Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
ISH kiest voor “moedig kleurgebruik”
 
Van 11 tot en met 15 maart
Vakbeurs ISH in Frankfurt (D) vindt dit jaar plaats van maandag 11 tot en met vrijdag 15 maart. Men verwacht dit jaar ruim 3.000 Nederlandse bezoekers. Het motto dit jaar is: “Water, energy, life”. Wat het design betreft: de ISH 2019 staat in het teken van felle kleuren: tegels, badmeubels, wasbakken en baden krijgen een nieuwe kleurrijke expressie.
 
Veel aandacht zal in Frankfurt, geheel volgens de trends, gaan naar water- en energiebeheer. “Het onderdeel ‘Water’ richt zich met name op duurzame sanitaire oplossingen”, zo geeft de beursorganisatie aan. “Hier gaat het onder andere om intelligente watermanagement-systemen en een optimale beveiliging, besturing en regeling hiervan. Ook schoon drinkwater is gezien de toenemende verstedelijking van groot belang. De uitdagingen voor het badkamerontwerp bestaan in de toekomst nog steeds uit de koppeling van enerzijds thema\'s zoals gezondheid, wellness, comfort, en anderzijds een spaarzaam gebruik van hulpbronnen. De exposanten presenteren hiervoor geavanceerde badkameroplossingen.”

Douchegoten
Easy Drain van het Nederlandse RM&CØ benadrukt op de ISH de ontwikkeling van de slimme douchegoten en -putten met een strak design. “We zijn continu bezig met de ontwikkeling ervan, met noviteiten met onbegrensde aandacht voor kwaliteit en duurzaamheid.” De Easy Drain R-Line wordt bijvoorbeeld gekenmerkt door een verstelbare lengte. De nieuwe Compact sifon is ontworpen voor een eenvoudiger schoonmaken van de drain. En de Easy Drain Compact en Multi TAF kan zowel vrij tegen de vloer als tegen de muur geplaatst worden. Tijdens de Bouwbeurs in Utrecht konden deze noviteiten al worden getoond.

Moedig kleurgebruik
Zeer opvallend zal in Frankfurt de gepresenteerde ontwikkeling van het badkamerdesign zijn. Bij de presentatie ‘Pop up by Bathroom’ in hal 4.0 is namelijk één ding duidelijk: “De presentatie wordt ‘in kleur ondergedompeld’. Terwijl in de afgelopen decennia minimalistische terughoudendheid in kleur-gebruik een teken was ‘besef van design’, is het tegenwoordig ‘het moedige gebruik van kleur’ dat telt. Dan gaat het niet noodzakelijkerwijs om exorbitant kleurgebruik, maar bijvoorbeeld om bruintinten en groen, gemengde tinten of ton-sur-ton kleurenconcepten binnen de lifestyle-badkamer.” Maar ook grijs biedt een contrast met rijkere kleurtinten. In het komende seizoen zullen volgens de beursorganisatie juist de grijstinten hun plaats vinden in de tijdloze moderne badkamer. Zo ook ‘greige’, een afgeleide van grijs en beige. Tegelijkertijd zien we de comeback van verschillende tinten bruin. De tint groen weerspiegelt vervolgens de behoefte aan een natuurlijke omgeving. En blauw wordt steeds populairder als kleur die een ontspannend effect heeft en verwijst naar de uitgestrektheid van de lucht en water; lakfabrikanten hebben het palet ervan aanzienlijk gemoderniseerd. Ook pasteltinten zijn in de meubelsector een trend. Mint, rose-roze en lichtblauw creëren een vriendelijk, verwelkomend effect. “Maar zelfs de tint goud kan een optische hoogtepunt vormen in de badkamer; samen met platina en koper. Zo zijn wastafels soms bekleed met echt bladgoud en ook wanden zijn geverfd in goudtinten.”

Praktijkvoorbeelden
Op de ISH 2019 krijgen tegels, badmeubelen, wastafels en badkuipen dus een nieuwe kleurrijke expressiviteit. Diverse beursdeelnemers bevestigen deze kleurkeuzes. Zo is de Tondo Plus wastafel van Glass Design vervaardigd van VetroFreddo, een innovatief materiaal bestaande uit glaspigmenten en harsen, niet alleen in matt white en matt black, maar ook in gold leaf of silver leaf. Dezelfde afwerkingen zijn tevens beschikbaar voor de bijpassende schappen, zeephouders en spiegels.
Kranenproducent Ritmonio presenteert technologisch geavanceerde oplossingen, die het concept van \'kranen\' overstijgen ten gunste van een badkamerarchitectuur als geheel. Daarvoor kiest dit merk onder meer ook voor opvallende goudkleurige kranen.

Gepersonaliseerd
Axor kondigt de uitbreiding van haar collectie MyEdition aan. Tijdens de ISH worden twee nieuwe varianten met stijlvolle finish gepresenteerd. “In een wereld waarin alles is aan te passen aan persoonlijke smaak, biedt Axor MyEdition een nieuwe dimensie op het gebied van personalisatie, om het badkamerinterieur naar eigen wens vorm te geven.” Binnen de MyEdition collectie bestaan de kranen uit een lineair vormgegeven ‘body’ en een afwerking door een stijlvolle cover. Deze zijn te personaliseren met verschillende materialen en kleurvariaties zoals brushed black chrome of polished gold. De uitbreiding van deze collectie omvat onder meer de versies leather, marble white, marble black en wood. In Nederland vindt in april de feestelijke opening van The Water Studio van Axor en Hansgrohe in Amsterdam plaats, met de onthulling van deze geheel nieuwe Axor-collectie.
Er is meer nieuws uit Nederland. Eelke Keersemaker van Sanimex Design: “We willen de succesvolle start op de Nederlandse markt van het 100 procent Italiaanse kranenmerk Giulini vervolgen met de introductie van een uitgebreide collectie buitendouches. Op de ISH worden onder meer de collecties van Tender Rain en Giulini getoond.”
 
 
Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2019 - februari | Pagina(s) 24
Categorie: Vakbeurzen
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Merkt u wel eens dat uw klanten rechtstreeks in China kopen?