Klik voor foto Klik voor foto
 
“Bedrijfszekerheid en idealisme gaan hand in hand”
 
Patrick van Loosbroek, Unilux:
In 2018 stond verdieping van de duurzame gedachte op de agenda bij Unilux. In de duurzaamheidstrategie van Unilux waren eerder carbon footprint, material sourcing uit de directe omgeving en \"Made in Holland\" voorzien als belangrijke peilers binnen het maatschappelijk verantwoord ondernemen. \"Inmiddels is 90% van het door ons verwerkte aluminium al gerecycled\", vertelt CEO Patrick van Loosbroek.
 
“Daarnaast repareren we ook alle Unilux horren: ook dat hoort bij een stuk duurzaamheid. We werken hier met een schoon kleurproces en ons wagenpark is hybride of elektrisch. Verantwoord ondernemen is verantwoord werken.  Aluminium is een dankbare duurzame grondstof vanwege de onuitputtelijke terugwin mogelijkheden. En 85% van de dealers besteld bij Unilux middels ons online bestelplatform, ook dat levert een bijdrage aan het duurzamer (ver)werken.”

Bijen behouden
De meest recente ontwikkeling, Fractions, is ook een prachtig voorbeeld van duurzaam ontwikkelen; geen houtverbruik, lokaal gerecycled, goed beschikbaar en ook weer 100% recyclebaar. “We werken hier niet tegen de natuur in, maar eerder mét de natuur mee.” In aanvulling op dat laatste standpunt is Unilux in 2018 ingestapt als partner van de Nationale Bijenstrategie die 45 landelijke partners verenigt in het verlangen om zich in te zetten voor het behoud van de bijen. “Bijen sterven uit door onze manier van leven en dat is echt iets om je zorgen over te maken”, vertelt Patrick. “We hebben 1600 dealers in Nederland, het zou zonde zijn om hen niet deze boodschap te laten vertellen. Over de bloempjes en bijtjes, maar dan anno nu.”

Het volgende duurzaamheidsproject voor Unilux wordt momenteel onderzocht. Van Loosbroek vertelt: “Om onze capaciteit te vergroten zijn we voornemens te investeren in een nieuwe poedercoating-installatie. De voorkeur gaat natuurlijk uit naar een gasloze oven. Dat klinkt voor de hand liggend. De fabrikanten lijken nog wat achter de muziek aan te lopen, wat vreemd is omdat het toch langere termijn investering betreft. Duurzaam ondernemen is nog niet altijd even haalbaar. Voor 2019 worden de projecten rondom dit vraagstuk en anderen op productniveau nog verder opgepakt en uitgevoerd. Wij vinden het leuk naar oplossingen te zoeken waarbij bouwen aan bedrijfszekerheid hand in hand gaat met ook deze vooruitgang.”

Bijzonder lichteffect
“De presentatie van de aluminium shutters, Fractions op de VT Wonen & Design beurs in 2017 heeft zijn vruchten afgeworpen in 2018. Het product is met succes ontvangen door het grote publiek, maar blijft tegelijkertijd zijn exclusiviteit behouden”, aldus Van Loosbroek. Niet alleen in vorm, maar ook in functionaliteit zijn Fractions een vernieuwend product. Van Loosbroek legt uit: “We hebben het fenomeen lichtinval in dit product benaderd vanuit een natuurkundig verschijnsel, diffractie genaamd. Diffractie
staat voor de directe toetreding van licht, zonder reflectie en is relatief ongebruikelijk bij raamdecoratie.
Het zorgt voor een bijzonder lichteffect; een lichtgolf wordt afgebogen door een ondoordringbaar obstakel (het paneel).” Hij vervolgt: “Zonnestralen komen evenwijdig van grote afstand en door diffractie is de lichtopbrengst bij onze verticale shutters binnen groter dan je in eerste instantie zou verwachten. Het licht weerkaatst niet eerst op lamellen die vaak ook een kleur meegeven aan het licht, zoals bij traditionele shutters, maar valt rechtstreeks door de sleuven van Fractions in de kamer. Het licht wordt geknepen, en afhankelijk van de stand van de zon kun je zo de hele dag genieten van de meest optimale lichtinval.”

Plannen 2019
“We hebben echt een verhaal te vertellen met Fractions” voegt marketing manager Hanneke Harmeling toe. “En dat verhaal moet je ondersteunen met veel beeldmateriaal en beleving. Het moet verteld worden door mensen die het product omarmen en weten toe te passen. We zien dat wanneer een project eenmaal afgerond is, vaak het volgende alweer verkocht wordt. De dealers ervaren toch de vele voordelen van dit product én beseffen dat ze iets unieks verkopen. We gunnen Fractions zeker nog meer tijd om verder door te ontwikkelen en te innoveren. We zijn volop bezig met nieuwe plannen voor 2019. Zo zijn we in gesprek met een vooraanstaande ontwerper, die met zijn inzichten Fractions graag mee verder gaat ontwikkelen. Maar daarover later meer....”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - januari | Pagina(s) 30
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Waarmee bent u het meest actief op social media voor uw bedrijf?