Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Arte wil aanjager zijn voor MVO
 
'We werken met een Code of Conduct'
Binnen de werkbladenbranche is MVO erg belangrijk geworden. Arte is op dat gebied al vele jaren de aanjager. Een goede reden om nog eens naar Helmond af te reizen, waar we directeur Hugo van Osch en Karin Koolen van de afdeling Marketing en Communicatie ontmoeten. Hoe staat het met de voortgang van de activiteiten van Arte op gebied van MVO?
 
De aandacht voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in onze branche groeit gelukkig. Arte timmert op dit gebied al jaren aan de weg en was dan ook als eerste in de branche MVO prestatieladder 4 gecertificeerd.
“We voelen ons betrokken bij de mensen die meewerken in de waardeketen.” Een van de speerpunten van Arte is dan ook de bestrijding van kinderarbeid en schuldslavernij in de groeves in India waar Arte haar graniet inkoopt. Dit wordt gerealiseerd met het A.R.T.E.-project (Arte Right To Education). “We zijn gestart in acht dorpjes in het zuiden van India”, kon Niels van den Beucken, financieel directeur bij Arte, een jaar geleden vertellen.

Arte Responsible Stone Foundation
Het uiteindelijke doel is om een Child Labour Free Zone te creëren, waar kinderen naar school gaan en waar ze een eerlijke kans krijgen op een betere toekomst. “Lokale mobilizers gaan van deur tot deur om te praten met ouders en ze te overtuigen van het belang dat hun kinderen onderwijs krijgen. Het doel van dit project is de mentaliteitsverandering bij de ouders van de kinderen, zodat het project op lange termijn kan worden gedragen door de eigen bevolking.” Het doel van de Arte Responsible Stone Foundation is het uitbreiden van dit project naar zoveel mogelijk andere gebieden, om zoveel mogelijk positieve verandering teweeg te brengen.
“Ons project heeft al zoveel draagkracht dat een aantal ouders ook meewerkt. Wanneer zij signaleren dat er kinderen werken, spreken zij andere ouders er op aan om ervoor te zorgen dat hun kinderen naar school gaan. Dat is een erg mooi resultaat na maanden intensief werk.” Ook dit jaar zal Niels van den Beucken weer enkele keren naar India afreizen. Hier zal hij onder andere gesprekken voeren met overheidsinstanties, lokale NGO\'s en groeve-eigenaren. Een onderwerp van gesprek is naast onderwijs dit keer ook de veiligheid van de kinderen in de omgeving rondom de groeves in Zuid-India.
In de fabriekshal valt bij ons recente bezoek onmiddellijk het bord op met de vermelding ‘Eén steen maakt het verschil’. “Arte legt een steen bij de oorsprong van de rivier, en bepaalt zo haar nieuwe loop.”

Manifest
Waarom Arte dit doet, is door het managementteam en medewerkers vastgelegd in een manifest. “Bij alles wat we doen hebben wij aandacht voor het milieu en het welzijn van alle mensen die bij de productie betrokken zijn”, zo wordt dit streven omschreven. “Het zit verankerd in het DNA van Arte. Al vanaf onze oprichting in 1995 zorgen wij dat onze producten onder de juiste omstandigheden worden geproduceerd, van groeve tot en met het eindproduct. Dit is een integraal onderdeel van de kwaliteit die we leveren en we blijven daarin steeds verder gaan”, aldus Karin Koolen. “Met de Arte Responsible Stone Foundation draagt buiten de organisatie een steentje bij. Maar ook intern probeert Arte ervoor te zorgen dat medewerkers met plezier naar hun werk gaan. Zo proberen we bij te dragen aan de vitaliteit en gezondheid van de medewerkers door het organiseren van workshops en cursussen, en het aanbieden van gratis salade en fruit.”

Social Label
Een nieuwe stap afgelopen jaar was de samenwerking met de stichting ‘Social Label’, om meer mogelijkheden te bieden voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Karin Koolen: “Social Label is een landelijk platform dat topdesigners en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt samenbrengt. Hierbij komen kunst, werk en zorg samen. Wij hebben bij Stichting Social Label aangegeven om hier ons steentje aan bij te willen dragen, omdat we het belangrijk vinden dat we deze jongeren helpen om te integreren in de arbeidsmarkt. Dat project wordt intern begeleid door Monique Boetzkes, hoofd HR.” Het gaat om een pendule, vervaardigd in de maatwerkfabriek van Arte en gemaakt van afval- en restmaterialen van graniet. De klok is ontworpen door internationaal topdesigner Joost van Bleiswijk.
Hugo van Osch: “Wij zijn trots op onze jongeren die dit klokje hebben gemaakt onder begeleiding van Arte-medewerkers en in samenwerking met Senzer. Wij hopen dat zij zich uiteindelijk zo kunnen ontwikkelen dat ze een baan kunnen vinden op de reguliere arbeidsmarkt.”
Een ander mooi resultaat rondom de promotie van de klok is de onthulling tijdens de Dutch Design Week van 2018. De klok staat inmiddels te pronken op de ontvangstbalie van Arte in Helmond. Daarnaast is de klok ook al aangeschaft door enkele gemeenten en privé-personen.
 
 
Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - maart | Pagina(s) 22
Categorie: Werkbladen
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Waarmee bent u het meest actief op social media voor uw bedrijf?