Future-proof
 
Digitalisering en maatschappelijke veranderingen hebben een impact op merkbeleving en marktwaarde. We hebben de komende jaren te maken met een vijftal digitale ontwikkelingen die bepalend zijn voor de toekomstbestendigheid van merken: Kunstmatige intelligente en machine learning maken mogelijk dat klanten nóg beter worden bediend met producten die volledig zijn afgestemd op persoonlijke voorkeuren. De opkomst van 5G creëert ruimte voor ‘unlimited’ (video)content. Virtual reality, augmented reality en mixed reality bieden klanten nieuwe, creatieve manieren om producten en diensten daadwerkelijk te beleven. Internet of Things verbindt al onze apparaten met elkaar via internet. En spraakgestuurde apparaten zullen een deel van de productvergelijking en besluitvorming overnemen en een grote impact op de klantreis hebben. Om toekomstbestendig te blijven moeten we inspelen op veranderingen, meebewegen met de tijd en doelmatig en structureel investeren.
Belangrijk is daarbij dat de klant centraal staat in deze trend ‘Omnichannel & Technologie’ en niet de technologie of de kanalen. Door het combineren en naadloos integreren van alle beschikbare kanalen wordt de service aan de klant verbeterd, waarbij technologie ondersteunend is. Retailers moeten hun netwerk aan ‘touch points’ ontwikkelen vanuit de klantreis en gericht op een naadloze omnichannel omgeving. Een sterk en future-proof merk is daarbij een noodzaak om als bedrijf overeind te blijven. Het merk dient leidend te zijn voor al het handelen van de organisatie. Goed merkmanagement zorgt voor een centraal aanspreekpunt die als merkeigenaar afdeling overstijgend opereert. Drie tips voor merkinnovatie: blijf trouw aan je authentieke verhaal; definieer een organisatievorm die dialoog en interactie faciliteert; en maak je merkprestaties meetbaar. Consumenten vinden het daarbij steeds belangrijker dat merken oprecht zijn en een ‘doel’ hebben; een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. De vijf genoemde digitale ontwikkelingen bieden kansen om daarbij de klantreis te verbeteren.

Jos Voss, sectorspecialist Retail bij Rabobank Nederland
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2019 - januari | Pagina(s) 21
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken