Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
Inloopdouche blijft populair
 
Vijf belangrijke douche-trends
Het percentage consumenten dat \'bad eruit en douche erin\' als trend ziet, is in drie jaar toegenomen van 18 procent naar 22 procent, zij blijkt uit recent Qudata-onderzoek onder 3.500 badkamerconsumenten. De douche is voor de Nederlander dus een zeer belangrijk onderdeel van het sanitair. Welke trends en noviteiten zijn daarbinnen waar te nemen?
 
Wanneer we kijken naar de belangrijkste trends die de ondervraagde consumenten noemen op gebied van douches, dan zien we -naast bad eruit en douche erin- dat de behoefte aan inloopdouches en grote douchekoppen nog steeds toeneemt. De top vijf wordt aangevuld met douchegoten en softclosing douchedeuren. De douchegoten worden momenteel door 21 procent een trend genoemd; een lichte afname ten opzichte van het jaar 2017 (24 procent).

Inloopdouche
Vijf jaar geleden gaf 38 procent van de consumenten de inloopdouche aan als belangrijke trend. Afgelopen jaar was dit toegenomen naar 45 procent. Inloopdouches hebben op zich al een minimalistische uitstraling; de hedendaagse industriële stijl biedt tevens mogelijkheden om deze een trendy frame-vorm te geven. Sealskin introduceerde bijvoorbeeld haar ‘Contour’-douches met een frame- of een raamprofiel dat tot 50 procent smaller is dan gebruikelijk. Sealskin: “Zo is Contour erg stabiel en tegelijkertijd strak en modern en onder meer leverbaar in het trendy matzwart. Diverse huidige trends komen daardoor in Contour bij elkaar. Het resultaat is een stoere, moderne douche met een minimalistisch kader; dit kader is bij de inloopdouches slechts 25 mm.”

Grote douchekoppen
De grote douchekoppen en watervaldouches werd in 2014 door 35 procent een trend genoemd. Dat nam sindsdien toe naar 43 procent. De ontwikkelingen op dit gebied staan niet stil. De PowderRain technologie van Hansgrohe verfijnt bijvoorbeeld de douchestraal zes keer. “Daardoor ontstaan duizenden minuscule water parels ontstaan; hierdoor ervaar je een hele volle, maar ook zachte douchestraal die het lichaam als een warme cocon omhult.” PowderRain is overigens niet alleen zacht, maar ook effectief. De vele volle druppels wassen zeep en shampoo grondig weg. Het concept is tevens opmerkelijk stil en reduceert het watergebruik.
Damixa introduceert een nieuw design voor haar douchesysteem Slate, met tevens diverse nieuwe functies. Kenmerkend voor de Slate 4 is bijvoorbeeld het matzwarte rubberen oppervlak met de slimme Rub Clean functie bij de regendouche. “Met behulp van deze functie kan er met een vinger makkelijk over het flexibele zwarte rubberen oppervlak worden gewreven om kalkaanslag te verwijderen.” De handdouche van de Slate heeft in plaats van één straalsoort nu drie verschillende stralen, die makkelijk zijn te bedienen via een knop op de handdouche zelf; tegelijkertijd is de handdouche groter geworden.”

Softclosing en scharnieren
De softclosing douchedeuren worden door 15 procent van de consumenten genoemd; ongeveer gelijk aan het voorgaande jaar. Naast softclosing spelen aan producentenzijde scharnieren een steeds belangrijker rol. Een goed voorbeeld hiervan is HSK Duschkabinenbau dat haar Aperto-scharnier introduceerde. De Aperto doucheklapdeur is doorontwikkeld voor extra comfort en ruimtewinst. “Dankzij het innovatieve Aperto-scharnier kan de douchedeur niet alleen eenvoudig naar buiten en binnen zwenken, maar ook royaal worden geopend. Dat maakt de nieuwe doucheoplossing perfect voor nissen, hoeken of andere inbouwsituaties, waar de ruimte beperkt is. De douchedeur kan verder naar buiten en naar binnen worden geopend dan voorheen, zodat deze niet in de ruimte uitsteekt en geen waardevolle ruimte in beslag neemt.” De elementen zijn bovendien bewust minimalistisch vormgegeven, zodat de glazen oppervlakken de badkamer groter doen lijken.
 
 
Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2019 - februari | Pagina(s) 22
Categorie: Douches(cabines)
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Waarmee bent u het meest actief op social media voor uw bedrijf?