Volgt veelkleurigheid het mat zwart op?
 
Dutch Design Week 2018
Ieder jaar in oktober komen designliefhebbers uit heel Europa naar Eindhoven voor de Dutch Design Week. Wat worden de trends voor de komende jaren? En kan dit alles vertaald worden naar de concrete woonwereld? Vier belangrijke aandachtspunten dit jaar: mat zwart; individualisme met veelkleurigheid; duurzaamheid en circulariteit en 3D- en robot print.
 
Matzwart is dé belangrijkste trend binnen de woonwereld van 2018. Dit item kon dan ook niet ontbreken op de Dutch Design Week. Met name in Het Broeinest, een project van Baars & Bloemhoff, groothandel in decoratief plaatmateriaal, werd dit vertaald naar woondesign. Janou Bonnie vertelt namens dit bedrijf: “Al enkele jaren presenteren we hier onze Transitions-collecties, ontworpen door Nederlandse designers. Dit jaar willen we een nieuw label ‘Transitions’ opstarten met een flat pack serie. Tijdens de Dutch Design Week tonen we niet alleen allerlei prototypes, maar ook al producten die daadwerkelijk in onze collectie worden ogenomen. De designers Floor Knapen en Grietje Schepers hebben dit jaar voor ons vier werelden ontworpen. Een daarvan is ‘Tech & Texture’, waarbij diverse opstellingen worden getoond in mat zwart.”
Een prominent onderdeel daarvan is een matzwarte keuken, ontworpen door Ben Hoek. De keuken heeft een stalen frame, voorzien van een matzwart werkblad van Fenix, geleverd door Dekker Zevenhuizen, met kookpitten van PITT Cooking. De uitleg van deze Tech & Texture opstelling luidt als volgt: “De digitale wereld haalt ons in met een continue stroom aan hightech ontwikkelingen. Technologie verplaatst zich ook naar de fysieke wereld. Het ongrijpbare, mystieke karakter van deze trendwereld uit zich in een donker ton-sur-ton palet, andersoortige vormen, contrastrijke structuren en ‘smart’ materials.”

Gewaagde kleurkeuzes
Zoals tijdens modeshows op de catwalk wordt aangegeven, welke richting de mode en de modetinten in de komende jaren zichtbaar worden, zo kunnen we ook tijdens designshows zien welke ontwikkelingen in de woon-wereld verwacht worden. Soms is dat reëel; maar soms ook gewoon wishfull thinking.
In Het Broeinest zien we een verwachting of hoop van designers, dat alles weer veelkleurig zal worden. Het gaat om individualisme, met de keuze voor veelkleurigheid: geen ‘less is more’ meer, maar ‘more is more’.
Die gedachte is niet nieuw, want dat werd twee jaar geleden ook al aangegeven, binnen de trend van individualisering. Een van de thema’s van de vorige editie van Living Kitchen in Keulen was immers al: \"De keuken is het centrale punt geworden voor communicatie en zelfexpressie in de huizen van vandaag. Waar tot voor kort neutrale, zachte kleuren en onopvallende materialen nodig waren, is nu een trend zichtbaar naar personalisering met een verscheidenheid aan materialen en nieuwe kleuren. Met name op plaatsen waar verschillende materialen worden gecombineerd, zijn gewaagde kleurkeuzes mogelijk, waardoor de keuken individueler en kleurrijker wordt.”
Iedere consument wil zijn eigen meubelen, keukens en vooral zijn eigen kleurenpalet. Tijdens de Küchenmeile zagen we dit jaar bij Franke enkele fraaie voorbeelden van retro afzuigkappen in fraaie pasteltinten.

‘More is more’
In Het Broeinest te Eindhoven ging dat een stap verder. Onder het thema ‘More is more’, als uitdaging naar het ‘Less is more’-principe, was sprake van: “Krachtige combinaties van expressieve kleurvlakken en grafische elementen, die letterlijk aan de basis van de trendwereld ‘More is more’ staan. Een wereld met een overdaad aan designs, contrasten en een verrassende mix van vormen en materialen.” Designers konden er veel van hun creativiteit in kwijt, met stoelen en zelfs een keuken. Jasmijn Muskens ontwierp een fraaie stoel binnen deze ‘More is more’ serie. De diepe kleuren van het gekozen HPL matchen perfect met de speelse strepen van het multiplex. De onderdelen bestaan allemaal uit meerdere kleuren. Gastvrouw Janou Bonnie: “Deze stoel wordt in ieder geval in productie genomen en is betaalbaar voor een breed publiek. Mensen kunnen zelf keuzes maken uit materialen; het gaat om betaalbare flat pack producten met hoogwaardige materialen. De gepresenteerde keuken met in bonte kleurvlakken is een ontwerp van Johan Moorman, met een digitale print op gelamineerd materiaal. Moorman is een bekende 3D graffiti specialist, die bereid was voor ons meubels te ontwerpen zoals een tafel en deze keuken.”

