“Dit wordt een prachtig avontuur”
 
Bas Velzing, Grando Zwolle
Bas Velzing uit Emmen was als sales manager werkzaam bij een internationale concern. Daarnaast is hij sinds enkele jaren eigenaar van de lokale horeca-onderneming ‘Rembrandt’ in Coevorden. Een combinatie die zeer succesvol was. Maar afgelopen najaar veranderde hij zijn focus en opende een vestiging van Grando Keukens & Bad in Zwolle. Tijd voor een boeiend gesprek...
 
Een succesvolle carričre binnen het concern Conrad Electronic en een eigen horecabedrijf... Waarom maak je dan plotseling deze stap richting de keukenmarkt?
Bas Velzing: “Mijn ouders komen uit de retail en hadden een aantal bouwmarkten en keukenzaken rondom Big Boss en Keukengilde. Wanneer je zo bent opgegroeid rondom de keukens en de detailhandel, blijft dat toch altijd een beetje kriebelen. Eigenlijk wilde ik die stap al maken toen ik 18 was, maar ik besloot eerst Commerciële Economie te gaan studeren. Dat leidde tot een prima carričre binnen een multinational. Wanneer je echter uit een familie binnen het vrije ondernemerschap komt, heb je toch andere wensen. Ik wilde \'terug\' naar de retail en naar het omgaan met klanten. Ik wilde volledig mijn eigen keuzes maken.”

In welk keuzetraject kom je vervolgens terecht?
“Dat begon gewoon op een middag door met mijn vriendin in de auto te stappen en rond te kijken naar mogelijkheden; en met gesprekken met een goede vriend die een keukenzaak heeft. Dat alles gaf mij een goed gevoel om me inderdaad in de keukenretail te gaan begeven. Ik sprak met een aantal organisaties en had belangstelling voor het openen van een keukenshowroom in Zwolle, een groeistad met goede aanrijd-routes en een ruim verzorgingsgebied. Ik sprak onder meer met de directie van Grando; en die formule bleek nog geen vestiging in Zwolle te hebben. Ik wilde franchisenemer zijn met een eigen vestiging, met wel het inkoop- en marketingvoordeel en de naamsbekendheid van een grotere formule.”

Dat leidde tot de succesvolle start van deze vestiging...
“Inderdaad: ook marktonderzoeken die ik liet uitvoeren, lieten duidelijk zien dat er in Zwolle ruimte was voor een keukenzaak in het midden en hoge segment en een trendy showroomuitstraling als Grando. Op basis daarvan ben ik actief van start gegaan met een begrotingsplan en een commercieel plan. Op deze locatie aan de Marsweg 33 stond een oud huurpand, waarvan de eigenaar bereid was om een redelijke investering te doen voordat ik erin trok. Met de directeur van Grando ging ik naar een bank die vervolgens bereid bleek om mijn project te financieren, aangevuld met een gedeelte eigen vermogen. Maar toen begon het pas, want het pand was in slechte staat en niet geďsoleerd. Het verbouw-traject duurde maar liefst zeven maanden voordat ik aan de inrichting van de showroom kon beginnen; ook dat duurde ruim twee maanden. Ik heb samen met een interieurontwerper zelf de indelingen ontworpen. We hebben nu een showroom met een oppervlakte van 1.100 vierkante meter, 24 keukenopstellingen en 11 badkameropstellingen. Dan heb ik het nog niet eens over het regelen van de verzekeringen en de benodigde ICT. Vervolgens is er vakkundig personeel nodig, ook op gebied van badkamers en installatie. Het was een hectische periode van vele maanden. Ik wilde alles meteen goed en met een volledig aanbod. Het was een heel avontuur. Het is dan ook fantastisch om te zien, dat we na de opening in oktober, een vliegende start konden beleven; met een omzet die bijna twee keer zo groot was dan vooraf begroot.”

Hoe was het met de gebruikelijke opstartproblemen?
“Natuurlijk gaat zoiets niet zonder strubbelingen. Je krijgt in zo’n opstartfase bijvoorbeeld al gauw te maken met het eerste personeelsverloop. En op het moment dat we open gingen, werd er door de installateurs nog volop gewerkt aan het plaatsen van de laatste badkamers. Bovendien is het niet niks om een succesvolle baan op te zeggen en het management van je eigen horeca-onderneming uit te besteden.
We kunnen echter niet anders dan tevreden zijn over de stap die we gemaakt hebben. Dit is echt míjn keukenwinkel volgens mijn eigen ondernemerschap; en we hadden bijvoorbeeld alle vrijheid om het interieur van de winkel te kiezen, binnen de kaders van het Grando showroomconcept. Ik heb er een goed gevoel over en voel me thuis in mijn eigen winkel. De Grando-organisatie en ikzelf blijken wederzijds vertrouwen in elkaar te hebben. Mijn focus ligt nu op het aanbrengen van de finesses van de bedrijfsvoering, alles nog helderder in kaart te brengen en nog meer op kwaliteit gaan sturen. Mijn huidige werknemers Erwin en Marije hebben gelukkig de juiste ervaring op gebied van keukens en sanitair; een van hen werkt zelfs al 25 jaar in de keuken- en badkamerbranche. Dat team wil ik dit jaar nog met twee extra personen uitbreiden. Ik zie het allemaal als een prachtig avontuur, waar ik het maximale uit wil halen. Ik heb er erg veel zin in, we gaan iets moois neerzetten.\"

Combinatie keukens en badkamers
\"Doordat we met onze klanten heel veel combi-afspraken kunnen maken voor keukens én badkamers, kunnen we ook tot prima marges komen. Die combinatie doen we vanaf het begin en past dus binnen de opzet van dit bedrijf. Logisch nadenken blijft de basis van ondernemerschap, we hebben in het begin gelijk gemerkt dat de potentie op het gebied van combi-afspraken erg hoog is in mijn verzorgingsgebied. Hier heb ik gelijk op ingespeeld door mijn marketing deels bij te sturen en hierop te laten focussen. Tevens hebben we een eigen kostencalculatie ontwikkeld van wat de montage van een keuken of badkamer kost; met standaard tarieven. Dat scheelt veel kostenberekeningen en geeft de klant ook duidelijkheid middels veel transparantie; en dat zorgt ook voor vaste prijsafspraken met onze monteurs. Alleen maar win-win situaties. Over het gehele jaar gezien levert die gewenste transparantie door de consument voldoende omzet op voor ons en voor onze monteurs.\"
 
 
Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2019 - maart | Pagina(s) 8
Categorie: Badkamerontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google