Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Schlappi heeft nog zoveel potentie in zich”
 
Dennis Schoormans' 1e jaar
Voor Dennis Schoormans en zijn vrouw Charlotte was 2018 het eerste jaar als zelfstandig ondernemers. De overname van Schlappi Markiezen van Peter en Ans noemt hij "een droom die uitkwam". Samen met Dennis kijken we terug op zijn eerste jaar als ondernemer. "We groeien hard. Dat was ook wel het plan, maar dan moet het natuurlijk ook nog gebeuren in de praktijk." 
 
Dennis en Charlotte kijken terug op een goed eerste seizoen. “De schwung was er een beetje uit bij Schlappi. Met alle respect voor Peter en Ans, maar voor hen hoefde het niet meer zo hard te gaan. Als kersvers ondernemer is dat voor mij natuurlijk een ander verhaal.” Hij vervolgt: “Een omzetstijging hadden we voorzien. Natuurlijk hielp het mooie weer, maar dat was het niet alleen. Nieuw elan en enthousiasme spelen ook een rol. Papier is geduldig, net als plannen, maar het moet vervolgens wel in de praktijk gebeuren. 2018 was een goed jaar, dat hoor je van veel zonvakkers . Tegelijkertijd: je kunt als zonvakker niet drukker dan druk zijn in het seizoen, maar dat wil niet zeggen dat groei overall dan ook winst is.”

Gezamenlijk doel
“We zijn ons terug aan het zetten in de markt, waar Schlappi hoort”, geeft Dennis aan. Zelf gaat de kersverse directeur ook veel ‘naar buiten’. “We hebben een doelgroep voor ogen die Schlappi als bedrijf kan waarderen. We zijn geen prijsvechter, zitten in midden- en bovenkant markt. Onze doelgroep is de toegevoegde waarde dealer.”

Sinds 1 april is Charlotte ook volledig in dienst bij Schlappi. Het samenwerken gaat het echtpaar goed af. “Dat wisten we van te voren wel, maar het is fijn te merken dat het inderdaad goed uitpakt. Zij is thuis de manager, hier ben ik dat en is zij ondersteunend. Geen twee kapiteins. Het voelt hartstikke fijn, dit samen doen. Je steekt er samen energie in, hebt een gezamenlijk doel en belang. En ook een stuk vrijheid, met de kinderen bijvoorbeeld.” Het eerste jaar was het doel: het bedrijf eigen te maken. “Er is opgeschaald qua personeel. En verder was het een kwestie van doen wat je moet doen. De kwaliteit op hetzelfde niveau houden en verder uitbouwen. Qua levertijd zijn we niet boven de vier weken uitgekomen. Dat wordt erg gewaardeerd. Er wordt keihard gewerkt,  we hebben tevreden dealers, er is weer bevlogenheid en ambitie.”

Frisse showroom
“We kijken terug op een fantastisch eerste jaar. We zijn de logistiek aan het optimaliseren, hebben de showroom aangepakt - lichter, frisser - en werken aan productontwikkeling, zoals een nieuw Led-verlichtingsconcept voor horecamarkiezen, waarbij de lichtpunten zijn geintegreerd in het markiesframe. Dimbaar ook, het licht schijnt naar boven of beneden. De dealer hoeft de markies met geintergreerde Led-spots alleen maar op te hangen, stekker erin en klaar. Plug and play dus. De eerste markiezen met deze nieuwe verlichting hebben we in mei in Amsterdam geleverd via een gewaardeerde dealer, het begint nu als een lopend vuurtje rond te zingen. Hier verwacht ik heel veel van. De beste ideeën zijn meestal degenen waarvan je denkt: was dat er nog niet dan?”

Mooie referenties
Even terug naar de showroom. Voor Dennis stond het aanpakken daarvan als prioriteit op zijn lijstje in 2018. Het Schlappi logo is subtiel aangepast en een stukje strakker geworden. “Van jaren 70/80 naar ‘van deze tijd’. Dat waren we ook verplicht aan het merk ‘Schlappi’. Die merkbeleving hoort erbij, net als een bepaalde uitstraling. De kwaliteit stond als een huis, Peter is een vakman die de producten tot hoog niveau heeft gebracht.” Ondertussen heeft het stel in hun eerste jaar al mooie projecten gedaan via het dealernetwerk, zoals Oger in Amsterdam. “Superstrak, geen afwerkband, elk detail moest kloppen. Als het echt specifiek en mooi moet zijn, kom je bij Schlappi uit. Het Amstelhotel hebben we afgelopen jaar ook mogen maken. Dat zijn natuurlijk 2 referenties die bij ons als merk passen en genoeg zeggen over onze kwaliteit.”

Focus 2019
En wat gaat 2019 brengen? Dennis: “We zijn low profile begonnen, hebben eerst het bedrijf leren kennen. Nu gaan we echt van start. Schlappi was een slapende reus, die we nu voorzichtig aan het wakker maken zijn. De reus kan ook nog op gaan staan de komende jaren, Schlappi heeft nog zoveel potentie in zich.” De focus voor dit jaar: de stijgende lijn doorzetten. De productie optimaliseren, het dealernetwerk uitbreiden. Duidelijke keuzes maken: de dealer die kiest voor toegevoegde waarde strategie. “Ik geloof echt in deze kant van de markt; service en kwaliteit. En verder uitbreiden en op een creatieve manier de trouwe dealers marketingondersteuning bieden. Het is niet aannemelijk dat we weer zo’n groei gaan realiseren als in 2018 . Maar je weet het niet. Er is in elk geval wel de ambitie en de verwachting om ook in 2019 weer een flinke stap voorwaarts te maken.”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - januari | Pagina(s) 28
Categorie: Markiezen
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken