De vijf beste excuses...
 
Het komende decennium wordt de gouden eeuw van de consument. De verandering van de consumentenvraag, gecombineerd met technologische innovaties, zal fundamentele veranderingen blijven stimuleren, ook in onze bedrijfstak en zeker ook al in 2019. Door deze krachten zal de keukenretail de komende jaren meer veranderen dan in de afgelopen 40 jaar. Je zal dus voorbereid moeten zijn. Toch lukt het keukenzaken (en andere MKB-ers) maar niet om met hun strategie aan de gang te gaan. Er zijn genoeg redenen om het ook dit jaar weer uit te stellen. De vijf beste excuses zet ik even op een rij…
1. Alles is stabiel. De omzet gaat goed, onze klanten veranderen niet echt en met de technologische ontwikkelingen in onze keukenbranche loopt het ook niet zo’n vaart. Never change a winning team, toch?
2. We zijn te klein. Een strategie? Dat is alleen van belang voor grote bedrijven, wij zijn veel te klein. Ik heb alles perfect in mijn hoofd, dus ik heb geen strategie nodig.
3. Niemand vraagt erom. Voor mijn mensen hoef ik het niet te doen. Zij willen helemaal geen strategie, ze willen gewoon duidelijke instructies wat ze moeten doen, meer is niet nodig. De bank heeft er ook niet om gevraagd en de boekhouder vond het niet nodig. Dus waarom moeilijk doen?
4. Wij doen niet aan reclame. Mijn klanten komen bij ons via mond-tot-mondreclame. Wij hoeven niets aan onze publiciteit te doen, dus hebben we ook geen strategie nodig. Zolang wij maar goede producten en diensten blijven leveren en zorgen voor een goede service, komt alles goed.
5. Ik heb geen tijd. Ik weet simpelweg niet waar ik de tijd vandaan moet halen om aan mijn strategie te werken. We zijn veel te druk voor dit soort zaken.

Geen tijd of geen prioriteit?
Succesvolle ondernemers zorgen ervoor dat ze een deel van hun kostbare tijd besteden aan dat wat echt belangrijk is, maar misschien (nog) niet urgent. Geen tijd bestaat niet, geen prioriteit wel. Ga het gewoon doen, want er is uiteindelijk maar één reden om het wel te doen: de hele toekomst van je bedrijf hangt ervan af.

Robert Meenink, robert@madmasters.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - februari | Pagina(s) 20
Categorie: Adviezen, Management
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken