Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Hoe werkt 'smart kitchen' in de praktijk
 
Unlock the future
Wat betekent 'The Internet of Things' in ons dagelijkse leven in de keukenruimte? In de KIM jubileum-editie van ruim een jaar geleden keken we al eens 15 jaar vooruit. Welke ideeën zijn op dit moment al concreet gemaakt? We gingen op bezoek bij Karin Bos, 'ambassador home connect' binnen BSH Huishoudapparaten en bij de huisshow van Whirlpool en Bauknecht.
 
Karin Bos ging op het thema ‘smart kitchen’ in, tijdens de eindejaar-bijeenkomst van de beroepsvereniging van Nederlandse interieurarchitecten (bni) in de SieMatic showroom te Houten.
“Bij een keuken gaat het om een mooi design, technische hoogstandjes en met name om oplossingen voor de consument”, zo vertelde zij de architecten. “Zo kiest de consument er tegenwoordig voor om bepaalde dingen niet meer zichtbaar te hebben, zoals de afzuiging in de keuken. Het gaat er daarbij vooral om dat de keuken wordt gezien als een onderdeel van het totale wonen. Dat houdt in toenemende mate in, dat de aanwezige apparatuur ook kan communiceren met alles binnen die totale woonruimte. Om nog even bij de afzuiging te blijven: een plafond unit die rondom voorzien is van ‘motion light’, kan via WiFi met je iPhone worden bediend, net als de andere vormen van ‘intelligente verlichting’ in de woning. Maar dat geldt ook voor alle andere apparatuur. We willen als producent onze apparatuur zo maken dat we bij de mensen niet alleen in hun keuken komen, maar in hun leefwereld.”

HomeConnect
Daarmee komt Karin Bos bij het item van het ‘HomeConnect’-concept van BSH. “Onze grote huishoudelijke apparaten, maar ook onze stofzuiger en koffiezetter zijn uitgerust met een WiFi verbinding. Het systeem wordt verbonden met de router in de woning en vervolgens wordt het mobiele device verbonden met de huishoudelijke apparatuur. Dan is het toepasbaar voor heel verschillende doelgroepen. Iemand met een drukke baan kan bijvoorbeeld de door hem of haar bereide en diepgevroren maaltijden ‘s morgens in de oven plaatsen. En via de iPhone wordt vervolgens een kwartier voor thuiskomst gekozen voor regenereren, zodat de maaltijd op tijd klaar is. Iemand anders vindt het juist belangrijk dat hij of zij het kookproces kan monitoren en overal kan controleren wat de kerntemperatuur is en hoe lang het proces nog duurt. En wanneer de oven klaar is, klinkt er in de ruimte waarin je dan bent een geluid- en lichtsignaal. Automatisch kan dan ook de verlichting in de eetruimte op de gewenste manier gaan branden en bijpassende muziek worden aangezet. De recepten worden bovendien via de oven weergegeven, met de bijbehorende instellingen en updates.”

App-bediening
Tijdens de huisshow van Whirlpool en Bauknecht in de fraaie nieuwe showroom te Breda werd in januari jl. ook uitgebreid aandacht besteed aan de connected mogelijkheden en de bediening via een app bij nieuwe ovenseries als de W11. “Onze generatie vindt dit misschien nu nog ‘een beetje spannend’, maar onze kinderen weten binnenkort -over een jaar of drie- niet meer anders”, was het uitgangspunt. Maar omdat momenteel nog niet iedere klant daar al helemaal aan toe is, zijn de apparaten vanzelfsprekend ook met de hand te bedienen. Belangrijk is dat de gebruiker met weinig moeite zo veel mogelijk uit een apparaat kan halen. “Je hoeft alleen de stappen binnen het proces te doorlopen en je eigen keuzes aan te geven. Wil je vlees of vis gaan bereiden etc. Dat proces kan nu dus ook via de app geregeld worden. Daarvoor zijn nodig: het connected apparaat, een WiFi-verbinding, een app en -heel belangrijk-: een organisatie die deze app goed ondersteunt. Daarom hebben we als bedrijf een belang in Yummly, het grote online platform voor recepten, zodat maandelijks tientallen nieuwe recepten gedownload kunnen worden. Op dit moment omvat ons concept al meer dan 400 recepten. Daarbij kan je ook nog extra wensen aangeven, zoals weinig calorieën, glutenvrij en vegetarisch. De benodigde ingrediënten voor een maaltijd kunnen in een winkelwagentje geplaatst worden -desgewenst aangevuld met andere boodschappen zoals frisdrank of wasmiddelen- en bijvoorbeeld worden uitgeprint of besteld bij een supermarkt. Het uiteindelijke kookproces kan vervolgens vanuit dat recept via de app worden aangestuurd en door de apparatuur worden uitgevoerd. Met als uitgangspunt: ’Unlock the future!’ En allemaal met als doel: maximale resultaten, zo makkelijk mogelijk.” Voor de nieuwe ovenserie Collection 11 van Bauknecht werkt dit vanzelfsprekend hetzelfde, maar wel met een eigen Bauknecht app en haar MyMenu assisted cooking-concept.
 
 
Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - februari | Pagina(s) 18
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Merkt u wel eens dat uw klanten rechtstreeks in China kopen?