Investeer in je medewerkers
 
Het zijn weer de donkere dagen in december, dus kerstdiner-tijd van de diverse gezelschappen: de biefstuk die geserveerd wordt is koud en ook nog eens behoorlijk taai. We hebben onderhand flinke trek en balen ervan. In het overvolle restaurant komt een ober bezorgd naar ons toe en maakt excuses. Hij heeft de keuken al opdracht gegeven voor een nieuwe en legt uit wat er misging. “Ondertussen heren, dames, hebben wij, ter compensatie, een heerlijk tussengerechtje voor u met een bijpassend drankje.” We lachen weer, terwijl de beloofde compensatie al wordt gereserveerd. “Wat een goeie vent”, wordt er gemompeld en de avond wordt blij afgesloten met een flinke tip voor de bediening.
Wat me bijblijft is dit: Een goede ober kan een slechte biefstuk goed maken, maar een goede biefstuk kan nooit een slechte ober compenseren. Lees in plaats van ‘ober’ een ‘keukenadviseur’ en je snapt waar ik heen wil, terugkijkend op 2018.
Achter ons ligt wederom een mooi jaar voor de keukenbranche. De enorme groei van voorgaande jaren is niet gehaald en de verwachting is dat de stabilisatie is ingezet. We krijgen tijd om adem te halen en de helikopter te pakken voor de view: waar staan wij en hoe zorgen we dat we groei blijven realiseren de komende jaren?
Ik praat met een keukenondernemer. “Door de enorme groei was het noodzakelijk om te investeren in ons bedrijf en moest ik nieuwe medewerkers uit de hoge hoed toveren. Ik ben weliswaar blij dat ik de groei heb kunnen realiseren, maar hier een daar hebben we wel wat kleerscheuren opgelopen, zoals meer fouten en medewerkers die het niet hebben kunnen bijbenen. De sfeer wordt er niet beter op.”
Beste keukenondernemer, hoe is het met ‘de obers’ in jullie bedrijf gesteld? Zijn zij in staat om die misser in het keukenverkoop-proces goed te maken of zijn zij, ondanks jullie goed georganiseerd proces, niet in staat om toch die keuken te verkopen? Na een periode van flinke groei is het hard nodig om te investeren in je medewerkers. Maak ze deskundig en laat zij zichzelf ontwikkelen tot blije medewerkers. Blije medewerkers zorgen voor blije klanten. En blije klanten zorgen als ambassadeurs voor nog meer blije klanten. Als klap op de vuurpijl trekt een fijne werksfeer vanzelf goede werknemers aan. Het zou een knallend begin van het nieuwe jaar kunnen zijn: investeren in je medewerkers. Ik wens jullie al dit goeds toe voor 2019!
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2018 - december | Pagina(s) 9
Categorie: Management
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken