbouwapparatuur. Globaal wordt precies de helft van alle inbouw en ongeveer een derde van de vrijstaande apparaten via de speciaalzaak verkocht. De huishoudelektro-zaken (HHE) lopen hier met 25 procent van de inbouwapparatuur en 40 procent van de vrijstaande een flink eind achter. Deze aandelen zijn gebaseerd op aantallen apparaten.

KRT scoort hoog
Uit het onderzoek van Qudata Markt- & Trendanalyses blijkt, dat de consument bijna tweemaal zoveel besteedt aan een inbouwapparaat als aan een vrijstaand apparaat (met investering is meegerekend: apparatuur, btw en montage). Een gemiddeld inbouwapparaat vergt een investering van € 3.474 (inclusief montage, BTW etc.), terwijl een vrijstaand apparaat gemiddeld een investering vergt van € 1.792 (inclusief plaatsing en BTW).
Wanneer we deze aandelen in aantallen en gemiddelde investeringen wegen blijkt de KRT een aandeel te hebben van 44 procent, de huishoudelektro-zaken een aandeel van 30 procent, woonwarenhuizen 16 procent, bouwmarkten 7 procent en de bouwmaterialengroothandel 3 procent. Keukendetaillisten spelen dus een belangrijke rol in de verkoop van keukenapparatuur. (Grafiek 1)
In het onderzoek wordt als afzetkanaal ook het ‘woonwarenhuis’ meegenomen. Daarvan zijn er natuurlijk verschillende, maar verreweg de belangrijkste is Ikea.

Segmenten
Bij de koel- en vriesapparatuur is het aandeel van de keukenspeciaalzaak (KRT) in aantallen bij vrijstaand 28 procent en bij inbouw 58 procent. Het grootste afzetkanaal voor deze apparaten is de huishoudelektro-zaak en dan vooral bij vrijstaande apparatuur.
Bij gaskookplaten vrijstaand is ook de huishoudelektro-zaak (HHE) het belangrijkste afzetkanaal met een aandeel in aantallen van 38 procent. De KRT is een goede tweede met 33 procent aandeel. Inbouw gaskookplaten worden ook hier weer het meest verkocht via de KRT. Bijna de helft gaat via deze speciaalzaken; bijna een derde via de HHE.
Elektrische en inductiekookplaten vrijstaand worden het meeste verkocht via de HHE; bijna de helft van deze apparaten loopt via dit kanaal. Bij inbouw is het precies andersom; bijna 50 procent wordt verkocht via de KRT.
In het onderzoek van Qudata worden ook kokend-water-kranen meegenomen. Voor zover bekend bestaan hiervan geen vrijstaande exemplaren. Bijna de helft van deze kranen worden verkocht via de speciaalzaak, iets meer dan een kwart wordt verkocht via de HHE, zo’n 17 procent via de woonwarenhuizen. (Grafiek 2)

Kooktoestellen
Ovens zijn er te over in zowel vrijstaand als inbouwversies. Van de vrijstaande exemplaren worden de meeste (45 procent) verkocht via het HHE-kanaal; een kwart loopt via de KRT. Bij de inbouwapparaten is dat ongeveer andersom; een kwart via HHE en ruim de helft via KRT. Niet zo vreemd, omdat inbouwapparatuur frequent samen met de keuken in één pakket worden aangeboden.
Bij stoomovens is de verhouding vergelijkbaar. Vrijstaand dikwijls via de HHE en inbouw via de KRT. Een vrijstaand fornuis wordt weer iets minder vaak in de huishoudelektro-zaak gekocht; in ons onderzoek slechts door 33 procent van de respondenten. Net iets meer van de vrijstaande fornuizen loopt via de keukenretailer, namelijk 36 procent. De helft van alle inbouw-fornuizen wordt verkocht via de keukenspeciaalzaak; 30 procent via de HHE.
De verkoop van magnetrons verloopt ongeveer hetzelfde als dat van de gewone ovens. Ongeveer driekwart van de magnetrons wordt vrijstaand gekocht. Inbouw via de keukenzaak, vrijstaand via de huishoudelektro-zaak. (Grafiek 3)

Diversen
Koffiezetters zijn er natuurlijk in allerlei soorten en maten te verkrijgen. Ongeveer 90 procent van deze apparaten wordt vrijstaand verkocht. Opmerkelijk is wel dat ongeveer 42 procent wordt aangeschaft via de keukenspeciaalzaak en 33 procent via de huishoudelektro-zaken.
Vaatwassers blijken voor ongeveer tweederde als inbouw te worden aangeschaft. De meeste vrijstaande vaatwassers worden gekocht via de HHE en slechts een-vijfde via de keukenzaak. Van de inbouwapparaten kopen respondenten ongeveer de helft via de keukenspeciaalzaak en een kwart via de huishoudelektro-zaken.
De laatste kolommen geven het totaal aan van het aantal verkochte apparaten. De huishoudelektro-zaken zijn de belangrijkste leveranciers van vrijstaande apparaten en de keukenspeciaalzaken die van inbouwapparatuur.
 
 
Delen
 
Categorie: Retailformules
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Waarmee bent u het meest actief op social media voor uw bedrijf?