Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Er is altijd ruimte voor verbetering”
 
Jaap en Jelle Bakker
Wie wordt in 2019 de Zonvakker van het Jaar? Het duurt nog even voor we dat bekendmaken, tijdens de Romazo Branchedag op 4 november. Tot die tijd maken we in elke uitgave van Zonvakmagazine uitgebreid kennis met de ondernemers die tot de top tien genomineerden behoren. In deze editie: Jaap en Jelle Bakker van Ambiance.
 
Het is alweer 53 jaar geleden, dat de 1e generatie Bakker met het gelijknamige bedrijf begon. “Ik was een jaar toen mijn vader startte. Het zonweringsvak werd in die tijd een beetje geboren. De eerste zonneschermen met houten rollen in plaats van buizen; de timmerman maakte het frame, de zeilmaker maakte het doek erop, zo werkte dat toen. Langzaamaan is de bedrijfstak steeds professioneler geworden, maar mijn vader hoort wel bij de mensen die aan de wieg stonden van wat de branche nu is. We zien nog wel eens wat terug uit die tijd, wat nu pas vervangen moet worden. Sta ik met de hand een doek vast te naaien. Dat heb ik vroeger nog van mijn vader geleerd, maar dat gebeurt tegenwoordig nog zelden.” Zoon Jelle vult aan: “We kunnen natuurlijk beter een nieuw scherm verkopen, maar tegelijkertijd, we helpen zulke klanten graag, Het is toch mooi dat wat opa gemaakt heeft, nog steeds functioneert.”

Onderaan de ladder
Al vanaf zijn tiende jaar werkte Jaap Bakker in het zonweringsbedrijf van zijn vader mee. ”Zat ik onderaan de ladder, letterlijk. Mocht ik dingen aangeven.” Ook zoon Jelle groeide op tussen de zonwering. “Toen ik jaar of 9 was ben ik begonnen met auto’s wassen, een beetje opruimen in de loods. Ik wilde graag wat doen. Vanaf een jaar of 13,14 ging ik mee in de vakanties en zat ik al snel in de hoogwerker.” Anders dan Jaap, die altijd in het familiebedrijf gewerkt heeft, maakte Jelle nog een zijsprongetje naar de autobranche. Een leerzame periode, concludeert hij wanneer hij terugkijkt. “Je moet niet met je eigen portemonnee verkopen, dat heb ik daar geleerd. Ik werkte bij een heel groot bedrijf, met zo’n 400 mensen, daar was je echt een nummer. Ik weet nu dat dat iets is dat ik nooit wil, ik hou het graag een beetje persoonlijk.”

Jaap Bakker: “Mijn zijsprongetje zou eigenlijk de militaire dienst geweest zijn, maar mijn vader had buiten mijn weten om vrijstelling geregeld. Voor mij was dat oké; als het niet gaat zoals gedacht, dan gaat het maar zoals het gaat”, lacht de ondernemer. En het heeft ook altijd goed gevoeld: “Het bedrijf is altijd mijn hobby geweest. Als we vergadering hebben bij Ambiance lachen we wel eens: wij kunnen ook niks anders. Maar het voelt oprecht goed, nog elke dag. Als je te vaak met tegenzin aan het werk gaat, wordt het tijd te stoppen.” En stoppen is voorlopig niet aan de orde voor Jaap, al geeft hij aan dat in de dagelijkse praktijk de rol van zoon Jelle en zijn zus Marieke steeds belangrijker wordt. “De jonge generatie doet steeds meer. Op papier is het nog volledig mijn bedrijf, maar in de praktijk doen Jelle en ik alles samen. Vanaf dag één dat hij serieus nadenkt over overname op termijn, betrek ik hem bij alles. Hij weet precies hoe het bedrijf ervoor staat, hoe dingen gaan. Als er morgen wat met mij gebeurt, hebben ze twee dagen voor verdriet en de derde dag moeten ze weer omzet draaien. Het geeft mij een stuk ontspanning, de wetenschap dat het met dit bedrijf sowieso goedkomt.”

Betrokkenheid
Jelle haakt hier op in: “We zijn een echt familiebedrijf. In totaal werken we met 15 medewerkers, waarvan zes mensen directe familie, waaronder mijn zus, zwager en mijn vriendin. Er is geen hoekje in het bedrijf waar niet iemand zit die zwaar betrokken is. Maar dat geldt ook voor de andere medewerkers, daar zoeken we mensen ook op uit. Je moet hier bij passen. Al die betrokkenheid werkt heel aanstekelijk. Voor ons gevoel zijn we hier één grote familie, we komen alleen niet bij iedereen op de verjaardag.”

Koploper
Ambiance Bakker is een bedrijf dat graag voorop loopt. Jelle: “We streven in de markt naar een positie in het hoge semgent. Daar hebben we te maken met een klant die terecht veel verwacht en eist van ons. Dat is topsport beoefenen, maar wij willen ook graag de beste zijn. Mensen geven hier een hoop geld uit, daar mogen ze ook wat voor verwachten.” Al eerder, in 2005, werd Jaap Bakker winnaar van de Zonvakker van het Jaar award. Destijds werd het bedrijf door de jury geroemd “vanwege onder meer het ambitieuze managementbeleid, de uitzonderlijk goede inrichting van de toonzaal en het vooruitstrevende veiligheidsbeleid”. Op al die onderdelen is er in de loop der jaren niets ingeboet. De showroom in Gorinchem werd vorig jaar volledig onder handen genomen en ook in Roosendaal heeft Ambiance Bakker een vestiging die helemaal ‘van deze tijd’ is. Gaat het om veiligheid, dan is de familie Bakker daar nog altijd heel duidelijk in: enorm belangrijk als onderdeel van de bedrijfsvoering. “Elk personeelslid krijgt BHV training. We vinden het belangrijk dat twee monteurs op een werkplek elkaar zonodig kunnen helpen als er wat gebeurd. Hetzelfde geldt op winkelvoer, naar elkaar, maar ook naar klanten toe. Voor ons hoort dat bij het gastheerschap. Als je goed bent voor je mensen, zijn ze dat ook voor jou. Dat geldt zowel voor klanten als personeel.” Jaap vervolgt: “Iedereen hier heeft z’n VCA, een hoogwerkers diploma, alle gereedschap wordt altijd gekeurd, dat deden we ook al voordat het moest. Qua veiligheid zijn we wel een beetje het braafste jongetje van de klas.”

Professionalisering
Er wordt sinds de bekendmaking van de top tien kanshebbers op de titel Zonvakker van het Jaar 2019 veel gestemd, ook op Ambiance Bakker. “Een prachtig familiebedrijf en een prachtige nieuwe showroom.” “Een echte vakgek met een hecht, energiek team.” “Ambitieus, altijd bezig zichzelf te verbeteren.” Het is een kleine greep uit de motivaties die gegeven worden wanneer branchegenoten hun stem uitbrengen voor Jaap Bakker. De zonweringsspecialist herkent zich er zeker in: “Het kan altijd beter. Eigenlijk is het nooit goed genoeg, er is altijd ruimte voor verbetering. Het zou toch raar zijn die kansen niet te pakken, daardoor blijf je groeien.” Jelle zit wat dat betreft net zo in elkaar. “Op school was het anders hoor, al kreeg ik van mijn vader als ik met een zeven thuis kwam wel de vraag waarom het geen acht was. Maar inmiddels ben ik net als mijn vader. Het kan altijd beter.” Dingen doen ‘omdat we het altijd zo doen’ gaat er bij vader en zoon Bakker ook niet in. Jaap: “Ik neem graag dingen aan van de nieuwe generatie. Laat me graag vertellen hoe sommige dingen nu moeten, zoals met de nieuwe automatisering.” Jelle haakt in: “Mijn vader staat overal voor open. Natuurlijk knalt het af en toe, maar zonder wrijving geen glans. Zoals Jaap kan inmeten dat kan niemand. Zo goed word ik nooit, maar ik kan weer een stempel drukken op bijvoorbeeld de sales.” Jaap knikt bevestigend: “We vullen elkaar heel mooi aan. Ondertussen ben ik meer medewerker dan zij. En dat is ook goed. Zij moeten het straks doen. Voor de branche vind ik het heel goed, de komst van een nieuwe, jonge generatie. Dat hebben we nodig. Zelf kom ik van de ambachtschool en veel collega’s van mijn leeftijd hebben datzelfde of zelfs minder. De nieuwe generatie heeft veelal doorgeleerd. Technisch is mijn generatie goed, maar de branche heeft professionalisering nodig. Een volgende generatie, die wat meer bagage meebrengt, kan ons naar een hoger niveau kan brengen.” De branche moet beter, dat is de stellige mening van Jaap Bakker. Om die reden stond hij ooit aan de wieg van de Ambiance-organisatie. Ondertussen is hij uit de raad gestapt - “het was tijd voor verjonging” - en is hij actief binnen Romazo. “Ik wil de branche straks graag zo goed mogelijk achterlaten, daar wil ik ook zelf graag in investeren. Bij Romazo gaat het over scholing, cao’s, monteurs. Belangrijke onderwerpen, daar praat ik nu over mee. Ik wil dat Romazo-bedrijven met kop en schouders boven anderen uitsteken. Vanzelfsprekend zijn we daarmee hier intern ook bezig. Alle monteurs zijn nu bijvoorbeeld bezig met een Solar-scholing. Ook daarin willen wij voorop lopen.”

Ambitie te groeien
Dochter Marieke bestuurt tegenwoordig de interne organisatie bij Ambiance Bakker. Een organisatietalent, die op dat vlak net als Jelle een duidelijke meerwaarde brengt in het bedrijf. Het is de wens van broer en zus Bakker het zonweringsbedrijf van Jaap tezijnertijd samen over te nemen. Jelle: “Heel lang heb ik gezegd, dat ik het alleen wilde doen, maar inmiddels zie ik duidelijke de toegevoegde waarde van mijn zus.” Hij lacht: “Voorheen waren we best wel water en vuur, maar het bedrijf en de samenwerking heeft er ook voor gezorgd dat we echt een band gekregen hebben.” Voor Jaap is het een heel prettig idee, te weten dat hij zijn zonweringsbedrijf op een dag met een gerust hart aan de derde generatie kan overdragen. “Ik zie in onze branche best veel ondernemers die moe zijn, geen positief gevoel meer hebben over de toekomst. Wij staan zeker open voor een overname, wie weet zit er een keer een pareltje tussen.” Jelle: “We hebben zeker de ambitie om te groeien. Ofwel we nemen binnen afzienbare tijd een collega over en als we daar niet uitkomen, dan openen we een eigen nieuwe vestiging. Wij hebben wel helder waar we als Ambiance Bakker heen willen.”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - januari | Pagina(s) 6
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Waarmee bent u het meest actief op social media voor uw bedrijf?