Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
Niets is te gek voor Markiezen Nederland
 
Volop kansen in 2019
Voor Markiezen Nederland was 2018 een uitstekend jaar. Het jaar bovendien waarin het bedrijf uit Geldermalsen ervoor heeft gekozen zich volledig toe te leggen op markiezen. "We zijn begin vorig jaar helemaal gestopt met de verkoop van zonwering en doen nog enkel de productie van markiezen. Evengoed hebben we in 2018 50% geplust."
 
Een goed jaar dus voor Markiezen Nederland. “We hebben een druk seizoen achter de rug, dat duurde zeker tot en met oktober en loopt nog steeds boven verwachting. De enorme groei die we doormaken zal ongetwijfeld een keer ophouden, je kunt niet elk jaar zo hard groeien. Dit seizoen hebben we echt topweer gehad, dat heeft voor deze branche natuurlijk wel geholpen. Ons doel is ook dit jaar weer minimaal 20% groei te realiseren. Op termijn willen we wel verdubbelen.”

Volop kansen
Johan Hol en Aart van den Berg stralen een en al enthousiasme uit wanneer zij praten over hun bedrijf. Acht jaar bestaat Markiezen Nederland ondertussen en de groei gaat zo hard dat verhuizing naar een nieuw, groter pand in Culemborg geen overbodige luxe is. “Een hal van 4.000 m2, voor onze productie plus kantoren en showroom. Het zonweringsbedrijf in Geldermalsen is overgenomen door een collegabedrijf dat hier altijd al de markiezen kocht.” Op de nieuwe locatie is er volop ruimte voor groei. “We willen onze tak horeca-markiezen verder gaan uitbouwen, meer grote modellen maken. Op de locatie in Geldermalsen was daar eigenlijk te weinig plek voor. We maken ze wel, maar hebben geen opslagruimte, dus zodra ze klaar zijn moeten ze meteen de deur uit, Prima, maar als er een keer wat is, is het lastig. Op de nieuwe locatie in Culemborg liggen er wat dat betreft dus volop kansen.”

Alle soorten, elk budget
Voor Markiezen Nederland begint het jaar 2019 dus met verhuizen. Inclusief flexibele medewerkers, werken er momenteel 14 mensen bij het bedrijf. “We hebben een goeie kern qua mensen, willen er nog een paar bij en verder werken we in 1e instantie in het seizoen met uitzendkrachten voor extra bezetting.”
Een flexibele schil dus. “Met een paar vutters die kunnen inspringen als het nodig is tijdens de drukke zomerperiode, daar kunnen we al jaren een beroep op doen. Voor ons heel fijn en zij vinden het op hun beurt fantastisch om nog mee te werken. Ook hebben we nu een goeie jonge kracht en hij heeft het echt in zich. Mooi om te zien, zo’n jongen kan hier echt het vak leren.” Zelf leerden Aart en Johan ‘het vak’ ooit bij Rainbowsol, waar Aart lange tijd op de rolluikenafdeling werkte, voordat hij voor zichzelf begon met het op kleine schaal maken en monteren van markiezen. Bij Rainbowsol, waar ook Johan lange tijd werkte, leerden de twee elkaar kennen. In 2011 begon hun samenwerking met Markiezen Nederland en maken zij ‘markiezen in alle soorten en maten en voor elk budget’. Dat Aart en Johan zelf ook zijn begonnen in de montage, maakt dat zij precies weten hoe dingen werken en hoe ze een markies klaar moeten maken voor montage. “We maken het monteurs zo eenvoudig mogelijk.”

Bijzondere oplossingen
Ze zijn tegenwoordig echt een totaalleverancier, aldus Van den Berg en Hol. “Tot vier jaar geleden lag de focus met name op de standaardmodellen. “Daar waren we goed in en hartstikke druk mee. Bovendien hadden we ook niet de ruimte voor meer. Tegenwoordig doen we zogezegd ook speciale modellen, horecamarkiezen, grote markiezen. Het is belangrijk dat de markt weet, dat bij ons echt alles kan. Alles op maat, niks is ons te gek. Een kap die dieper moet, een nostalgisch randje, een hapje eruit. Alles is mogelijk. Als een klant iets wil, dan maken wij dat. Sinds een paar jaar hebben we twee ervaren markiezenbouwers erbij waar we heel blij mee zijn. We hebben speciale software laten ontwikkelen waarmee we kunnen zien of ideeën haalbaar zijn, het productieproces efficiënter kunnen maken en daarmee de kosten beperkt kunnen houden. Ronde modellen, modellen met een hoek erin, baldakijnen voor hotels en restaurant.” Mooi voorbeeld van zo’n speciaal model is de markies met unieke aluminium kap die door Markiezen Nederland is ontwikkeld. “Door het afwijkende materiaal een onderscheidend product. De markies kunnen we standaard in zes kleuren leveren, vraagt een stuk minder onderhoudt en gaat bovendien veel langer mee. Zowel voor horeca als retail kunnen we elke gewenste bijzondere oplossing leveren. Markiezen Nederland is er echt klaar voor om alles te maken wat de klant wil.”


{Kadertje}
Nieuwe locatie én website
Vanaf maart huisvest Markiezen Nederland in een nieuw riant pand aan de Pascalweg 10 a in Culemborg. En gaat eveneens de nieuwe website van het bedrijf de lucht in: www.markiezennederland.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - januari | Pagina(s) 34
Categorie: Markiezen, Zonwering
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken