Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
'We willen in 2020 dé autoriteit in zonwering zijn'
 
De toekomstplannen van Ambiance
Van, voor en door ondernemers. VVD, zoals directeur Frank van der Linden gekscherend zegt. De club heeft turbulente tijden achter de rug. Het vertrek van voormalig 'boegbeeld' Dennis Schoormans, maar zeker het noodgedwongen afscheid van PBS veroorzaakten de nodige onrust. Maar, geeft Van der Linden aan: 'Een jaar na dato is het stof neergedwarreld.' ZVM. sprak de nieuwe Ambiance-directeur en marketingman Vincent Zacht over de nieuwe koers van de organisatie. 'In 2020 wil Ambiance dé autoriteit in zonwering zijn.'
 
Even terug in het jaar, naar de resultaten van de mediacampagne die ook dit jaar weer ingezet werd. Met onder meer televisiespotjes op NPO 1,2 en 3 van maart tot eind mei. Het effect was weer duidelijk zichtbaar in de websitebezoeken. Zeker in combinatie met de hoge temperaturen, laten de grafieken een paar flinke pieken in bezoekers en offerte-aanvragen zien tijdens het seizoen. Een seizoen dat nog altijd voortduurt, hoe kan het ook anders met temperaturen van 25 graden halverwege oktober. “In januari en februari zagen we al direct een forste stijging ten opzichte van vorig jaar, ondanks het uitzonderlijk koude weer. Zowel in bezoekers als in aanvragen. Qua werkdruk was het een pittig seizoen voor de ondernemers. Hittegolven, de drukste maand ooit midden in de vakantieperiode. Je ziet dat ondernemers moe zijn, maar het seizoen loopt nog steeds.”

Een luxeprobleem zou je zeggen. Het gaat weer goed in de branche. Dat is ook bij Ambiance zichtbaar. “We zien mooie cijfers vanaf 2015 tot nu. Een stijgende lijn die doorzet. Op de site bijna een verdubbeling in bezoekersaantallen, de aanvragen stijgen zelfs fors harder. Hoeveel daarvan ook daadwerkelijk opdrachten worden? 25-30% ongeveer, maar dit is een beetje natte vinger werk. Met het CRM systeem dat we inmiddels hebben worden zulke cijfers straks concreter. Conclusie is in elk geval dat de campagne z’n werk doet, zeker de tv-spots. De kracht van de herhaling blijkt effectief en nog altijd groeiend. Onze google campagne is zelfs naar beneden bijgesteld om de groei tijdens de piek in het seizoen te beperken.”

Doeners
En nu? Ambiance heeft de ambitie uitgesproken in 2020 dé autoriteit op het gebied van zonwering te willen zijn. Wat gaat er gebeuren om daar te komen. Van der Linden: “Toen ik in maart bij Ambiance binnenkwam, merkte ik meteen dat ik te maken heb met een club van doeners. We maken hier geen papieren tijgers. Na elke bijeenkomst gebeurt er ook echt wat. En wordt er gekeken: wat hadden we, wat hebben we en wat gaan we doen. Daadkrachtig, zo ervaar ik de Ambiance-ondernemers.” Inmiddels is er het nodige opgebouwd. “De uitbouw van de naamsbekendheid, we hebben onze statuten en partnerovereenkomst opgezet; wat mogen we van elkaar verwachten om als slagvaardige organisatie te kunnen bewegen. Van, voor, door. Er moet één lijn in de organisatie zitten. Dat betekent dat mensen die erbij komen zich zullen afvragen: hoe strak is die organisatie. We zijn geen McDonalds, maar we willen wel samen dingen doen en dus maak je afspraken met elkaar die iedereen moet nakomen. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Dus als iemand zich niet in onze afspraken kan vinden, dan hoort die niet bij Ambiance.” Van der Linden is stellig: “Als iemand alleen wil aansluiten vanwege cherry-picking dan pas je niet bij de club.”

Herkenbaarheid
Betekent dit dan dat Ambiance meer naar een hard franchisemodel toe gaat? Dat is zeker niet het geval. Vincent licht toe: “Als Ambiance willen we meer en meer herkenbaar worden, dus zul je ook naar consumenten toe herkenbaarheid moeten bieden. In bereikbaarheid, openingstijden, in uitstraling. De beloftes en zekerheden waar Ambiance voor staat moet je waar kunnen maken.” Frank vult aan: “Zeker als we kijken naar de showroom, is het belangrijk dat een lokale dealer een showroom heeft die past bij zijn markt. Dat is in het Noorden vaak anders dan in het Westen van het land. Maar de sfeer die je als organisatie oproept op je website en via communicatie moet terug te vinden zijn in alle showrooms. Het moet kloppen.”

Uniformiteit attractieniveau showroom, zo staat het omschreven in het visieplan van Ambiance. “Dat betekent dus niet dat alles er hetzelfde uitziet, het hoeft niet allemaal oranje, maar je moet wel herkennen dat je bij Ambiance binnenkomt. Door herkenbare elementen, een collectie die we samen hebben afgesproken. We hebben tegenwoordig ook een stylist die alle showrooms afgaat om waar nodig wat op te frissen.” Wij, dat is de organisatie en de ondernemers samen, benadrukt Van der Linden nog maar eens. “We zijn geen franchiseclub. Het is VVD, van, voor, door. Dus als ‘wij’ iets vinden, dan vinden we dat met z’n allen….”

Van kijken tot terugkomen
De komende tijd ligt de focus met name op het verder uitbouwen van de naamsbekendheid en het aanscherpen van de propositie van Ambiance.
We hebben de touchpoint van Ambiance in de customer journey benoemd.” In het Engels ‘ –“Klinkt lekker” – maar in gewoon Nederlands uitgewerkt: komen, kijken, kiezen, kopen, installeren en terugkomen. In het kort: de klant, die zich oriënteert op internet in beweging krijgen, naar je showroom. Waar ze in elke Ambiance-vestiging een soortgelijke uitstraling treffen. Waar inspiratie en informatie wordt geboden op een manier die aansluit bij de wijze waarop dit door Ambiance ook online wordt aangeboden. En er zijn cadeautjes. ‘Het grote genieten begint bij Ambiance.’ Leuke opwarmertjes, zoals een houten snijplank, een barbecueboek. Het is een detail, maar de klant waardeert het wel. En dan kiezen. De meetafspraken bevestigen, alles via de mail in een vaste herkenbare vorm gegoten. Gepersonaliseerd, fraai vormgegeven, professioneel. Vervolgens tijdens het traject van kopen zorgen voor regelmatige contactmomenten. “Tussen de opdrachtbevestiging en de uitvoering zit, veelal vanwege levertijden, een stille periode. Het is belangrijk dat in die luwte wel contact gehouden wordt met de klant. Dat iemand het gevoel heeft: ze zijn me niet vergeten”, aldus Zacht. En ook na installatie blijft dat belang om contact te houden. “Geef eens een cadeautje. Een barbecue-pakketje dat klaar ligt bij de slager. Zoiets. Een moment van aandacht, dat onthouden mensen. En dat praat zich door.”

Het grote genieten
Het enthousiasme en de plannen zijn er. Nu moet een en ander in de praktijk opgepakt worden. Met elkaar. “Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Oke, dat is echt een oneliner, maar zo is het wel”, geeft Van der Linden aan. “Het is belangrijk dat je in de samenwerking in je comfortzone komt. Door met je collega-ondernemers kennis en cijfers te delen bijvoorbeeld. Daar kun je als ondernemer zelf ook weer je voordeel mee doen.” En door middel van het CRM systeem, PerfectView. “Een laagdrempelig systeem waarin een ondernemer zijn eigen database heeft met eigen cijfers en informatie, maar waarin wel koppelingen mogelijk zijn. Zoals onze offerte tool. Daarin bieden we ondernemers een stuk gemak, met een kleinere kans op fouten. En naar de consument toe geeft het meer uitstraling. Professionaliteit. Klanten zijn tegenwoordig niet meer per definitie loyaal. Daar moeten we zelf aan werken, door – gedoseerd weliswaar – voor contactmomenten te zorgen. Uiteindelijk willen we vooral de klant het gevoel van ‘het grote genieten’ geven.”

Ondernemerschap
38 showrooms heeft Ambiance nu. 3 Ondernemers haakten er in het afgelopen jaar af. En dat is prima, wat Frank van der Linden en Vincent Zacht betreft. “We willen kritisch zijn. Zoeken puur naar ondernemers met het Triple A-gen: alert, actief en ambitieus. De ondergrens qua omzet is van 2,5 naar 3 ton gegaan maar willen we de komende jaren optillen naar een niveau van minimaal vijf ton. Ambiance zoekt ondernemerschap. Onze ambitie is te groeien tot zo’n vijftig vestigingen, dat zou mooi zijn. Met name in Zuid Limburg, de Zuid-Hollandse eilanden en in het Noorden en Oosten van het land hebben we nog wat lege vlekken. We verwachten wel aan aantal nieuwe leden per 1 januari 2019. Maar nogmaals, we zijn wel kritisch.”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2018 - oktober | Pagina(s) 24
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google