Uitgesproken
Het thema ‘Miami Glam’ in Het Broeinest gaat nog weer een stap verder: “Het sleutelwoord is hier: ’uitgesproken’. Geen stijl of smaak is te gek. Opvallende oppervlakken mogen hierbij de basis van het interieur zijn. Durf te kiezen, durf te combineren, want clashen is helemaal van nu.” Het werd met tal van voorbeelden van meubelen en vooral materialen in felle tinten uitgewerkt in het project ‘Collonade’ van designer Tijs Gilde. “We hebben hier onder meer gekozen voor rollen goudkleurig Abet Laminati HPL. Met ‘Collonade’ geeft Tijs Gilde een verrassend antwoord op de vraag hoe je vlakke, decoratieve en constructieve materialen rond kunt maken. De meubels zijn volledig gemaakt van zwart color MDF, zonder dat daar een schroef of lijm aan te pas kwam. Het roze-wit gestreepte HPL decor van Abet Laminati creëert daarbij een verrassend contrast.”
Een andere designer, Lex Pott, presenteerde er zijn ‘Chroma’-meubelen. “Door elk vlak een andere kleur te geven met contrasterend Duropal HPL en kantenband, krijgen de tafels en kasten een nieuwe dimensie.”

3D robotprinten
De mogelijkheden van 3D-printen en -voor grotere oppervlakken- 3D robotprinten is voor designers een grote uitdaging. Er zijn zelfs plannen voor een 3D geprinte brug over een Amsterdamse gracht. Een fraai voorbeeld van 3D-robotprinten voor de woonbranche is de chaise longue, die werd gepresenteerd in Het Klokgebouw. Dit meubel wordt in een case study getransformeerd in een bed. De gebruikers kunnen dus zitten of liggen, en het achterste gedeelte van de chaise longue vervormen, door er simpelweg tegenaan te leunen. Het thema ‘variabel stiffness’ van dergelijke producten werd verder uitgewerkt door Henriette Bier en Arwin Hidding van TU Delft. Bouwbedrijf De Meeuw kwam in samenwerking met Aectual tot een decoratieve 3D geprinte gevel. Deze bestaat ook nog eens uit gerecycled materiaal en is zelfs 100 procent circulair.

Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt door velen al weer als ‘vanzelfsprekend’ gezien en niet meer als een trend voor de toekomst. Opvallend is, dat dit item op de elektronicabeurs IFA in Berlijn vrijwel niet meer genoemd werd. Voor de designers op Dutch Design Week was het echter nog steeds een belangrijke ontwikkeling.
Binnen de reeds genoemde ‘Het Broeinest’-presentatie kwam deze trend naar voren in ‘Trash & Treasure’, met ontwerpen van onder meer Daphna Laurens. Zij ontwierp onder de naam ‘Plank’ een serie kasten, waarin zij speelt met de plaatsing van de panelen. “De kasten zijn uitgevoerd in prachtige HPL structuren van Abet Laminati, Fenix en NTA. Daarnaast maakte Daphna Laurens een modulair bed van losse planken: ‘Deck Bed’. “Grondstoffen krijgen een nieuwe betekenis op het moment dat we natuurlijke bronnen uitputten. Het vraagt om een andere manier van kijken, ontwerpen en creëren. Door te zoeken naar slimme oplossingen, zijn nieuwe grondstoffen en materialen soms dichterbij dan je denkt. Afval is niet langer het eindpunt, maar het uitgangspunt voor iets nieuws.”
Over deze recycling-trend gesproken... Piet Hein Eek toonde in Eindhoven voor de liefhebber zelfs een originele stalen jaren ‘50 keuken; deze liefhebber moet daarbij echter tevens een vakkundig klusser zijn.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2018 - december |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties