Het ontwerpen van een waardepropositie
 
Ik schreef het al in een eerdere column: digitale transformatie gaat in de eerste plaats over het optimaliseren van de ervaringen die je klanten hebben met jouw bedrijf. Na begrijpen, inspireren en verkennen is het nu tijd voor het ontwerpen van een waardepropositie, ofwel een set voordelen die jouw klanten kunnen verwachten van jouw unieke aanbod.
• Begin goed voorbereid aan een nieuw avontuur. Met de aanpak die ik beschreef in mijn column van KIM 6-2018 hebben we al veel inzicht gekregen in wat je klant nodig heeft. Ook over wat nog kan worden verbeterd in de bedrijfsaanpak om beter in te spelen op wat de klant wil. In deze ontwerpfase gaan we nog een stap verder. Daarin creëer je voor één bewust gekozen doelgroep een unieke totaaloplossing. Niet alleen op basis van een onderbuikgevoel, maar goed onderbouwd en getest.
• Klantprofiel opstellen. In een klantprofiel beschrijf je alle de taken die jouw potentiële klanten in hun privéleven moeten uitvoeren als ze een keuken gaan kopen. Je kan dit doen door een ‘customer journey’ stap voor stap uit te schrijven. Omschrijf daarbij de knelpunten, risico’s en hindernissen die ze op hun pad tegenkomen.
• Waardeprofiel. In het waarde-profiel beschrijf je gedetailleerd de kenmerken van de oplossing die je wil gaan aanbieden. Die oplossing bestaat niet alleen uit de keuken, de apparatuur en het blad, maar vooral ook uit de diensten die je voor je klanten uitvoert. Heb je trouwens wel een op een rijtje gezet wat je allemaal ‘gratis’ voor je klant doet? Beschrijf eens voor jezelf hoe jouw unieke aanbod je klanten het voordeel leveren waar zij naar op zoek zijn en hoe je hiermee de pijnpunten oplost.
• Van behoefte naar oplossing. Makkelijker gezegd dan gedaan. Toch valt het wel mee als je gebruik maakt van Design Thinking. Design Thinking is een methode om innovatie op een creatieve en mensgerichte manier vorm te geven. Unieke waarde creëren, daar gaat het om. Die waarde zit niet alleen in jouw product of dienst, maar vooral in de ervaring van je klant met jouw bedrijf. Je streeft zo naar een aantrekkelijke oplossing voor je klanten, maar tegelijk naar oplossingen die voor jouw bedrijf uitvoerbaar en haalbaar zijn.

Robert Meenink; robert@madmasters.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2018 - november | Pagina(s) 20
Categorie: Adviezen
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken