Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Samsung grote stijger in segment Koken
 
Marktaandelen grootste merken
Het relatief nieuwe merk Samsung is snel bezig marktaandeel te veroveren op de markt van kooktoestellen. Traditionele merken zoals Bosch en Siemens tonen ook een stevige groei van hun marktaandelen. Kortom, de markt is in beweging. Zo blijkt uit recent onderzoek van Qudata Markt- & Trendanalyses.
 
In dit artikel geven we een overzicht van de ontwikkeling van de marktaandelen van de grootste merken. De categorieën kooktoestellen zijn kookplaten, ovens, stoomovens en fornuizen. In deze categorieën is elk gekeken naar de grootste zes merken.

Kookplaten/
In de categorie Kookplaten is Siemens al jaren de grootste, op de voet gevolgd door Bosch. Twee ijzersterke merken. Het marktaandeel van Siemens steeg sinds half 2016 van 20 procent naar 27 procent eind 2018. Het marktaandeel van Bosch steeg van 15 procent half 2016 naar 20 procent eind 2018. De sterkste stijging vertoont echter Samsung, dat half 2016 nog maar 4 procent marktaandeel had en groeide tot 13 procent eind 2018; een verdrievoudiging. (Grafiek 1)

Ovens/
Ook bij de categorie Ovens blijven Siemens en Bosch door de jaren heen marktleider. Het aandeel van Siemens daalde weliswaar een beetje van 15 procent half 2016 naar 14 procent eind december, maar is daarmee nog steeds het grootste merk. Het merk Bosch groeide licht van 11 procent naar 12 procent december 2018.
De marktaandelen van Miele (8 procent) en AEG (6 procent) bleven in de meetperiode ongeveer gelijk. Ook het in oven-segment steeg Samsung flink en wel van 4 procent half 2016 naar bijna 7 procent eind 2018. Ook het marktaandeel van Whirlpool steeg van 4 procent half 2016 naar 7 procent eind 2018. (Grafiek 2)

Stoomovens/
Globaal bleven de marktaandelen van de grootste zes merken gelijk. Ook hier als uitzondering het merk Samsung, dat groeide van 5 procent half 2016 naar 8 procent eind 2018. Ook Neff vertoonde een stevige groei met een marktaandeel van 2 procent in 2016 naar 7 procent eind 2018.
De merken Bosch, Siemens en Miele wisselden de afgelopen jaren van eerste plaats. (Grafiek 3)

Fornuizen/
Naast Bosch en Siemens zien we hier dat ook de fornuizen van Boretti de hoofdmoot vormen. Bosch groeide van 7 procent naar 11 procent in 2018 en is daarmee de grootste eind 2018. Siemens groeide van 5 procent naar 8 procent en Boretti van 7 procent naar 8 procent in deze periode.
Ook hier groeide Samsung relatief het snelst en wel van 2 procent in 2016 naar bijna 6 procent eind 2018. Etna en AEG groeiden eveneens, maar minder sterk. (Grafiek 4)

Tot slot/
De marktaandelen zijn berekend over álle verkoopkanalen van kooktoestellen. Dus deze cijfers betreffen niet alleen het marktaandeel van de keukenspecialist, al kan die in sommige gevallen oplopen tot boven de 90 procent! Marktaandelen zijn voorts berekend in aantallen producten en niet in omzet.
In het volgende artikel wordt gekeken waar deze merken kooktoestellen het best verkocht worden: keukendetaillisten, woonwarenhuizen, huishoudelektrozaken en dergelijke.

Dit artikel is verschenen in KIM-2-2019.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - februari | Pagina(s) 22
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google