Van Handel naar Relevantie
 
Het is een goed gebruik om aan het eind van een jaar terug te kijken, maar ik neem je liever mee naar de toekomst. De toekomst van de keukenbranche waarin nieuwe partijen de richting van onze branche gaan neerzetten. Het huidige bedrijfsmodel bestaat al zo’n 40 jaar. Nadat we zijn begonnen als keukenbouwers ontstond in de jaren ‘70 de keukenhandel. De huidige consument zoekt echter meer. Het huidige model staat door technologische ontwikkelingen en een veranderd consumentengedrag aan het begin van een onvermijdelijke en drastische verandering. Ga jij de verandering leiden of volgen?

Tijd voor vernieuwing
In het komende decennium blijft de grens tussen online en offline vervagen. Maar er is veel meer veranderd. Consumenten willen niet alleen een keuken kopen, ze zoeken vaak veel meer: ontzorging en advies op het gebied van ontwerp, gebruik van apparatuur, trends, plaatsing en onderhoud. Soms willen ze de totaaloplossing, soms slechts alleen een deel. Nu is de enige optie: alles of niets. In mijn ogen een gemiste kans voor additionele omzet.
Service wordt een doorslaggevende factor als het fysieke product (in de ogen van de consument) vergelijkbaar is geworden. Winkelopeningstijden van 9 tot 5 kunnen echt niet meer, klanten willen 24/7 zaken met je kunnen doen. Heb je al een ‘mijn’-omgeving op je website of een app ontwikkeld waarin je alle relevante informatie in het aankoopproces met je klant deelt en hem betrekt bij het hele proces?

Van push naar pull
We gaan van een product-push aanpak naar een wereld waarin de klant jou gaat vinden, waarbij hij al in de oriëntatiefase bepaalt of hij bij jou gaat kopen. Daarbij zijn jouw (online) vindbaarheid en jullie kernwaarden als bedrijf van groot belang. Ben je als bedrijf transparant, dienstverlenend en echt betrokken? En waar laat je dat ook iedere dag zien in je dagelijkse handelen?

Leiderschap
Een ding is zeker: de keukenbranche zoals wij die nu kennen, bestaat over tien jaar niet meer. De vraag is: wie zal de toekomst van onze branche gaan leiden?

Robert Meenink; robert@madmasters.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2018 - december | Pagina(s) 20
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken