Positieve verhalen en verwachtingen
 
Jaarboek 2018-2019
'Als we in 2019 weer zo'n zomer als dit jaar krijgen, wordt het weer knallen. Maar als het een seizoen lang regent, kunnen we iedereen naar huis sturen. Dat is Nederland.' Het zijn nuchtere woorden van Toon van Osta van Roma. Samen met hem en vele anderen uit de zonweringsbranche keken we terug naar het afgelopen jaar en blikken we vooruit op 2019.
 
In de volgende editie van Zonvakmagazine vindt u een uitgebreid jaarboek met verhalen van een groot aantal ondernemers uit de branche. Van Markiezen Nederland, Unilux en Luxaflex tot Allround Zonwering, Jasno, Romazo en Schlappi: tal van zonweringsleveranciers-, retailers en fabrikanten komen aan het woord over het jaar 2018, dat voor vrijwel iedereen “afgrijselijk druk” was en een flinke omzetstijging opleverde. En natuurlijk zullen we in januari, aan het begin van het nieuwe jaar, ook vooruitblikken: wat zijn de verwachtingen en plannen voor 2019? Op deze pagina alvast een paar uitspraken. In het volgende nummer, dat in januari verschijnt, meer van deze ondernemers en tal van anderen uit de branche.

Samenwerking
“2018 was behoorlijk hectisch; ons eerste jaar in de samenwerking met Ambiance. Even wennen aan elkaar, maar de samenwerking loopt goed. Of 2019 een rustig jaar wordt? Dat hebben we hier nog nooit gehad. Er gebeurt altijd veel, productontwikkelingen blijven altijd doorgaan.”
(Erik, Allround Zonwering)

Doorontwikkelen
“De presentatie van de unieke aluminium shutters, Fractions, op de VT Wonen & Design beurs in 2017 heeft zijn vruchten afgeworpen in 2018. Afgelopen jaar hebben veel dealers hun eerste projecten gemonteerd, vooral de toepasbaarheid op bijvoorbeeld draaikiep ramen en deuren en het smalle pakket van slechts 3 mm dik wordt toegejuicht! We zien dat wanneer een project eenmaal afgerond is, vaak het volgende alweer verkocht wordt. De dealers ervaren toch de vele voordelen van dit product én beseffen dat ze iets unieks verkopen. We gunnen Fractions dus zeker nog meer tijd om verder door te ontwikkelen en te innoveren. We zijn volop bezig met nieuwe plannen voor Fractions in 2019.”
(Patrick van Loosbroek en Hanneke Ketelaars, Unilux)

Meters maken
“We hebben het ‘afschuwelijk’ druk gehad. De omzetten waren geweldig. Maar op kantoor was het juist rustig. Mensen gaan pas bellen als ze vragen hebben. Nu was iedereen druk met meters maken.”
(Toon van Osta, Roma)

Verhuizing
“Het is een goed jaar geweest, tot en met oktober bleef het flink druk. We zijn dit jaar gestopt met zonwering, focussen sinds begin 2018 echt alleen op markiezen. Voor het nieuwe jaar staat allereerst de verhuizing naar ons nieuwe pand in Culemborg op de planning.”
(Johan Hol, Markiezen Nederland)

Schitterend jaar
“Een schitterend maar druk jaar. Schitterend, want we hebben een prachtige omzet behaald en hebben ook erg lang van schitterend weer mogen genieten. Druk omdat door het lang aanhouden van dit prachtige weer er erg veel vraag was naar zonwering. Hoe dan ook, van ons mag het elk jaar wel zo\'n zomer worden.”
(Pepijn van Vliet, JVS zonwering)

Droom is uitgekomen
“Mijn eerste jaar als zelfstandig ondernemer, fantastisch. Het is een droom die is uitgekomen, heel fijn dat het goed gaat. We groeien hard, zitten op een goeie 50% omzetstijging. Dat was ook het plan, maar het is natuurlijk prettig te merken dat het ook zo uitpakt.”
(Dennis Schoormans, Schlappi)

Alle zeilen bijzetten
Voor Guillaume Janssen uit Zwolle betekende 2018 vooral “alle zeilen bijzetten” om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen. Met het oog op 2019 wil Guillaume Janssen vooral de lijn van 2018 consolideren. “Om niet continu op onze tenen te hoeven lopen - dit was in 2018 meer regel dan uitzondering- hebben we gemeend er goed aan te doen om te investeren in mankracht.”
(André Janssen, Guillaume Janssen)

Exorbitante stijging
“Het eerste kwartaal van 2018 begon wel goed, maar overtrof de record cijfers van 2017 nog niet. Dit had alles te maken met de mooie nazomer van 2016. 2017 had namelijk niet zo’n fraaie nazomer, deze ging gepaard met veel regen en kou. Zoals bekend in de branche, is de (na)zomer van invloed op de start van het nieuwe zonweringseizoen. Echter vanaf april 2018 begon de markt dan toch los te komen en wel zo hevig dat de omzet binnen de kortste keren exorbitant steeg. Het mooie weer, de economie, alle seinen stonden op groen en alle zeilen moesten worden bijgezet.”
(Chris Kollen, Sunmaster)

Compleet assortiment
“Luxaflex heeft een mooi jaar gedraaid. Onze horren zijn een zeer belangrijk product en pakken enorm veel omzet. Een dealer kan nu op het gebied van horren alles bij Luxaflex vinden, we bieden een compleet assortiment dat perfect aansluit bij onze binnenzonwering. Ook komend jaar komen we natuurlijk weer met nieuwe introducties. In maart/april en november gaat Luxaflex weer vlammen met nieuwe collecties.”
(Silvia Jagtenberg, Luxaflex Nederland)
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2018 - december | Pagina(s) 28, 29
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken